Lens advies

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
John1908

Lens advies

Bericht door John1908 » ma jun 17 2013 12:46 pm

Een goedendag,

Sinds 2-3 weken hebben wij een D5100 met een Nikon 18-105 Vr lens.

Dit is onze eerste SLR camera en zijn er erg blij mee.

We gaan hem gebruiken voor vakantie, uitjes en huisdier foto's.

De vraag die ik heb gaat over welke lens we het beste erbij kunnen kopen voor het volgende.
We willen graag binnen huis redelijke foto's kunnen maken van ons huisdier.
Dit is meestal in de avond met weinig licht en we willen liever niet flitsen.
Het is geen dier wat snel rond rent.
Ik hoop dat de adviezen niet zien voor een lens van boven de 500 Euro.

Alvast bedankt voor de hulp.

John

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Lens advies

Bericht door DannySan » ma jun 17 2013 12:54 pm

Een goedendag John!
Welkom op het Nikon Club Nederland forum!

Goed om te horen dat de D5100 prima bevalt, en voor wat betreft je vraag: het hangt een beetje af van wat voor huisdier het is (een tam konijn of een sint bernard) want dan zou ik zeker adviseren om te gaan kijken naar een zogenaamd "prime-objectief". (de vraag komt eigenlijk een beetje voort uit het feit dat je bij een klein huisdier wellicht sneller naar de 50mm zou kúnnen gaan)
Een objectief waarbij je niet kunt zoomen (behalve met je voeten) en waarvan het diafragma een enorm eind 'open' kan (vooral in vergelijking met kit-lenzen).

Op jouw D5100 (een DX- camera) zou je prima uit de voeten kunnen met een 35 mm (zie ook deze link > klik of de 50 mm (zie ook deze link > klik.

De 35mm is een iets meer 'groothoek' dan de 50mm (ikzelf heb ook de 50mm en die is wonderlijk mooi, erg snel en erg lichtsterk).

Succes met je keuze!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » ma jun 17 2013 12:54 pm

50 mm 1.8. Is onder de 200
Of 35 mm 1.8. Ook onder 200
Alleen hoe lager het getal hoe minder scherp het word.
Bijv: met f8 op iemand zijn neus een foto maken zijn vaak ook zijn ofen scherp. Doe je dit met 1.8 dan is alleen de neus scherp, of je moet meer afstand nemen.

hoi ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » ma jun 17 2013 12:55 pm

Welkom op dit forum en alvast veel plezier gewenst met de mooie set.
Kijk eens naar de Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G. http://www.cameratools.nl/lenzen-object ... mm-f-1-8g/
Het is een vast brandpunt.
Let wel op wanneer je naar een ander objectief kijkt het objectief wel een scherpstelmotor ingebouwd moet hebben anders moet je handmatig scherpstellen.
Kijk ook maar eens op de Nikon site daar vindt je een objectieven simulator. Dan krijg je een beetje een beeld wat dit objectief doet. http://www.nikon.nl/nl_NL/learn_explore/simulator.page?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jun 17 2013 1:19 pm

Als je rond de 500 Euro kan uitgeven, verwen jezelf dan met een AFS 35mm f1.8G en een AFS 85mm f1.8G. De 50mm is een beetje een brood-noch-vis-objectief; te lang voor veel werk en te kort voor de rest. En deze objectieven zijn niet alleen voor binnen!

Flitsen is trouwens geen straf en ook niet lelijk. Je moet alleen wel weten hoe het te doen en niet met de opklapflitser.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

John1908

Bericht door John1908 » ma jun 17 2013 1:52 pm

Hi Allemaal,

wow zoveel reacties in zo,n korte tijd. Bedankt.
Het huisdier waar het om gaat is een Witbuik egel. Ik zal later ook wat foto's plaatsen.
Deze slapen overdag en worden pas s'avonds actief. Mijn vrouw haalt hem dan meestal uit zijn hok en kan er heerlijk mee kroelen.
Maar ze houden dus niet zo van licht, vandaar dat ik liever niet will flitsen. Hij is zo groot als je had, dus weet niet of die 35mm of die 50mm dan de beste keus is.

We hebben nu dus alleen die 18-105mm en het is lastig om daar binnen zonder flitsen iets moois mee te doen.

Thnx
John

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 17 2013 1:59 pm

Met relatief zo'n klein diertje zou ik de 50mm nemen, heb je iets meer onderwerpsafstand.
Vraag me wel af of je met de kortste instelafstand dan nog wel uitkomt om dicht genoeg uit te komen. Maar dichterbij neemt de scherptediepte wel steeds verder af. Desnoods crop je het beeld achteraf en vergroot je het overblijvende deel iets meer uit om het beestje er wat groter op te zetten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » ma jun 17 2013 2:02 pm

Leuk hoe de meningen verschillen over de 50mm... ik werk er vaak mee (binnen en buiten) en vind het een prachtig objectief (en ook prima betaalbaar).
Wellicht woont er iemand in je buurt waarvan je zo'n objectief eens kan testen?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma jun 17 2013 2:08 pm

Ik vind de door Patrick geopperde 85mm ook nog niet zo’n slechte keus.
John1908 schreef:We hebben nu dus alleen die 18-105mm en het is lastig om daar binnen zonder flitsen iets moois mee te doen.
Je hebt dus een 18-105.
Die kan je op 35, 50 en 85 mm zetten.

