Carl Zeiss MC Sonnar 135mm M42?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
CaptainHook

Carl Zeiss MC Sonnar 135mm M42?

Bericht door CaptainHook » ma jun 10 2013 8:30 pm

Regelmatig zie ik op o.a. eBay een Carl Zeiss MC S SONNAR JENA DDR 135mm f3.5 Lens M42 objectief voorbijkomen, voor redelijke bedragen. (100-250 euro)

Een spiksplinternieuwe Carl Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2 ZF.2 vatting kost 1900 euro :shock:, m.a.w. die is fors aan de prijs.

Heeft iemand wellicht ervaring met zo'n 'oudje'? Die Carl Zeiss MC S SONNAR JENA DDR 135mm f3.5 Lens M42 bedoel ik dus... Want met een M42 adapter en eventueel nog een dandelion chip is ook te gebruiken op een moderne Nikon DSLR. (toch?)

En wat zou ik kunnen verwachten qua beeldkwaliteit? Als je dat b.v. vergelijkt met de huidige Nikkor 135mm DC f/2 (die heb ik nu). Is dat stuk glas uit de voormalige DDR gelijkwaardig? Beter? Slechter? Wat kan ik verwachten qua CA bijvoorbeeld?
Iemand?

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Carl Zeiss MC Sonnar 135mm M42?

Bericht door henkk » ma jun 10 2013 8:48 pm

Na de oorlog waren er twee Zeiss fabrieken, een in - ik meen - Wetzlar en een in Jena.
In de DDR tijd zijn er veel Zeiss Jena optieken gemaakt. Veelal niet slecht meen ik. Ik heb er op m'n eerste slr ooit een gehad, helaas verkocht (een 50/2.8 Tessar).
De huidige Zeiss objectieven zijn ontworpen in Duitsland en gemaakt in Japan.
Wellicht kun je best leuke dingen doen met een Zeiss aus Jena.

Groet,
Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » ma jun 10 2013 8:49 pm

@CaptainHook

Ik heb wel wat oude(re) objectieven van Carl Zeiss Jena tot 1895 aan toe, maar de objectieven uit die fabriek van ná de 2e wereldoorlog zijn zeker bruikbaar. Inmiddels is er wel weer wat verbeterd. Ik weet nog (die vergelijking mag ik hier wel maken) dat ik erg blij was met een meetzoekerobjectief van Russische makelij (Jupiter 135mm) - die was zeer scherp.
Nu is een dergelijke lens niet al te moeilijk te maken en de kwaliteit was zonder meer goed.

Vergelijken is lastig. Maar zowel een nieuw als een oud objectief kan goede resultaten opleveren. De oudere objectieven zijn meestal zgn Sonnar-typen.
Laatst gewijzigd door jantom op ma jun 10 2013 8:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jun 10 2013 8:50 pm

Ieder Zeiss-objectief is goed. Die door jou genoemde 3,5/135mm MC Sonnar is een juweeltje.
Maar een M42-objectief gaat op een Nikon niet werken. Je kunt adapters krijgen, maar dan heb je geen oneindig-instelling, tenzij je er een neemt met een correctielensje. Dat lensje zou aan de optische kwaliteit afbreuk kunnen doen.
Ik zie eerlijk gezegd niet voor me hoe je mogelijkerwijze een chip in een adapter kunt monteren en dan een koppeling bewerkstelligen met het objectief dat met een schroefdraad in die adapter geschroefd is... Je hebt namelijk ook geen enkele lichtmeter- of diafragmakoppeling, die wordt door de adapter niet overgebracht. Ik ga er van uit dat het gaat om een objectief voor Praktica of Pentax, waarbij de diafragmasturing gebeurt met een axiaal bewegend pinnetje, terwijl ons aller Nikon, als bekend mag worden verondersteld, werkt met een radiaal bewegend palletje. (Die vaak problematische overbrenging van verschillende diafragmasystemen was ook de ondergang van de diverse wisseladaptersystemen zoals we die in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw kenden, bij de B-merken als Sigma en Tamron; dat was vaak hopeloos...)
Je zou hoogstens dat objectief kunnen aanschaffen, een adapter met correctielensje kunnen gebruiken en in sommige Nikons kun je dan de volle opening inprogrammeren.
Maar eigenlijk lijkt de hele operatie me volkomen zinloos.
Zou je iets dergelijks maar dan goed, degelijk en bruikbaar willen hebben: zoek een late Nikkor 3,5/135mm die is omgebouwd naar AI en je hebt een objectief dat net zo goed is als die Zeiss. Echt: de Nikon 3,5/135mm was iets fantastisch. Nog bijna iedere dag spijt dat ik de mijne ooit verkocht heb, alweer ruim twintig jaar geleden.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma jun 10 2013 8:54 pm

