Vocht in lenzen.

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Hanneke

Vocht in lenzen.

Bericht door Hanneke » di aug 28 2007 1:41 pm

Afgelopen weekend heb ik op een rommelmarkt een nikon 35 - 70, 2.8 voor een prikkie gekocht. Camera niet mee, de lens niet kunnen testen, maar wel gekeken of ie niet rammeld, krassen, tegen de zon diafragma gedraaid etc. Leek toen niets aan de hand te zijn, ja een beetje stoffig en vettig.

Eenmaal thuisgekomen, lens schoongemaakt, uitproberen... en ik heb nou toch m'n twijfels of het alleen maar stof is wat er op, of in de lens zit. Wanneer je tegen het licht in fotografeert krijg je een lichte, doffe waas op de uitgelichte plekken. Kan het ook vocht zijn? En zo ja kan ik dat schoon laten maken? Of is kwestie van jammer maar helaas?

GdP

Bericht door GdP » di aug 28 2007 1:43 pm

Kan je ook een foto laten zien?

Gerrit

Hanneke

Bericht door Hanneke » di aug 28 2007 2:34 pm

Afbeelding

Afbeelding

De bovenste foto is met de 35/70, de onderste met een 28/80 3.3-5.6, ik vind het verschil behoorlijk groot. Beide zijn met iso 200, bovenste 35mm, f3.5, 1/80, onderste op 28mm, f3.5, 1/100.

Tis net of er bij de bovenste een zweem sigarettenrook hangt.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di aug 28 2007 4:35 pm

Je hebt een dijk van een objectief gekocht. Schoonmaken heeft zin tot een totaal bedrag van ongeveer 300 euri, mocht je dat ding voor een rommelmarkt prijs hebben kunnen aanschaffen. Voor het genoemde bedrag kun je ongeveer ook een goed exemplaar kopen.

Ga er mee naar NSP in Beverwijk of naar iemand in je buurt.

Dennis.

Bericht door Dennis. » di aug 28 2007 6:58 pm

Ik zou m eens een tijdje rondom fohnen, na een minuut of 10 zou er verschil waar te nemen moeten zijn (al kan het wel terugslaan als ie afkoelt maar dan weet je in elk geval wat t is).

k.hendrik

Bericht door k.hendrik » di aug 28 2007 7:14 pm

magnetron; defrost; standje 3; 1.5" ???
& nu serieus; zie het draadje "groeisels in de lens" en mn Wil van Manen.
vrgr

Hanneke

Bericht door Hanneke » wo aug 29 2007 4:40 pm

Hans Braakhuis schreef:Je hebt een dijk van een objectief gekocht. Schoonmaken heeft zin tot een totaal bedrag van ongeveer 300 euri, mocht je dat ding voor een rommelmarkt prijs hebben kunnen aanschaffen. Voor het genoemde bedrag kun je ongeveer ook een goed exemplaar kopen.

Ga er mee naar NSP in Beverwijk of naar iemand in je buurt.

Ik heb er samen met een fisheye-opschroef-lens 65 euro voor betaald. De beste man had ook nog een 'om de hoek' opzetstuk liggen. Er zal vast een naam voor zijn; iig een opschroefstuk, met 2 spiegels haaks op elkaar, zodat je naar links of rechts fotografeert terwijl je lens recht uit gaat. *hoop dat het duidelijk is*

Wat is NSP? Een winkel? Bij Beverwijk denk ik eigenlijk meteen aan de Bazar.
Een 'normale' fotozaak, kan die ook een lens schoonmaken?

Ik kan in ieder geval eerst wel even kijken wat een fohn uithaalt.

Bedankt alvast :)

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

lens schoonmaken

Bericht door George Fennes » wo aug 29 2007 4:46 pm

Hallo Hanneke,

Dat is Nikon Service Point in Beverwijk.

Maar je kan ook naar van Maanen gaan ik dacht in Zoetermeer.
Die maakt van te voren een prijs met je af en weet je waar je aan toe bent.
Niet dat NSP slecht is in tegendeel, maar die gasten hebben het razend druk en ik ben bang dat je de lens wel een aantal weken zal moeten missen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Roberto

Bericht door Roberto » wo aug 29 2007 4:48 pm

NSP = Nikon Service Punt... het is aan te raden ze eerst even te bellen! de meeste fotozaken zullen je objectief ook opsturen naar het NSP of erger: Duitsland!

suc-6, Robbert

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”