Slave kit als alternatief voor een (te) laag plafond

Discussies over flitsers
Plaats reactie
erikcreugers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Slave kit als alternatief voor een (te) laag plafond

Bericht door erikcreugers » zo jun 16 2013 10:38 pm

Omdat de ruimte die ik wil gaan gebruiken om (simpele) portreffoto's te gaan maken net iets te laag is voor een flitsset, ben ik aan het denken om mijn slavekit als alternatief te gebruiken. Belangrijkste uitgangspunt hierbij is echter dat niet de ruimte het grootste probleem vormt, maar eerder het budget. Sinds parttimers mijn werk bij PostNL beter en goedkoper denken te moeten doen, en ik hierdoor op straat sta heb ik een aantal plannen drastisch moeten bijstellen. Voor wat de uitgaven betreft voor mijn fotografiehobby heb ik besloten om alleen het hoogst noodzakelijke aan te schaffen, en de grotere wensen even op de lange baan te schuiven. Deze set wil ik straks aansturen via een trigger. Momenteel wordt de set aangestuurd of door de ingebouwde flitser in de camera of de Metz Mecablitz 44-AF 1. De vraag is als ik de set alleen aanstuur via een trigger hou ik dan nog voldoende licht over om het model te belichten? Is het een optie om nog enkele lampen erbij te kopen, want die zijn het geld niet. Mijn setje dat ik bij mijn ouders van de zolder heb gehaald, en nog het enigste was van 5 jaar geleden heeft de volgende specificaties:

Afbeelding

- Flitsvermogen (WS): 82
- GN (m) (ISO-100): 40
- Lichtinvalshoek:> 38° x 55°
- Voltage: AC220V/50Hz
- Recycle tijd: 6 sec.
- Kleurtemperatuur: ongeveer 5600K
- Optische controle afstand: 10m / GN18
- Afmeting flitskop: 100x152mm
- Gewicht flitskop: 340g

Dus mijn concrete vraag is:
Heeft het zin om zwaardere slave lampen in te zetten dan deze?
Is het een optie om per kant de set met nog 1 of 2 (desnoods meer) lampen uit te breiden?

Ik ben over deze optie aan het denken omdat de ruimte die ik wil gaan gebruiken slechts 10m2 groot is, net 2,20 meter hoog is en door deze beperkte afmetingen een flitsset meteen erg in de weg zal staan.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Slave kit als alternatief voor een (te) laag plafond

Bericht door ATOR » ma jun 17 2013 12:04 am

Als ik het goed begrijp heb je drie flitsers die je los van je camera kunt triggeren. Dat lijkt me meer dan genoeg, zeker in de ruimte die je hebt. Ik ken de flitsers die je hebt niet maar ik kan me niet voorstellen dat je te weinig vermogen zult hebben. Meer flitsers erbij geeft alleen maar meer gedoe, zou ik niet doen.

Volgens mij heb je alles wat je nodig hebt!

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » ma jun 17 2013 9:12 am

Beste Erik,
Je spreekt in raadselen, maar omdat je betalend clublid bent....

Ik begrijp gewoon niet waar je naar toe wil en wat debeperking is
-de beschikbare hoogte
-budget
Een reportageflitser is principieel een andere diersoort dan een batterij-gevoede reportageflitser.
Voor hetzelfde (gevormde) licht heb je bij beiden een statief en/of softbox/paraplue nodig, dat kost ongeveer evenveel ruimte.
Een belangrijk voordeel van een zgn flitsset is de netvoeding en permanent instellicht.
Bij een flitsset is meesal een domme slave unit ingebouwd, dat is principieel iets anders dan het Nikon flitssysteem, maar kan bij elkaar aansluiten.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma jun 17 2013 9:21 am

erikcreugers schreef:Omdat de ruimte die ik wil gaan gebruiken om (simpele) portreffoto's te gaan maken net iets te laag is voor een flitsset, ben ik aan het denken om mijn slavekit als alternatief te gebruiken..
Het maakt niet uit wat voor een flitsers je gebruikt, ook met reportageflitsers mis je die hoogte.

Je lichtvormers, en de afstand en positie tov het model bepalen de belichting.