Sorry voor de verwarring, maar het feit dat ik een dandelion chip noemde, is alleen maar vanwege het feit dat dan de fixed objectiefwaardes worden overgenomen, zonder dat ik die zelf hoef te selecteren op m'n D800E (luiheid dus). Ja, en ik snap dat er geen sprake kan zijn van een objectiefpalletje wat zou werken, maar daar ging het me ook niet om.

Ik heb nu een 135mm Nikkor f/2 DC, is zo'n 135mm Zeissje uit Jena optisch net zo goed/beter/slechter dan die Nikkor? Want vooral de CA gevoeligheid van die Nikkor schrik ik nog wel eens van.

En de ontbrekende scherpstelling op oneindig is wel een punt van aandacht ja... :roll:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jun 10 2013 9:01 pm

Als je daar al te lui voor bent, zou je het dan überhaupt wel doen?

Maar lees nog even mijn suggestie voor een 3,5/135mm Nikkor die is omgebouwd naar AI.
De laatste serie had zelfs al multicoating, ik kocht de mijne nieuw in 1975 of 1976.

Ik betwijfel of er iemand is die gebruikerservaring heeft met zowel die Zeiss 3,5/135mm als de Nikkor 2/135mm DC.

Overigens schijnt er een geheel nieuwe Nikkor 1,8/135mm in de pijplijn te zitten, volgens een in Nikon Rumors gepubliceerde patent-aanvraag. En die zal heus wel subliem werken op een D800E. Indien en wanneer hij op de markt komt...
Laatst gewijzigd door emdeklerk op ma jun 10 2013 9:06 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » ma jun 10 2013 9:01 pm

Ik denk niet dat dat 135mm DC-objectief is gebouwd voor optimale scherpte maar juist voor een zachte weergave van het beeld.

Het zou zomaar kunnen zijn dat dat 135mm 3.5 objectief van Nikon betere resultaten of in ieder geval gelijkwaardige resultaten geeft.

Als je die lens wilt uitproberen: ik heb er een...

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jun 10 2013 9:15 pm

Neem nou deze:

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Als het om het afgebeelde objectief gaat, dan is het wel degelijk een AI-omgebouwd exemplaar, kijk maar naar het open vorkje en de extra kleine reeks diafragmacijfertjes. Dat het om een exemplaar uit de laatste serie van de oude vormgeving gaat blijkt uit de toevoeging .C voor multicoating na de Q van het aantal van vier glaselementen en aan het feit dat het voorste deel van de tubus zwart is in plaats van het daarvoor gebruikelijke chrome.

Voor dat geld heb je zowat nog niet eens een adapter voor een Zeiss...
Laatst gewijzigd door emdeklerk op di jun 11 2013 8:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jun 11 2013 8:28 am

En... gekocht?

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » di jun 11 2013 8:52 am

@emdeklerk
In de advertentie tekst staat toch duidelijk:"De lens is origineel non ai, dus niet omgebouwd of aan gevijld en pas dus niet zo maar op nieuwere Nikon camera's."
Het plaatje wat je ziet zal waarschijnlijk gewoon van i-net geplukt zijn en niet het feitelijke objectief.

