wat kan ik de volgende keer anders doen?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
eeuwig26
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

wat kan ik de volgende keer anders doen?

Bericht door eeuwig26 » wo jun 05 2013 10:10 am

Hallo,

Mijn vraag,
wat kan ik de volgende keer anders doen??

Mijn standpunt veranderen of mijn camara anders instellen?

groet anglique

Afbeelding
beginnend lid met een nikon D3100

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Re: wat kan ik de volgende keer anders doen?

Bericht door Wolf » wo jun 05 2013 10:14 am

Ten eerste de camera anders instellen.
De gezichten zijn onderbelicht. Dus volgende keer een hogere ISO of langere sluitertijd.

Wat ook kan is de mensen een meter naar voren zetten in de zon. Nadeel hiervan is dat je harde schaduwen in de gezichten krijgt.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » wo jun 05 2013 10:15 am

Beste Angelique,
Je geeft niet aan wat jouw probleem/vrag is.
Ik zou beginnen met een vermindering in contrast in de opstelling.
Half in de schaduw is geen goed idee voor een groepsportret.
Een invullifs (mits krachtig genoeg) kan helpen.
Groeten, Gijs
PS als personen met hun ogen in de zon zitten zullen ze vaak hun ogen sluiten of toeknijpen, niet leuk voor een groepsportret
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo jun 05 2013 12:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo jun 05 2013 10:19 am

Het hoofdprobleem is het te grote lichtcontrast, waardoor met name de gezichten vrijwel onherkenbaar zijn. Remedie: een lokatie kiezen met minder grote contrasten, of de contrasten verminderen door gebruik van een invulflits en/of reflectieschermen. In de nabewerking kan het contrast nog wat worden verminderd, zoals in Capture NX2 met D-lighting of overeenkomstige tools in andere programma's.

In deze opname is tevens de belichting aan de zeer krappe kant; kijk maar eens naar het histogram.
Jur

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jun 05 2013 10:24 am

Om te beginnen, zorgen dat personen niet half in de zon en half in de schaduw zitten (persoon links, en in het midden).
De belichting afstemmen op de lichtomstandigheden waar de mensen zitten.
Zet je ze in de schaduw dan dus afstemmen op die schaduw. Maar dan heb je nog een groot verschil met de zonkant.
Dat kun je beter doen door een opname met een flitser de schaduwen in te flitsen.

Mooi weer met zon is het vervelendste licht voor familie groepsfoto's. Door de schaduwen en erg grote lichtcontrasten.
Zet mensen in die omstandigheden niet in de zon, dan knijpen ze hun ogen dicht tegen het felle licht.
Kies beter een dag uit met wat gesluierde zon, of net wat meer bewolkt, zodat je open schaduwen hebt.

Met de actuele situatie. In het moment van de foto en het licht van de dag, was het beter geweest de mensen precies aan de andere kant van het huis in de schaduw van het huis neer te zetten. (Als de situatie daar ter plekke dat toelaat).

Of als de situatie dat niet toelaat, en als er wel zon is. Neem een tijdstip later in de namiddag als het licht wat getemperd is in een schaduwrijke omgeving, waar ze dan geheel in de schaduw kunnen zitten, en stem de belichting daar op af.

Als het toch overdag is met veel zon en nergens bomen met schaduw, de opstelling met de groep zodanig kiezen dat de zon schuin van achter komt (dus een soort tegenlicht). Dan zitten mensen met hun voorkant in de schaduw en knijpen ze hun ogen niet zo dicht. Die schaduw vul je dan weer volledig in met een krachtige flitser. Voor de flitser dan nog een ietsje warmkleurige gel (stukje folie van "Lee") ervoor geplakt, zodat het flitslicht minder koel is tegenover een warme zonkant, achter die mensen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo jun 05 2013 10:40 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » wo jun 05 2013 10:32 am

ervanuitgaande dat je de foto daar wilt nemen op dat tijdstip is inflitsen met een flitser nodig.
als je op de personen belicht bv met spotmeting, zal de rest van de omgeving helemaal overbelicht worden. je moet dus zorgen dat de personen in vrijwel de gelijke lichtomgeving komen te staan. dit kan met een flitser of een groot reflectiescherm.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo jun 05 2013 10:48 am

Om te reageren op je topicvraag, kan ik kort, hard ( maar goed bedoeld ), antwoorden met " alles ". :(
Geen leuk antwoord, maar het was het eerste wat er in me opkwam.
kijk eens bij deze link, dan zie je gelijk wat ik bedoel.

