Ben al een tijdje opzoek naar een programma dat mijn gehele computer (of in ieder geval een gehele schijf) kan scannen en dan de Exif data van iedere foto in een database of file kan zetten.
(de file locatie moet natuurlijk ook worden meegenomen bij de data).
Hiermee kan ik dan van al mijn systemen en usb-sticks en usb-drives al mijn materiaal bij elkaar vergaren. Natuurlijk heb ik een master systeem (en backup) waar in principe alles op staat, maar dit zou ik graag eens controleren door alle exif's van alle foto's in een enkele database te krijgen.
Hiermee kan ik dan ook ontdubbelen, of bepaalde foto's gemakkelijker opsporen en daar van alles mee doen.
Heeft iemand al eens iets dergelijks gedaan/gezien/waargenomen ?
Vriendelijke groet,
Ben Brugman
Exif data in een database krijgen.
- ben42
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Exif data in een database krijgen.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Re: Exif data in een database krijgen.
Ik heb in het verleden iets dergelijks wel gedaan met exiftool
Bijvoorbeeld met het commando
kun je alle exif van alle jpeg's op je d-schijf naar een csv-bestand schrijven wat je in excel of in een database kan inlezen.
Vanaf daar kun je er allerlei zoek/selecties mee doen
Bijvoorbeeld met het commando
Code: Selecteer alles
exiftool -csv -r d:\ >exif.csv
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Is het niet makkelijker om een 'duplicate file finder' programma te gebruiken om dubbele bestanden op te sporen?
Live Life
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Er zijn natuurlijk een heleboel verschillende manieren om een heleboel verschillende dingen te doen
Het hangt er maar vanaf wat je ermee wil bereiken ...

Het hangt er maar vanaf wat je ermee wil bereiken ...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Kijk 's naar Lightroom. Daarmee zou het kunnen. Kun je de foto's ook meteen bewerken, keywords geven en zo. 

- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Adobe Bridge is nog makkelijker: selecteer als map de hoofdmap onder welke al je fotobestanden staan, kies bij menu "Weergave" de optie "Items uit submappen weergeven" en filter op de EXIF-info die je wil zien. Of ieder ander filter, je kunt het zo gek maken als je zelf wil.
Lightroom en Apple Aperture zullen dit klusje ook wel kunnen, maar dan zul je eerst al je foto's aan de bibliotheek van dat programma moeten toevoegen. Als je het programma verder niet gebruikt (zoals ik), is dat nogal zonde van de moeite.
Lightroom en Apple Aperture zullen dit klusje ook wel kunnen, maar dan zul je eerst al je foto's aan de bibliotheek van dat programma moeten toevoegen. Als je het programma verder niet gebruikt (zoals ik), is dat nogal zonde van de moeite.
- ben42
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
Te gek, dit klinkt perfect voor wat ik zoek. Dus daar de komende tijd wil ik hiermee aan de gang.MauritsD schreef:Ik heb in het verleden iets dergelijks wel gedaan met exiftool
Bijvoorbeeld met het commandokun je alle exif van alle jpeg's op je d-schijf naar een csv-bestand schrijven wat je in excel of in een database kan inlezen.Code: Selecteer alles
exiftool -csv -r d:\ >exif.csv
Met het csv bestand en dit in een database importeren, kan ik dan wat ik wil. Ik zoek vooral naar foto's die nog niet op mijn master systeem staan. (Hopelijk weinig of geen). Even kijken of dit exiftool ook de tijden achter de komma van de seconden goed uitpakt. Dan kan ik iedere foto alleen aan de opname tijd uniek identificeren. (Met de huidige snelle camera's is de tijd tot op de seconde niet voldoende om foto's te kunnen onderscheiden.)
De bestanden liggen op verschillende media en verschillende computers, het aantal duplicaties is ook heel erg groot, ik zoek vooral de bestanden die nog missen op mijn master systeem.BBR schreef:Is het niet makkelijker om een 'duplicate file finder' programma te gebruiken om dubbele bestanden op te sporen?
Voor mijn master system gebruik ik lightroom, maar dat wil ik alleen voor mijn master systeem blijven gebruiken. De duplicaten wil ik bij voorkeur niet binnen lightroom halen en bovendien staan die duplicaten op een aantal andere computers en media.Onno schreef:Kijk 's naar Lightroom. Daarmee zou het kunnen. Kun je de foto's ook meteen bewerken, keywords geven en zo.
Ditzelfde verhaal geld natuurlijk ook voor andere software die 'alle' foto's kunnen beheren.
Met een database kan ik gemakkelijk mijn eigen complexe selecties maken, selecties die niet te maken zijn binnen foto pakketten.
Nadat ik dan alles op mijn master systeem heb geimporteerd gebruik ik lightroom voor verder beheer en bewerking.
Allemaal heel hartelijk dank voor jullie bijdragen,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700