Bericht
door Léon Obers » zo jul 07 2013 6:02 am
Inmiddels heb ik nog wat verder gespeeld met de demo van Picturecode "Photo Ninja":
De algoritmen die daarin gebruikt worden zijn werkelijk onvoorstelbaar.
Ik heb extreme opnamen met enorme clipping uitgeprobeerd. Het een en ander vergeleken met 4 RAW-converters.
Om clipping te corrigeren heb ik o.a. de belichting in de software "tegen" gecorrigeerd (naar onderen geschoven).
Dan nog de hoge lichten schuifjes bijgeregeld en met die vreemde instelling de schaduwen weer opgehelderd.
Kom je bij diverse pakketten duidelijk aan de grenzen van een RAW-bestand, van wat het nog kan, met lelijke vlekken / randen in de clipping, omdat de marge te ver is overschreden.
- PS CS6 (zelfde basis RAW converter als Lightroom) ----> met minus 1.9 stop gecorrigeerd
- Nikon Capture NX2 ----> met minus 1.5 stop gecorrigeerd (verder heeft weinig zin)
- Phase One Capture One Pro 7 (demo) ----> met minus 1.5 stop gecorrigeerd (verder heeft weinig zin)
- en met dus die "Photo Ninja" ----> slechts met minus 0.24 stop gecorrigeerd.
De enige verwerking met terughalen hoge lichten in die clipping, beste weergave en zonder artefacten is met Photo Ninja.
Maar daarnaast biedt het in die extreme contrasten ook nog eens de meeste flexibiliteit en is tot in de finesse te tweaken, in helderheid, contrast, en verschuiven in de nadruk van de toonwaarden (de verdeling in de pieken) in het histogram van links naar rechts. Met een gemak en snelheid die je verbaast. Waarbij bovendien de uiterste waarden donker en licht (0 en 255) die reeds met andere schuifjes zijn afgestemd volledig gehandhaafd blijven. Het beeld blijft gewoon volledig intact.
Bij andere pakketten betekent een verandering van bijv. contrast dat de begin en/of het eindpunt van een histogram verschoven wordt, waardoor er meer vrije ruimte wordt gemaakt (bij verzachting), of juist afkapping / overschrijding van de eindpunten (bij meer contrast), waardoor je ofwel erg grijze resultaten krijgt of juist volledig dichtlopen van zwart en clippen van hoge lichten.
De contrasttool van Photo Ninja maakt een herberekening van alle toonwaarden tussen begin- en eindpunt van een histogram, maar de grenswaarden zelf (zwart-punt en witpunt) blijven hetzelfde. Zo krijg je met een extreem contrast nog steeds geen clipping. Min of meer te vergelijken met wat je anders zou doen met een curve-tool waarbij je de vorm varieert naar een S-vorm voor meer contrast, of tegenovergestelde S-curve voor minder contrast. Alleen in Photo Ninja volgens betere algoritmen.
De witbalans wordt overgenomen van de Nikon camera-instellingen en komt vrij sterk overeen met de processing van Capture NX2. Is ook vrij zuiver. Photoshop CS6 (LR) wijkt het meest af.
Ik ga een dezer dagen daar nog een heel draadje aan wijden. Een ding is zeker. Met dit potentieel aan doordachte tools en algoritmen die bovendien makkelijk tot resultaat leidt, zal dit pakket snel vele gebruikers kennen. Jammer dat het nog slechts een basis-pakket is, zonder mogelijkheden om bepaalde delen te bewerken met maskers, penseel of stuurpunt.
Laatst gewijzigd door
Léon Obers op zo jul 07 2013 11:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers