Vervanger kit AF-S Nikkor 18-135 1:3.5-5.6G ED

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Vervanger kit AF-S Nikkor 18-135 1:3.5-5.6G ED

Bericht door ArjanAanraad » ma aug 27 2007 12:15 pm

Hoi,

Ik wil toe naar een wat meer lichtsterk objectief over de gehele range ter vervanging. Ik heb nu een AF 80-200 1:2.8 D dus heb nu ook ruime overlap die niet perse noodzakelijk is maar wel handig ivm het wel of niet wissen. Wie heeft er een aantal tips voor mij.

Gr :?:
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma aug 27 2007 12:35 pm

Wat bedoel je nu precies?
Met wat voor camera fotografeer je? (DX of FF?)
Je hebt het over
1) vervanging over de hele range (welke range? groothoek, tele?),
2) lichtsterk (lichtsterker dan wat?),
3) ruime overlap (je noemt maar één objectief),
4) handig i.v.m. wel of niet wissen (?)...

Over welke range heb je het nu?
Wil je meer groothoek die aansluit op je 80-200? Neem dan de 2,8 28-70mm en de 17-35mm erbij.
Wil je een lichtsterkere vervanging voor je 80-200? Lichtsterker dan 2,8 kun je in zoom-objectieven niet krijgen.
Of wil je een zoomobjectief met een groter bereik, zoals de 18-200? Die is nu niet direct wat je noemt lichtsterk, en alleen voor DX-camera's. Ook is er nog wel wat discussie over de kwaliteit.

groet, E.M. de Klerk

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma aug 27 2007 12:38 pm

Sorry, ik las in je tekst niet terug dat je ook de 18-135 hebt - staat wel duidelijk in de titel van je posting.
Groet, E.M. de Klerk

Rogier

Bericht door Rogier » ma aug 27 2007 1:18 pm

Wil je bij Nikon blijven en het je het geld er voor (over) dan is de 17-55 2.8 een hele mooie vervanger. Moet het wat goedkoper en is een ander merk geen probleem dan is de Tamron 17-50 2.8 een aanrader.

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » ma aug 27 2007 1:35 pm

emdeklerk schreef:Sorry, ik las in je tekst niet terug dat je ook de 18-135 hebt - staat wel duidelijk in de titel van je posting.
Groet, E.M. de Klerk
Klopt, ik had echter wel vergeten aan te geven dat ik een D80 heb. Mijn bedoeling is een beter objectief te hebben ter vervanging van de 18-135 hebben die aansluit bij mijn 80-200....kunnen er dus ook twee zijn, hoeft niet perse Nikkor...ik ken Tamron echter niet maar lees wel goede ervaringen...

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » ma aug 27 2007 1:37 pm

Rogier schreef:Wil je bij Nikon blijven en het je het geld er voor (over) dan is de 17-55 2.8 een hele mooie vervanger. Moet het wat goedkoper en is een ander merk geen probleem dan is de Tamron 17-50 2.8 een aanrader.
Zou ik dan niks missen van 55-80 en dan voortdurend moeten wisselen van objectief...

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » ma aug 27 2007 1:53 pm

@Rogier en @ emdeklerk,

Bedoelen jullie deze Tamron, ziet er goed uit. Werkt deze ook goed met de D80 http://www.tamron.de/index.php?id=417&kc_prid=485&L=2

Dennis.

Bericht door Dennis. » ma aug 27 2007 2:02 pm

Als je bang bent iets te missen neem je er toch gewoon een TC 1.4 bij? Heb je met de Tamron 17-50 f/2.8 een 24-70 f/4 lens. Die van Nikon zijn met zo'n 300 euro flink aan de prijs maar van Soligor en Kenko zijn goed te betalen (en passen op meer lenzen). Je maakt bijna al je lenzen er net iets flexibeler mee en het is een klein hulpstukje dat je gemakkelijk bij je steekt.

Voor een objectief vergelijk van objectieven kijk je even op http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

H.M.

Bericht door H.M. » ma aug 27 2007 2:03 pm

Het is handig om bij dit soort dilemma's eerst uit te zoeken in welk bereik je veel fotografeert. Als je foto's bijvoorbeeld regelmatig op 70mm zijn gemaakt, is dat blijkbaar een afstand die je op de een of andere manier goed ligt. Als je pak 'm beet duizend foto's hebt gemaakt en geen een keer op 70mm zit, kun je die afstand dus best missen. Fotografeer je veel op 200mm, dan wil je een lens die op die afstand goede kwaliteit biedt en ben je misschien wel op zoek naar meer tele. En ook: mis je nu de groothoek onder de 18mm, oftewel: verlang je nu tijdens het fotograferen vaak naar een grotere hoek dan 18mm?

Ook kun je je afvragen of je alleen naar zoomobjectieven wilt zoeken, of ook primes in je overweging meeneemt.

