Hoe krijg ik dit soort foto's beter ?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Hoe krijg ik dit soort foto's beter ?

Bericht door MauritsD » zo jun 09 2013 11:49 pm

Af en toe fotografeer ik tijdens familie-uitjes en dan zijn de omstandigheden niet altijd ideaal...
Timing blijft altijd een uitdaging: Net te laat, net leuke moment gemist, net storende achtergrond of bij groepjes net iemand die er niet leuk op staat.

Maar ook vind ik het nog steeds heel lastig een mooie foto maken met felle zon / grote contrasten. En bij dergelijke 'uitjes' heb ik de locatie/omstandigheden niet voor het kiezen. Als het dichtbij is gebruik ik de SB700, maar met de tele heeft dat geen zin.

Onderstaande foto is een goed voorbeeld van wat ik bedoel; mijn 3 zoons na een lange wandeling moe kletsend op een bankje in de zon. Ik heb maar 1 seconde de tijd voor ze het door hebben en hun hoofd wegdraaien :-)

Afbeelding

Ik ben niet echt tevreden met het eindresultaat. Uitgebeten lichtpartijen en diepe schaduw zonder detail. Maar als ik in de nabewerking (ViewNX) details in schaduw/hoge lichten teveel opschroef, of het contrast verlaag, wordt het een hele vlakke, saaie foto.

Met de middelen die ik heb (D7000 / 17-55 / 70-200 / SB700 en ViewNX):
Wat doe ik verkeerd en wat kan beter ?
Zowel bij het maken van de foto als bij de nabewerking.

Ik hoor graag hoe jullie dit doen :D
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Jasper
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik dit soort foto's beter ?

Bericht door Jasper » ma jun 10 2013 1:00 am

In je exif staat: flash off

dus: flits aan, omni bounce er af en direct inflitsen zou ik zeggen.
Groeten, Jasper.
Flickr

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jun 10 2013 1:25 am

Met een wat geavanceerder bewerkingsprogramma als Capture NX of Lightroom heb je vrij eenvoudig een veel betere foto. Die gezichten wat oplichten bijvoorbeeld is niet meer dan een U-punt neerzetten en wat aan de schuifjes trekken in Capture NX of wat vegen met het penseel in Lightroom.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » ma jun 10 2013 2:02 am

Als je in raw fotografeert is er best nog veel aan te doen. Je kan bv in de raw converter van adobe de uitgebeten delen voor een groot deel wegkrijgen met de schuif bij herstel te spelen, dan moet de natuurlijk wel bij het histogram de waarschuwingen voor hooglichten en schaduwen aanzetten. Het schuifje bij zwarte tinten gebruiken om de hele zwarte schaduwen terug te brengen. Je kan mocht je dat willen de foto zelfs iets over dan wel onderbelichten.
Nikon Z Z & de maskers

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » ma jun 10 2013 6:09 am

Ik heb de 'brutaliteit' genomen om deze foto even door LR te halen; maar ik moet het tegelijk ook eens zijn met jezelf (je hébt het juiste/mooie materiaal) en Jasper: inflitsen zou hier de oplossing geweest zijn denk ik.
Nog niet de makkelijkste 'materie' (ikzelf 'worstel' hier ook nog wat mee bij buitenfoto's met hoog contrast).

Maar met het nabewerking kun je de foto nog zeker wel wat 'ophalen'; al waren de zwarte partijen inderdaad deels wel 'weg'.
Mocht je het bewerkte beeld hier niet hebben staan, dan haal ik dat weer weg!

Bewerking(en) in LR:
Witpunt verlaagd (-61), zwartpunt verhoogd (+41); daarna de extreem witte tinten nog weggehaald en ook de schaduwen wat opgehaald.
Beetje contrast op het hele plaatje toegevoegd, de kleuren van de gezichten wat dieper gemaakt, en de gezichten individueel wat opgelicht.
Daarna de achtergrond ook apart nog de schaduwen wat minder diep gemaakt en tegelijk wat minder saturatie daarop.

Afbeelding
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma jun 10 2013 8:33 am

MauritsD schreef:.... Net te laat, net leuke moment gemist, net storende achtergrond of bij groepjes net iemand die er niet leuk op staat.
.... Als het dichtbij is gebruik ik de SB700, maar met de tele heeft dat geen zin.
.... Ik heb maar 1 seconde de tijd voor ze het door hebben en hun hoofd wegdraaien.
.....Uitgebeten lichtpartijen en diepe schaduw zonder detail. .
Maurits, ik vind die foto helemaal zo slecht nog niet. Ik zie drie leuke gasten die er spontaan op staan.
Wat suggesties:
Maken van de opname:
Ik zou geen flitser gebruiken. (anderen zullen dat niet met mij eens zijn) Een flitser domineert, schrikt af, mensen gaan verkrampt reageren. Alle spontaniteit gaat verloren. Flitser stond gelukkig uit.
Je zoon rechts op de foto staat er wat ongelukkig op. Maak binnen een of twee seconden drie foto's achter elkaar (handmatig) als je kiest voor het vastleggen van een spontane situatie. Ze zullen er drie keer nèt iets anders op staan.
De belichting moet optimaal zijn: kijk naar je belichtingsdiagram (niet "clippen", dus niet rechts uit het diagram lopen) Probeer eens een (automatisch) belichtingstrapje: bv 3 opnamen achter elkaar met een belichtingsverschil van bv. 1/3 stop. (-1/3, 0, +1/3) Handig bij situaties met grote verschillen in lichtintensiteit, indien snelheid geboden is.
En: anticipeer op wat komen gaat. Stel je camera zoveel mogelijk van tevoren in. F8 was bij de bovenstaande foto minder geschikt. Bij een groter diafragma waren de mensen op de achtergrond minder storend geweest.
Nabewerking:
In de nabewerking kan je (NEF !) veel "doordrukken en tegenhouden", zoals anderen ook al hebben opgemerkt. Bij correcte belichting kan je de donkere partijen goed optrekken. Lichte partijen (witte broek) laten zich achteraf zelden corrigeren.
Niet het minst belangrijke: schaf een behoorlijk bewerkingsprogramma aan zoals bv. CNX2
Succes.

