PictureCode Photo Ninja

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Thian_y
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

PictureCode Photo Ninja

Bericht door Thian_y » za jun 22 2013 5:23 pm

Hoi allemaal,

Heeft iemand toevallig ervaring met PictureCode Photo Ninja?

Want ik lees veel lovende woorden over Photo Ninja.

Adobe Forum
http://forums.adobe.com/message/4900357

Dpreview Forum
http://www.dpreview.com/forums/post/51179104

Nikonians.org - Artikel Laatste stukje over Software
http://www.niknians.org/ezine/eZine54.pdf

Is wellicht interessant voor meer onderzoek. :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: PictureCode Photo Ninja

Bericht door Léon Obers » za jun 22 2013 5:58 pm

Inderdaad interessant. Zeker de moeite waard om het eens nader te onderzoeken.
Bedank voor het delen. Meteen even gedownload en geprobeerd.

De eerste indrukken op het scherm zien er heel goed uit.
(De demo download laat niet toe om bestanden op te slaan. Je kunt wel een 14 dagen demo-key aanvragen).

Wat het programma als basis met het beeld doet, hoeft eigenlijk maar weinig aan gesleuteld te worden. Erg goed op kleur bovendien.
Met een klein beetje tweaken heb je een goed algemeen resultaat. Het is echter wel een behoorlijke basis RAW-converter. Ik ben bijv. nergens een curve-gereedschap tegengekomen. Maar goed, met de andere gereedschappen is de behoefte eraan wellicht ook niet echt nodig. Er zitten verder geen mogelijkheden in om op delen het beeld aan te passen met een penseeltje, stuurpunten e.d.
Wel zitten er standaard gereedschappen in voor lenscorrectie, vignettering, en zelfs het corrigeren van perspectivische vertekening.

Hulpjes zoals het tonen van schaduw- en hoge lichten clipping ben ik inmiddels na wat zoeken wel tegengekomen.
Mis verder wel het meest basale van een beeldbewerkingspakket, en dat is een simpel pipetje om de RGB waarden af te lezen. Vreemde gewaarwording dat je voor de witbalans dan wel een pipetje hebt, maar vervolgens nergens de RGB waarden kunt aflezen. (Meten is weten).

In die zin denk ik te beperkt in mogelijkheden ten opzichte van Lightroom, Nikon Capture. e.d.
En net te weinig "professioneel" omdat een aantal basis controle-hulpmiddelen ontbreken. Jammer, want de achterliggende "engine" en algoritmen hoe het beeld wordt omgezet (demosaicing), zien er eigenlijk verbazend goed uit. Fraaie detaillering, mooi micro-contrast, het geeft beeld een opvallende dieptewerking. Met de nodige aanpassingen en uitbreidingen van de software zal het in de toekomst beslist interessanter worden. Misschien bij een volgende versie 2.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Thian_y
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Thian_y » zo jun 23 2013 10:17 am

Hoi hoi,

Wat ik zo verder lees op de forums komt, hebben de makers van Noise Ninja de software verder ontwikkelt naar Photo ninja. Ik heb de Demo + key versie ook getest en zie dat de RAW verwerking best goed is. Inderdaad als een stand alone software pakket is het misschien iets wat beperkt in vergelijking met andere software pakketten, maar als aanvulling op de andere software is misschien een betere positionering voor dit pakket. Ik hoop dat ze de functionaliteit verder kunnen uitbreiden in komende versies, want de potenties zijn er.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 07 2013 6:02 am

Inmiddels heb ik nog wat verder gespeeld met de demo van Picturecode "Photo Ninja":

De algoritmen die daarin gebruikt worden zijn werkelijk onvoorstelbaar.
Ik heb extreme opnamen met enorme clipping uitgeprobeerd. Het een en ander vergeleken met 4 RAW-converters.
Om clipping te corrigeren heb ik o.a. de belichting in de software "tegen" gecorrigeerd (naar onderen geschoven).
Dan nog de hoge lichten schuifjes bijgeregeld en met die vreemde instelling de schaduwen weer opgehelderd.
Kom je bij diverse pakketten duidelijk aan de grenzen van een RAW-bestand, van wat het nog kan, met lelijke vlekken / randen in de clipping, omdat de marge te ver is overschreden.

- PS CS6 (zelfde basis RAW converter als Lightroom) ----> met minus 1.9 stop gecorrigeerd
- Nikon Capture NX2 ----> met minus 1.5 stop gecorrigeerd (verder heeft weinig zin)
- Phase One Capture One Pro 7 (demo) ----> met minus 1.5 stop gecorrigeerd (verder heeft weinig zin)
- en met dus die "Photo Ninja" ----> slechts met minus 0.24 stop gecorrigeerd.

De enige verwerking met terughalen hoge lichten in die clipping, beste weergave en zonder artefacten is met Photo Ninja.
Maar daarnaast biedt het in die extreme contrasten ook nog eens de meeste flexibiliteit en is tot in de finesse te tweaken, in helderheid, contrast, en verschuiven in de nadruk van de toonwaarden (de verdeling in de pieken) in het histogram van links naar rechts. Met een gemak en snelheid die je verbaast. Waarbij bovendien de uiterste waarden donker en licht (0 en 255) die reeds met andere schuifjes zijn afgestemd volledig gehandhaafd blijven. Het beeld blijft gewoon volledig intact.

Bij andere pakketten betekent een verandering van bijv. contrast dat de begin en/of het eindpunt van een histogram verschoven wordt, waardoor er meer vrije ruimte wordt gemaakt (bij verzachting), of juist afkapping / overschrijding van de eindpunten (bij meer contrast), waardoor je ofwel erg grijze resultaten krijgt of juist volledig dichtlopen van zwart en clippen van hoge lichten.

De contrasttool van Photo Ninja maakt een herberekening van alle toonwaarden tussen begin- en eindpunt van een histogram, maar de grenswaarden zelf (zwart-punt en witpunt) blijven hetzelfde. Zo krijg je met een extreem contrast nog steeds geen clipping. Min of meer te vergelijken met wat je anders zou doen met een curve-tool waarbij je de vorm varieert naar een S-vorm voor meer contrast, of tegenovergestelde S-curve voor minder contrast. Alleen in Photo Ninja volgens betere algoritmen.

De witbalans wordt overgenomen van de Nikon camera-instellingen en komt vrij sterk overeen met de processing van Capture NX2. Is ook vrij zuiver. Photoshop CS6 (LR) wijkt het meest af.

Ik ga een dezer dagen daar nog een heel draadje aan wijden. Een ding is zeker. Met dit potentieel aan doordachte tools en algoritmen die bovendien makkelijk tot resultaat leidt, zal dit pakket snel vele gebruikers kennen. Jammer dat het nog slechts een basis-pakket is, zonder mogelijkheden om bepaalde delen te bewerken met maskers, penseel of stuurpunt.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jul 07 2013 11:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo jul 07 2013 8:01 am

Bedankt voor de informatie, Léon.
Interessant!

GdP

Bericht door GdP » zo jul 07 2013 11:17 pm

Ninja komt mij wel bekend voor. Als ruis onderdrukker. Ik ben benieuwd Léon naar je verdere ervaringen met dit programma.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 07 2013 11:22 pm

Het is van hetzelfde softwarehuis. Noise Ninja is onderdeel van Photo Ninja.
Wat dat betreft heeft het dus ook een goede engine aan boord voor ruisonderdrukking.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”