Ik ben eens wat gaan uit proberen en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Ik heb het diafragma op 16 gezet.

Dank je Patrick,ik kan er zeker wat mee en ik ga het nog eens opnieuw proberen,maar ik heb al gemerkt dat het niet makkelijk is om het onderwerp scherp te maken.Patrick schreef:Ik beoordeel het als een foto, niet als een experiment. Want dat laatste is wel geslaagd; je kan je onderwerp op hele korte afstand fotograferen.
Het is voor mij geen echt boeiende foto. Er is voor mij althans geen duidelijk onderwerp. Daarnaast zitten er wat zaken in die mijn aandacht trekken terwijl dat volgens mij niet de bedoeling is.
Bijvoorbeeld die bruine vlek aan de rechterkant. Hoewel onscherp trekt hij toch de aandacht omdat de kleur niet bij de rest past. Een iets minder afleidend bruin plukje zit ook midden in de foto achter de paarse bol.
De achtergrond zou ook beter uitkomen als deze egaal is.
Verder is de foto te donker. Volgens mij zou hij het veel beter doen als hij een stuk helderder is. Dat kan je gelukkig nog een stuk optrekken in een bewerkingsprogramma, dus dat zou ik zeker even doen.
Ik hoop dat je wat kunt met mijn commentaar. Ik zou het leuk vinden als je een nieuwe versie wilt maken en deze tonen.

Als ik er een zie,zal ik dat zeker doen,Bert.a vgastel schreef:Marja.
Probeer dit eens met je omkeer ring en je 50mm.
Je moet gewoon wat meer doen en proberen.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51&t=41794" onclick="window.open(this.href);return false;
ZIE hier wat info.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 5&start=75" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28&t=43715" onclick="window.open(this.href);return false;

Dank je Henkk.henkk schreef:Zeker al veel beter alhoewel ik iets meer naar rechts gericht zou hebben (herkenbaar voor wie nog in dienst geweest is ....?).

Dank je Tuihanti.Tuihanti schreef:Misschien ook de witte waas verhelpen met een beetje contrast en zoo.
Verder een leuk speldenkussen/goed bezig.![]()

Sorry voor de zijstap, maar dat ben ik toch niet met je eens. Als die crepe tape lang blijft zitten, krijg je de lijmlaag er naderhand héél moeilijk van af. Als iets er later nog vanaf moet lijkt Scotch-tape mij beter...Tuihanti schreef:Die plak je er dan met crepe tape op. Dat schilders plakband laat weinig tot geen sporen achter.

Dank je Tuihanti,voor je tips,ik ga dat uitproberen.Tuihanti schreef:Misschien de zonnekap gebruiken echter, met macro zit die erg in de weg.
Wat je kunt doen is de zelfde foto maken en telkens de positie t.o.v. je lichtbron veranderen.
Kijk wat dit doet met die witte waas.
Ook kun je een stukje kern van een keukenrol nemen, van binnen zwart maken, met b.v. een dikke filtstift, en die als een zonnekap gebruiken. Ook kun je een 2e omkeerring gebruiken en er een tussenring op schroeven als zonnekap.
Even uitproberen hoe lang deze kan zijn zonder vignettering te veroorzaken. Die plak je er dan met crepe tape op. Dat schilders plakband laat weinig tot geen sporen achter.
Mogelijk haalt dit al wel veel van die witte waas weg.
En euh, lekker blijven proberen. Je kan er enkel van leren.
Als dat allemaal ook niet werkt kun je softwarmatig werken. Iets meer contrast helpt ook al wel een beetje.