@CaptainHook
Ik heb diverse M42 objectieven. Die zijn gewoon goed te gebruiken op een D800 met "Non-CPU" menu instelling. Zou geen reden zien voor chippen of wat dan ook.
Tevens gebruik ik de kleine mm objectieven met een adapter, afhankelijk van wat ik vastleg, met of zonder glaasje erin.
De 135mm en 200mm (Meyer-Optik Görlitz) gebruik ik zonder specifieke adapter, maar dmv extension tubes (zie dit Flickr draadje waarin ik uitleg/laat zien hoe)

Ik denk echter niet dat een eventuele ouder objectief beter is dan je fantastische Nikkor 135 DC. Dit is gewoon een top objectief. Zeker waarvoor hij bedoeld is.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jun 11 2013 9:11 am

Over die 135mm: het zou natuurlijk kunnen dat het getoonde objectief niet het actuele objectief is. Maar dat kan zo bij de verkoper gevraagd worden. Mij persoonlijk lijkt het om het actuele objectief te gaan, en dat verkoper het gewoon niet weet.

Maar het is optisch een heerlijk objectief, haarscherp en met een fabuleuze contrastweergave.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di jun 11 2013 10:26 am

Sharkey schreef: Ik heb diverse M42 objectieven. Die zijn gewoon goed te gebruiken op een D800 met "Non-CPU" menu instelling. Zou geen reden zien voor chippen of wat dan ook.
Tevens gebruik ik de kleine mm objectieven met een adapter, afhankelijk van wat ik vastleg, met of zonder glaasje erin.
Maar als je zo'n oude Zeiss koopt voor de goed optische eigenschappen, maak je dat dan niet ongedaan door een M42 adapter met glaasje te nemen? Want nergens zie ik dat dat 'glaasje' (= bedoeld voor oneindig scherpstelling, toch?) ook diezelfde goede optische eigenschappen zou hebben als het originele Zeiss objectief.
Sharkey schreef: Ik denk echter niet dat een eventuele ouder objectief beter is dan je fantastische Nikkor 135 DC. Dit is gewoon een top objectief. Zeker waarvoor hij bedoeld is.
Op zich vind ik die 135mm f/2 DC Nikkor ook prima, afgezien van de CA... :(
Ik dacht wellicht is er een mogelijkheid om een 'oudje' te gebruiken en op hetzelfde niveau te komen, ZONDER gelijk bijna tweeduizend piek voor een nieuwe Zeiss Apo Sonnar 135mm te moeten uitgeven... :roll:

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di jun 11 2013 10:35 am

emdeklerk schreef:Neem nou deze:

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Als het om het afgebeelde objectief gaat, dan is het wel degelijk een AI-omgebouwd exemplaar, kijk maar naar het open vorkje en de extra kleine reeks diafragmacijfertjes. Dat het om een exemplaar uit de laatste serie van de oude vormgeving gaat blijkt uit de toevoeging .C voor multicoating na de Q van het aantal van vier glaselementen en aan het feit dat het voorste deel van de tubus zwart is in plaats van het daarvoor gebruikelijke chrome.
Als het serienummer juist is, zou het deze:
http://www.destoutz.ch/lens_135mm_f3.5_111797.html" onclick="window.open(this.href);return false;
volgens de lijst bij: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html" onclick="window.open(this.href);return false;
moeten zijn. Is dit er nou wel of niet eentje die zondermeer (zonder mechanische aanpassing) op een D800 zou moeten passen?

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di jun 11 2013 11:04 am

Ik heb wat vragen gesteld aan de MP verkoper en die gaf al aan dat het een foto van het interpret is, NIET van het daadwerkelijke objectief...

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di jun 11 2013 11:06 am

Dan gaat het dus niet werken op je D800.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”