Dit verandert niet bij het gebruik van een ander type/soort flitskop.
Een paraplu van 60cm blijft 60cm of je er nu een studio flitskop aan hangt, of een reportageflitser.

erikcreugers
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door erikcreugers » ma jun 17 2013 10:48 am

gijs sandberg schreef:
Ik begrijp gewoon niet waar je naar toe wil en wat debeperking is
-de beschikbare hoogte
-budget
Beide is de grootste beperking.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700

oud0001

Bericht door oud0001 » ma jun 17 2013 11:02 am

Het gaat je om simpele portretfoto's. Bedoel je daar mee kop en schouders?
Zet de te portretteren persoon op een stoel. Dan zit ie lager en heb je meer dan genoeg ruimte.
Muren zijn geweldig. Een softbox van 2,20m hoog. Hoe cool is dat.

Je hebt een laag plafond en de riumte is relatief klein.
Gebruik de muren en plafond dan.

Het plafond in de positie van de beautydisch. Die hangt al op de juiste plek. Kwestie van de lamp op de juiste afstand zetten en richten. De andere lampen links of rechts tegen de muur knallen of op de achterwand. Geweldige softboxen die muren, als ze wit zijn.
Je Metz heeft ook een ingebouwde slave functie. Laat em gewoon lekker meedoen in manueel. Heb je er weer een lampje bij. Kun je mooi het haarlicht mee doen met een snoot er op. Neem een zwart stuk karton en vouw er een koker van. Dan heb je de snoot voor het haarlicht ook al klaar.

Je zou ook nog eens kunnen uitzoeken wat de ideale positie voor je lampen is en ze dan met beugels op die positie aan de muur kunnen bevestigen. Heb je meteen de vloer vrij.

Opties genoeg. Doet me denken aan een filmpje op Zoom waar de een enkel met gekochte spullen werkt in de thuis studio en de ander in zijn studentenkamer met geimprofiseerde middelen. Beide maken mooie platen.

http://youtu.be/kMZlKXwkLyo" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien geeft je dit een goed idee. :wink:

erikcreugers
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door erikcreugers » ma jun 17 2013 11:35 am

Tuihanti schreef:
Je hebt een laag plafond en de riumte is relatief klein.
Gebruik de muren en plafond dan.

Het plafond in de positie van de beautydisch. Die hangt al op de juiste plek. Kwestie van de lamp op de juiste afstand zetten en richten. De andere lampen links of rechts tegen de muur knallen of op de achterwand. Geweldige softboxen die muren, als ze wit zijn.
Je Metz heeft ook een ingebouwde slave functie. Laat em gewoon lekker meedoen in manueel. Heb je er weer een lampje bij. Kun je mooi het haarlicht mee doen met een snoot er op. Neem een zwart stuk karton en vouw er een koker van. Dan heb je de snoot voor het haarlicht ook al klaar.
Ga zo meteen naar de Gamma een emmer spierwitte latex halen!
Je zou ook nog eens kunnen uitzoeken wat de ideale positie voor je lampen is en ze dan met beugels op die positie aan de muur kunnen bevestigen. Heb je meteen de vloer vrij.
Ik heb bij de Praxis al een paar meubel-stijgerpijpen gekocht (zijn net echte steigerpijpen, maar dan modulair van opzet speciaal om meubels van te maken). Deze heb ik al op ongeveer de helft van de ruimte aan het plafond gehangen, met de bedoeling om hier extra licht aan te hangen. Een tweede hangt op 30 cm van de muur, en is om een doek overheen te draperen als achtergrond.
Opties genoeg. Doet me denken aan een filmpje op Zoom waar de een enkel met gekochte spullen werkt in de thuis studio en de ander in zijn studentenkamer met geimprofiseerde middelen. Beide maken mooie platen.

Fotograferen is toch alleen maar improviseren? Licht, compositie.... Je bent continue aan het improviseren.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: improviseren.

Bericht door gijs sandberg » ma jun 17 2013 12:19 pm

Erik,
Juist dat is de spirit.
Overigens, als je vreest te weinig licht: te hebben:
Wees voor een experiment niet bang om eens een zwengel aan de ISO knop te geven.
Een grote lensopening kan natuurlijk ook, maar dan moet je erg zorgvuldig scherpstellen.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”