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... psfoto.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn tip is, zoek eerst info op het web, voordat je een bepaalde shoot gaat doen.
Als je de basis begrijpt kun je van daaruit verder je eigen ontwikkelen, en er eigen inzichten op loslaten.
Als deze foto spontaan ter plekke tot stand is gekomen, dan moet ik een heel stuk milder zijn.
Dan kun je mijn opmerkingen met 90 % verminderen :D

Vrgr
Tiny

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo jun 05 2013 11:05 am

*edit: ongepaste reactie van mezelf verwijderd. :oops:
Laatst gewijzigd door DannySan op wo jun 05 2013 2:48 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » wo jun 05 2013 11:18 am

DannySan schreef: Ik weet ook niet of het een 'spontaan plaatje' was of een geposeerde/afgesproken foto.
Inflitsen zou kunnen, maar zo dicht tegen een wit gebouw aan krijg je andere problemen; een reflectiescherm bij zó'n grote groep... lastig...
TS vraagt een oplossing voor het maken van deze foto neem ik aan. ja natuurlijk zou je in de studio met flitser een betere groepsfoto kunnen maken waarbij het mooi belicht is maar dat is nu niet het geval.
en hoezo moeilijk? lastig en welke andere problemen?
dus als het maar supermakkelijk is, zoals " klik" ik ben klaar hoef nergens op te letten. en anders moet je de foto maar niet maken? want dat is iets anders dan ik gewend ben?

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo jun 05 2013 11:39 am

En plincky is van de 'ik trek het antwoord lekker uit zijn verband en doe er een stompzinnige opmerking bij'?
Waar heb ik gezegd dat het alleen maar supermakkelijk moet zijn dan???

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jun 05 2013 11:53 am

Wolf:
"Ten eerste de camera anders instellen.
De gezichten zijn onderbelicht. Dus volgende keer een hogere ISO of langere sluitertijd."

Sorry, gaat helemaal nergens over. Het gaat om de correcte belichting: de gezichten zijn onderbelicht dus de meting heeft zich gericht op andere, lichtere beeldelementen.
Met een hogere ISO of een langere sluitertijd red je dat niet, als je er tenministe niet bij zegt dat je dan de camera op M moet zetten.
Immers, in iedere automaatstand (dus A, S, P of groene dingetje) zal de camera bij een langere sluitertijd het diafragma bijregelen, bij een hogere ISO krijg je alleen maar meer ruis.
Zolang je niet weet wat lichtmeten is, zo lang je niet weet waar je op moet meten, kun je lang zoeken naar de oplossing als je een dergelijke foto en dergelijke reacties krijgt.

Ik neig er naar me aan te sluiten bij het antwoord van Jettiny, overigens...

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » wo jun 05 2013 12:50 pm

DannySan schreef:En plincky is van de 'ik trek het antwoord lekker uit zijn verband en doe er een stompzinnige opmerking bij'?
Waar heb ik gezegd dat het alleen maar supermakkelijk moet zijn dan???
hoezo uit zijn verband trekken? wat trek ik uit zijn verband? ik heb toch gewoon antwoord gegeven op ts zijn vraag?
Daarop word er door jou gepost dat mijn antwoord/reactie " lastig " is en dat er " problemen "zouden kunnen voorkomen. dat vind ik sterk overdreven. om meteen te roepen op een andere lokatie te gaan schieten is wel erg makkelijk natuurlijk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jun 05 2013 1:45 pm

plincky schreef:dit kan met een flitser of een groot reflectiescherm.
De geopperde oplossing van een groot reflectiescherm buiten lijkt me praktisch gezien niet echt goed inzetbaar.
(Je hebt al gauw een paar vierkante meter scherm nodig). Moet je weer mensen nodig die het vasthouden, anders waait het al snel om. Dat gehannes ermee kost bovendien veel teveel tijd. De aandacht wordt ermee alleen maar afgeleid. Goed voor een professionele filmset, maar niet voor een familiefotootje buiten.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo jun 05 2013 2:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » wo jun 05 2013 1:59 pm

@ Leon

Zal ook niet mijn eerste optie zijn maar kan wel natuurlijk. Als je geen andere optie hebt... Het in flitsen is natuurlijk veel praktischer.
DannySan schreef:Edit: voor het juiste advies kun je je bij plincky melden :!: :evil:
??? zucht. waarom moet je je post nou weghalen en er zo'n flauw antwoord neerzetten? toch nergens voor nodig?

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo jun 05 2013 2:49 pm

Beste Rob,

mijn excuses voor mijn overtrokken reactie in dit topic; ontstaan door een te kort lontje van mijn zijde.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”