aanschaf beeldscherm.

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
dick
Forumlid
Forumlid

aanschaf beeldscherm.

Bericht door dick » do mar 30 2006 8:43 am

Goedemorgen,

Als het goed is komt er binnekort hier een nieuwe (snelle)pc :D

Maar ik weet niet welk beeldscherm voor het bewerken van foto's nu een goede keus is.
Ik heb ergens gelezen dat een TFT beeldscherm niet echt geschikt is voor het beweken van foto's.

Momenteel staat hier een zware monitor met glazen beeldbuis die aan vervanging toe is.

Wie heeft er wat tips voor mij.

Groet,
Dick

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do mar 30 2006 9:49 am

Vanuit prijs Kwalteit verhouding bekeken ben je met een CRT beter af..

Hoewel ook TFT LCD de laatste tijd stormachtige ontwikkelingen heeft door gemaakt die oa ook de welbekende prijs val teweeg hebben gebracht.

19" is een beetje de standaard dus daar vind je ook denk ik het TFT scherm met de beste kwaliteit prijsverhouding..

Sinds ik ben overgestapt van CRT naar TFT zou ik niet anders meer willen het TFT scherm wat ik nu heb is zoveel scherper en contrast rijker dan welke crt ik ooit heb gezien.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » do mar 30 2006 10:33 am

Dag Dick, Forumvrienden,

Op een bijeenkomst van de Nikkor Club Deutschland vorig jaar November, dat o.a. ging over kleur management bij digitale fotografie was het duidelijk: voor goed kleurmanagement zijn TFT schermen onder de 1500-2000 euro NIET geschikt.
En is CRT veel beter (wel geschikt) en veel goedkoper, al moet je wel elke 3 maanden calibreren.

Nu gaan de ontwikkelingen hard. Die goede TFTs worden ook steeds goedkoper. Wachten loont. Wellicht is een tussenweg handig: Kies een goedkope tussen-oplossing en wacht dat goede TFTs binnen bereik komen.

Zelf heb ik ook een nieuwe PC en nog steeds een oud beeldscherm dat eigenlijk aan vervanging toe is.

AG

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

TFT schermen

Bericht door Karel Giesen » do mar 30 2006 11:43 pm

Dag Dick,

Voor beeldbewerking heb je wel een goed scherm nodig. EIZO heeft prachtige schermen (de CG-serie), maar die zijn bedoeld voor professioneel gebruik en erg duur. Ik heb ze vanaf 1180 euro gezien bij foto Konijnenberg (21 inch wide screen). Zelf heb ik een Dell high definition (2005FPW, 20 inch wide screen), die me zeer goed bevalt. Een wereld van verschil met mijn oude TFT-scherm. Voordeel van een wide screen beeldscherm is ook dat het ongeveer overeenkomt met het DX-formaat.

groet,

Karel

janwerner

Bericht door janwerner » za apr 01 2006 11:40 am

Dat de goedkopere TFT beeldschermen nog niet echt geschikt zijn voor goed kleurbeheer wordt beweerd, maar denk vooral aan beroeps die foto's en dergelijke bewerken in CMYK voor drukwerk. Ze werken vaak met de duurdere EIZO (niet alle EIZO's zijn geschikt) en de iets goedkoper LaCie 319 & 321 monitoren.

Als je daar niet bij hoort is een goedkopere TFT (niet de goedkoopste) van de bekende merken ook prima.

Vaak kom ik bij mensen die zich beroepsmatig met foto's bezig houden en dan zie ik dat door veroudering hun CRT monitor onscherp is. Zelf hebben ze dat, door gewenning niet in de gaten. Als ik ze daarop wijs kopen ze binnen de korste keren een TFT monitor. Zelfs een zeer goed CRT-scherm is na 3 jaar niet meer scherp te krijgen.
Laatst gewijzigd door janwerner op zo nov 19 2006 9:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » zo apr 02 2006 7:55 am

Elke keer valt mij het verschil op tussen het beeld op het scherm en de uiteindelijke afdruk op A4. De laatste is zoveel beter! Een goed scherm is heel wat waard....
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » ma apr 03 2006 2:12 am

Dag Forumvrienden,

Hierbij een link met een test van dure schermen...klik hier

AG

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”