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » ma jun 10 2013 2:13 pm

Prachtige foto ~ een familiedocument.
Ik stoor me niet aan de eerst geplaatste foto maar de tweede ziet er wat beter uit. Het kan altijd beter.
Dit soort foto's beoordeel ik vooral aan de hand van de inhoud en die is precies wat het moet zijn.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » ma jun 10 2013 3:16 pm

Afbeelding

Zo als je ziet zit er, zelfs in zo'n kleine JPG, nog heel veel data in een foto waar mee te werken valt (kijk maar eens naar de rechter spijkerbroek).
Helaas niet met ViewNX.
Dit is gedaan in PS. Met behulp van de technieken van Guy Gowan een paar minuten "werk" :wink:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 10 2013 3:25 pm

Marten schreef:
MauritsD schreef: .... Ik heb maar 1 seconde de tijd voor ze het door hebben en hun hoofd wegdraaien.
De belichting moet optimaal zijn: kijk naar je belichtingsdiagram (niet "clippen", dus niet rechts uit het diagram lopen) Probeer eens een (automatisch) belichtingstrapje: bv 3 opnamen achter elkaar met een belichtingsverschil van bv. 1/3 stop. (-1/3, 0, +1/3)
Belichtingsdiagram kun je pas achteraf beoordelen. Dan is het moment al voorbij.
Belichtingstrapje heb je doorgaans niet standaard ingesteld. Lijkt mij allemaal veel teveel tijd kosten om bij zo'n moment de menu's nog eens te doorlopen om het in te stellen. Bovendien reageren de jongens wellicht al op de eerste klik en reageren erop. Zul je net zien dat achteraf in het belichtingstrapje, de beste opname als moment de slechtste belichting is van de drie. :P

Gewoon schieten en een goede RAW-converter gebruiken lijkt me de beste optie. Er zit voldoende rek in een RAW-bestand om het te optimaliseren.

Bewerking van Sharkey vindt overigens te ver doorgeschoten, te bleek.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma jun 10 2013 3:53 pm

Léon Obers schreef:Belichtingsdiagram kun je pas achteraf beoordelen. Dan is het moment al voorbij.
Belichtingstrapje heb je doorgaans niet standaard ingesteld. Lijkt mij allemaal veel teveel tijd kosten om bij zo'n moment de menu's nog eens te doorlopen om het in te stellen. .
Ik heb een "automatisch belichtingstrapje" onder de scherptediepte-knop (voorbeeldknop) zitten. Dat maakt een bracketingserie. Bracketing moet dan wel al aanstaan.
Kwestie van indrukken maar. Daar komt geen menu aan te pas. Razendsnel.
Kan dat niet met de D7000 van TS?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 10 2013 4:35 pm

Onder de FN knop heb ik zelf LiveView gezet (bij een D700).
Maar het nadeel van wellicht net het goede moment bij een van de verkeerd belichte opnamen bij bracketing blijft.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma jun 10 2013 4:58 pm

Als je een trapje maakt van 3 beelden en de camera (D7000) kan 6bps aan, dan is dat trapje in een halve seconde voltooid.
Als daar het goede moment niet bij zit dan zit er helemaal geen goed moment bij vrees ik.

ruilof
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ruilof » ma jun 10 2013 5:22 pm

Een nieuwe variant. Gemaakt door de jpg te laden in RAW-converter en partieel de belichting aan te passen. De foto is bepaald niet slecht als familiefoto.

Afbeelding
Schrijven met licht, meer is het niet, maar ook niet minder
Website
Blog

Fotomarius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Fotomarius » ma jun 10 2013 5:39 pm

De bewerking van @Ruilof heeft mij voorkeur… :wink2:
Met groet, Marius...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 10 2013 6:40 pm

Marten schreef:Als je een trapje maakt van 3 beelden en de camera (D7000) kan 6bps aan, dan is dat trapje in een halve seconde voltooid.
Als daar het goede moment niet bij zit dan zit er helemaal geen goed moment bij vrees ik.
Het zit bij de bewuste opname toch in de lengte of in de breedte.
- Overbelichten om de achtergrond helderder te maken, gaan de lichte delen nog verder clippen.
- Onderbelichten om de lichte delen minder te laten clippen, wordt de achtergrond nog donkerder.

Dus er is feitelijk helemaal geen reden om anders te belichten, dan hoe de opname reeds is gemaakt.
Dat laten de correcties die er later zijn bijgeplaatst van de JPG ook prima zien. Het is geen probleem.
Correcties van het RAW-formaat dan al helemaal niet.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”