Ik merk zelf vaak dat mensen te veel gericht zijn op de eigenschappen van de verschillende lenzen en te weinig op de kenmerken van hun eigen fotografie en hun voorkeuren. Ik heb twee jaar lang alleen geschoten met een 50mm en een 70-300 en begin nu pas een duidelijk beeld te krijgen welke soort fotografie het meest tot mijn verbeelding spreekt en welke objectieven daar het beste bij zouden passen.

Dit alles is natuurlijk ook afhankelijk van je budget en de intentie waarmee je fotografeert.

Succes met je zoektocht,
Henk

Rogier

Bericht door Rogier » ma aug 27 2007 2:20 pm

Snadaa schreef:Zou ik dan niks missen van 55-80 en dan voortdurend moeten wisselen van objectief...
Zoals je ziet gebruik ik zelf ook de combinatie 17-50 en 80-200. Persoonlijk heb ik bijna nooit echt last van het gat dat er tussen zit. Het zou idd idealer zijn als het aansloot, maar ik kan hier tot op heden goed mee leven.

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » ma aug 27 2007 2:23 pm

H.M. schreef:Het is handig om bij dit soort dilemma's eerst uit te zoeken in welk bereik je veel fotografeert. Als je foto's bijvoorbeeld regelmatig op 70mm zijn gemaakt, is dat blijkbaar een afstand die je op de een of andere manier goed ligt. Als je pak 'm beet duizend foto's hebt gemaakt en geen een keer op 70mm zit, kun je die afstand dus best missen. Fotografeer je veel op 200mm, dan wil je een lens die op die afstand goede kwaliteit biedt en ben je misschien wel op zoek naar meer tele. En ook: mis je nu de groothoek onder de 18mm, oftewel: verlang je nu tijdens het fotograferen vaak naar een grotere hoek dan 18mm?

Ook kun je je afvragen of je alleen naar zoomobjectieven wilt zoeken, of ook primes in je overweging meeneemt.

Ik merk zelf vaak dat mensen te veel gericht zijn op de eigenschappen van de verschillende lenzen en te weinig op de kenmerken van hun eigen fotografie en hun voorkeuren. Ik heb twee jaar lang alleen geschoten met een 50mm en een 70-300 en begin nu pas een duidelijk beeld te krijgen welke soort fotografie het meest tot mijn verbeelding spreekt en welke objectieven daar het beste bij zouden passen.

Dit alles is natuurlijk ook afhankelijk van je budget en de intentie waarmee je fotografeert.

Succes met je zoektocht,
Henk
Goede tip, ik zal in lightroom eens filteren op mm Ik denk dat ik vooral rond de 150 mm en de 25 mm zit.... eens kijken.

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » ma aug 27 2007 2:25 pm

Rogier schreef:
Snadaa schreef:Zou ik dan niks missen van 55-80 en dan voortdurend moeten wisselen van objectief...
Zoals je ziet gebruik ik zelf ook de combinatie 17-50 en 80-200. Persoonlijk heb ik bijna nooit echt last van het gat dat er tussen zit. Het zou idd idealer zijn als het aansloot, maar ik kan hier tot op heden goed mee leven.
Lijkt mij ook een goede combi, en gezien het prijsverschil denk ik dat ik het wel weet. Nog even de tip van H.M. checken :idea:

Roelof
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma aug 27 2007 3:33 pm

Zelf werk ik met de 17-55 en de 70-200 van Nikon, ik heb niet het idee dat ik daar iets tussen mis. De 17-55 heeft mijn (Sigma F2.8) 24-70 volledig verdrongen, ik heb hem soms nog wel bij me, maar ik kan me niet herinneren wanneer ik hem voor het laatst gebruikt heb. Zo weinig mis ik het stuk tussen de 55 en 70mm.
Nu praat jij over een gat dat aan beide kanten iets wijder is, maar ik denk dat het wel meevalt. Vooral omdat je je 18-135 natuurlijk niet weg hoeft te doen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » ma aug 27 2007 3:44 pm

Roelof schreef:
Zelf werk ik met de 17-55 en de 70-200 van Nikon, ik heb niet het idee dat ik daar iets tussen mis. De 17-55 heeft mijn (Sigma F2.8) 24-70 volledig verdrongen, ik heb hem soms nog wel bij me, maar ik kan me niet herinneren wanneer ik hem voor het laatst gebruikt heb. Zo weinig mis ik het stuk tussen de 55 en 70mm.
Nu praat jij over een gat dat aan beide kanten iets wijder is, maar ik denk dat het wel meevalt. Vooral omdat je je 18-135 natuurlijk niet weg hoeft te doen.
Thanks lijkt me ook, het wegdoen van die 18-135 heeft denk ik geen zin. Ik denk niet dat ik er veel voor zal terug krijgen...., heb jij enig idee...?? Overigens ben ik wel geschrokken van het prijsverschil tussen Tamron en Nikkor, bij Konijnenberg nog net geen 1000 euro, dat is toch wel heel veel geld......ik wil niet op kwaliteit inboeten maar of dit het waard is? Ik ben na afgelopen weekend tijdens de World Statues zo verslaafd geraakt aan die helderheid van de 80-200 dat ik dit in het gebied van de 17-50 ook wil bereiken.....

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”