Groothoek dilemma
Groothoek dilemma
Een belangrijk moment voor mij wat betreft lenzenkeuze.
Misschien kunnen jullie mij helpen beslissen of in ieder geval adviseren.
Ik bezit momenteel de Nikkor 17-55 2.8, de Nikkor 80-200 AF-S en de Sigma 150mm Macro.
Die laatste is waarschijnlijk verkocht, omdat ik hem te weinig gebruik.
Een groothoeklens wil ik er graag bij.
Ik overweeg 2 dingen:
* De sigma 10-20, de tokina 12-24, de Nikkor 10.5 fish of de Tokina 10-17 en de beide Nikkors gewoon houden.
* Of even langer doorsparen voor een 2e hands Nikkor 12-24, de 17-55 verkopen en de 28-70 2.8 voor in plaats kopen.
Lastige maar belangrijke keuze voor mij.
Gr kees
Misschien kunnen jullie mij helpen beslissen of in ieder geval adviseren.
Ik bezit momenteel de Nikkor 17-55 2.8, de Nikkor 80-200 AF-S en de Sigma 150mm Macro.
Die laatste is waarschijnlijk verkocht, omdat ik hem te weinig gebruik.
Een groothoeklens wil ik er graag bij.
Ik overweeg 2 dingen:
* De sigma 10-20, de tokina 12-24, de Nikkor 10.5 fish of de Tokina 10-17 en de beide Nikkors gewoon houden.
* Of even langer doorsparen voor een 2e hands Nikkor 12-24, de 17-55 verkopen en de 28-70 2.8 voor in plaats kopen.
Lastige maar belangrijke keuze voor mij.
Gr kees
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Kees,
je bent gewend aan heel goede Nikkor objectieven. Ik zou voor compromisloze kwaliteit gaan in lijn met je andere objectieven.
Dus zou ik gaan voor .... de Nikkor 12-24. Dan maar een half jaar langer sparen, het wordt over een maand of 2 toch herfst en winter
De 17-55 verkopen? Zeker niet direct doen, zonde en het kost je altijd geld.
Dat je met de 12-24 en de 17-55 overlap hebt zou ik juist prettig vinden. Op een DX werkt de 28-70 voor jou niet meer prettig als je de 17-55 gewend was.
Lastig hè, succes ermee, er zijn vervelender keuzes!
je bent gewend aan heel goede Nikkor objectieven. Ik zou voor compromisloze kwaliteit gaan in lijn met je andere objectieven.
Dus zou ik gaan voor .... de Nikkor 12-24. Dan maar een half jaar langer sparen, het wordt over een maand of 2 toch herfst en winter

De 17-55 verkopen? Zeker niet direct doen, zonde en het kost je altijd geld.
Dat je met de 12-24 en de 17-55 overlap hebt zou ik juist prettig vinden. Op een DX werkt de 28-70 voor jou niet meer prettig als je de 17-55 gewend was.
Lastig hè, succes ermee, er zijn vervelender keuzes!
- EelcoD7100
- Forumlid
't Enige wat ik kan zeggen is dat als je zin hebt aan een nieuwe uitdaging, misschien toch even over de 10.5 mm fisheye nadenken..
Ik heb hem nu een tijdje, maar heb nog wel het gevoel dat ik nog veel moet leren goed met deze lens te fotograferen.
Mijn mooiste serie was van het Atomium een aantal weken terug.
(misschien heb je wat voorbij zien komen)
Succes met wikken en wegen....
Groetjes Eelco
Ik heb hem nu een tijdje, maar heb nog wel het gevoel dat ik nog veel moet leren goed met deze lens te fotograferen.
Succes met wikken en wegen....

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp
Lijkt me echt leuk speelgoed, die overweeg ik zeker.D-80's schreef:'t Enige wat ik kan zeggen is dat als je zin hebt aan een nieuwe uitdaging, misschien toch even over de 10.5 mm fisheye nadenken..
Succes met wikken en wegen....![]()
Groetjes Eelco
Zijd de foto's makkelijk te de-fishen?
- EelcoD7100
- Forumlid
- EelcoD7100
- Forumlid
Weet ik eigenlijk niet, ben zelf nogal een groentje als het op bewerken van foto's aankomt. Maar omdat Capture het dichtst bij Nikon zit heb ik zoiets van via dat programma wil ik leren fotobewerken. Monique zit diep in de Photoshop (ook voor haar werk) zo kun je dus wat van elkaar leren...
Groetjes Eelco
Groetjes Eelco
DxO Optics is hiervoor speciaal ontwikkeld.
DxO Optics Pro heeft een ingebouwde correctie voor lensfouten als chromatische aberratie, vignettering en het kromtrekken van rechte lijnen. Zelfs de ronde lijnen van een zogenaamde fisheye-lens kunnen ermee worden rechtgezet. DxO Optics Pro werkt echter niet met een plug-in voor dergelijke correcties, maar wordt modulair opgebouwd voor je specifieke fotografische apparatuur. Je geeft via de website op welke camera(’s) je gebruikt en welke lenzen je hebt en vervolgens wordt er een installer op maat aangemaakt, die je downloadt en installeert.
Klik HIER voor hun website
ALE
DxO Optics Pro heeft een ingebouwde correctie voor lensfouten als chromatische aberratie, vignettering en het kromtrekken van rechte lijnen. Zelfs de ronde lijnen van een zogenaamde fisheye-lens kunnen ermee worden rechtgezet. DxO Optics Pro werkt echter niet met een plug-in voor dergelijke correcties, maar wordt modulair opgebouwd voor je specifieke fotografische apparatuur. Je geeft via de website op welke camera(’s) je gebruikt en welke lenzen je hebt en vervolgens wordt er een installer op maat aangemaakt, die je downloadt en installeert.
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Ik ben even met dat progje aan de gang, moeilijk programma, ik begrijp er niets vanALE schreef:DxO Optics is hiervoor speciaal ontwikkeld.
ALE
- EelcoD7100
- Forumlid
Skippy, je weet ik ben erg blij met de fisheye, maar je hebt wel gelijk hoor je bent zeker wat flexibeler met een groothoekzoom...
Het enige wat ik leuk vind is dat als er zo'n vraag over een fisheye voorbij komt, mensen proberen te prikkelen er goed over na te denken.
En mensen die zo'n objectief hebben kunnen er ook eerlijk over vertellen..
Kortom dilemma's kun je samen oplossen, toch?
Groetjes Eelco
Het enige wat ik leuk vind is dat als er zo'n vraag over een fisheye voorbij komt, mensen proberen te prikkelen er goed over na te denken.
En mensen die zo'n objectief hebben kunnen er ook eerlijk over vertellen..
Kortom dilemma's kun je samen oplossen, toch?
Groetjes Eelco