Maak eens een foto van je egel zonder flits, en kijk dan eens waarop je je objectief hebt afgesteld.
Of ga eens door de historie van foto’s die je van je huisdier hebt gemaakt, kijk eens wat daarvan de meest gebruikte brandpuntsafstand is.

Wij kunnen hier niet voor jou beslissen wat de beste keuze is, dat hangt helemaal af van je de situatie waarin je werkt.

De 35, 50 en 85mm AF-S zijn alle drie een goede keuze voor jouw toestel.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 17 2013 2:11 pm

Voor een budget van Euro 500,- kun je zowel de AF-S 35mm/1.8 als AF-S 50m/1.8 kopen, en dan houdt je nog geld over, ook nog.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » ma jun 17 2013 3:00 pm

Hallo, ik wil ook nog graag een duit in het zakje doen.

Bij FotoKlein:
http://www.fotoklein.nl/Catalogus/Bekij ... 208021994/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kost het 50 mm 1.8G objectief bij afhalen 159 euro. Wat lichtsterkte betreft een mooi objectief.
Zelf pasgeleden aangeschaft om minder scherptediepte te hebben in een foto.

Zitten de bijbehorende eigenschappen aan:
Zoomen kan niet of met je voeten, zelf vind ik dat na jaren geen vaste brandpunten te hebben gebruikt wel weer wennen.
Als je gebruikt maat van 1.8 (lichtsterk) of zelf 2.8 als diafragma is de lens wel lichtsterk, maar het scherpstellen is ook veel kritischer, als je beestje aan het rondrennen is, maakt dit het scherpstellen lastig.
Verder mist de lens een image stabilizer (VR of VR II voor Nikon), dit maakt als je de lens gebruikt voor minder bewegelijke onderwerpen je wel de beschikking hebt over minder scherptediepte, maar geen extra belichtings ruimte biedt om in slecht verlichte situaties te fotograferen.
Voor een niet bewegend onderwerp, kun je uit de hand dan ongeveer net zo goed met de 18-105 fotograferen als met de 50 mm.

Alternatief zou een flitser zijn, met indirect flitsen kun je heel wat bereiken.
(Met de 5100 kun je dacht ik niet off camera flitsen, maar dat zou nog meer mogelijkheden bieden).
Zelf hou ik ook niet van flitsen, maar ik ben wel extreem tevreden met het Nikon CLS (Creative Lighting System), zowel on camera als offcamera (D7000) levert dit veel betere resultaten dan ik vroeger van flitsen gewend was.
Voor het diertje kan ik niet bepalen of en hoe het diertje op de flitser reageerd. Veel dieren reageren nauwelijks.
Een tijdje geleden een wilde egel gefotografeerd eerst zonder flits daarna met flits en het beestje reageerde niet op de flits.
(Dit was de ingebouwde flitser, dus minder mooi).

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 17 2013 3:21 pm

ben42 schreef: Een tijdje geleden een wilde egel gefotografeerd eerst zonder flits daarna met flits en het beestje reageerde niet op de flits.
Verblind door de flits, weet het diertje ook niet waar het naar toe moet vluchten. :P :mryellow:
(Een egel heeft inderdaad minder ontwikkelde ogen, maar of dat de reden is van niet reageren?)
Overigens vlucht een egel ook niet bij gevaar, maar rolt zich op.

m3chris
Forumlid
Forumlid

Bericht door m3chris » ma jun 17 2013 3:52 pm

Nikon 60mm F2.8 op een DX camera werkt ook prachtig.
Heb je zowel een macro als portretlens (uiteraard een compromis).

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » ma jun 17 2013 5:02 pm

Léon Obers schreef:
ben42 schreef: Een tijdje geleden een wilde egel gefotografeerd eerst zonder flits daarna met flits en het beestje reageerde niet op de flits.
Verblind door de flits, weet het diertje ook niet waar het naar toe moet vluchten. :P :mryellow:
(Een egel heeft inderdaad minder ontwikkelde ogen, maar of dat de reden is van niet reageren?)
Overigens vlucht een egel ook niet bij gevaar, maar rolt zich op.
Voor zover voor mij waarneembaar reageerde het beestje niet op de flits, niet door te vluchten, niet door zich op te rollen en het beestje maakte ook geen schrikbeweging, geen verstarring, ook maakte het geen geluiden. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb de hartslag van het beestje niet opgenomen.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 17 2013 5:56 pm

ben42 schreef:Maar eerlijk is eerlijk, ik heb de hartslag van het beestje niet opgenomen.
Maar je zult ook niet een mini stethoscoop hebben om het te kunnen opmeten, en die polsen van dat beestje om er je vinger op te leggen is ook niet veel. :lol: :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”