Tamron 28-75: diafragma sluit traag
- skyfox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Tamron 28-75: diafragma sluit traag
Gisteren merkte ik in de studio bij het fotograferen dat mijn Tamron 28-75 constant overbelichte foto's produceerde. Ik ben vandaag eens druk op zoek gegaan om dingen uit te sluiten. Alle instellingen in de camera 6x nagelopen probeerde ik eens een andere lens. Prompt kwamen de foto's er correct belicht uit. Hetzelfde geldt voor fotograferen met natuurlijk licht.
Nu merkte ik bij gebruik van de DOF preview knop dat het diafragma van de Tamron 3x trager sluit dan bij twee andere lensen die ik heb (Nikon 18-105 en Nikon 50mm). Zou het kunnen zijn dat er iets gebeurd is met de lens, waardoor het diafragma te traag is gaan sluiten? De lens is niet gevallen (naar ik weet) en is ook niet in extreem weer gebruikt. Is dit zelf te repareren of kan ik de lens beter terugbrengen naar de winkel voor garantie?
Nu merkte ik bij gebruik van de DOF preview knop dat het diafragma van de Tamron 3x trager sluit dan bij twee andere lensen die ik heb (Nikon 18-105 en Nikon 50mm). Zou het kunnen zijn dat er iets gebeurd is met de lens, waardoor het diafragma te traag is gaan sluiten? De lens is niet gevallen (naar ik weet) en is ook niet in extreem weer gebruikt. Is dit zelf te repareren of kan ik de lens beter terugbrengen naar de winkel voor garantie?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Re: Tamron 28-75: diafragma sluit traag
Niet toevallig in de mup stand gezet?
- skyfox
- Forumlid
Nope, geen mup stand. De camera staat netjes in S of Cl.
- a vgastel
- Forumlid
Staat de spiegel voorontspanning ook af?
Anders terug naar de winkel als hij volgens de web site is aan gemeld heb je 5jaar garantie.
Je andere lenzen hebben hier geen last van schrijf je.
Anders terug naar de winkel als hij volgens de web site is aan gemeld heb je 5jaar garantie.
Je andere lenzen hebben hier geen last van schrijf je.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Je kunt het makkelijk checken of er mechanisch iets mis is met je objectief door voorzichtig het diafragma palletje te bewegen c.q. los te laten en kijken of de lamellen dan vlotjes dichtgaan of dat e.e.a. in slow-motion gebeurd (b.v. door vet op de lamellen en/of veermechanisme)
Vergelijk het eens met een ander objectief wat je hebt.
Vergelijk het eens met een ander objectief wat je hebt.

-
- Forumlid
Ik heb het bij een vriend van mij gehad,zit toch verborgen in het menu,mup kan toch het probleem zijn
- skyfox
- Forumlid
Ook als het probleem zich alleen bij die ene lens afspeelt?John Jansen schreef:Ik heb het bij een vriend van mij gehad,zit toch verborgen in het menu,mup kan toch het probleem zijn
@captainhook: heb ik dit niet al gecontroleerd door de dof preview knop op meerdere lenzen te gebruiken (zie m'n startpost)?
@avangastel: spiegelvoorontspanning? Is dat hetzelfde als mup?
- a vgastel
- Forumlid
Nee ,is niet het zelfde.
sommige (pro) toestellen kun je zo kunt instellen dat ze bij het afdrukken eerst de spiegel opklappen en dan automatisch even later de foto nemen (zonder dat je een 2de keer moet afdrukken), in dat geval kun je in combinatie met de timerfunctie wellicht beide effecten bekomen zonder afstandsbediening.
de eerste keer dat op de ontspanknop gedrukt wordt, wordt de autofocus (indien gekozen) en belichting geregeld en wordt de spiegel opgeklapt en blijft hangen. De camera wacht dan, tot er weer op de ontspanknop gedrukt wordt. En dan wordt alleen het sluitergordijn nog open en dicht gedaan, wat nauwelijks trilling teweeg brengt. Na het belichten klapt de spiegel weer terug, zodat men weer door de zoeker kan kijken voor een nieuwe foto.
kan het zijn dat hij het spiegel-om klapmechanisme nog op een stille modus staat.
edit
mup
Wat staat er in je scherm als hij uit staat , staat er niets.
sommige (pro) toestellen kun je zo kunt instellen dat ze bij het afdrukken eerst de spiegel opklappen en dan automatisch even later de foto nemen (zonder dat je een 2de keer moet afdrukken), in dat geval kun je in combinatie met de timerfunctie wellicht beide effecten bekomen zonder afstandsbediening.
de eerste keer dat op de ontspanknop gedrukt wordt, wordt de autofocus (indien gekozen) en belichting geregeld en wordt de spiegel opgeklapt en blijft hangen. De camera wacht dan, tot er weer op de ontspanknop gedrukt wordt. En dan wordt alleen het sluitergordijn nog open en dicht gedaan, wat nauwelijks trilling teweeg brengt. Na het belichten klapt de spiegel weer terug, zodat men weer door de zoeker kan kijken voor een nieuwe foto.
kan het zijn dat hij het spiegel-om klapmechanisme nog op een stille modus staat.
edit
mup
Wat staat er in je scherm als hij uit staat , staat er niets.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Is dit zelf te repareren
Voor sommigen wel.
Voor de rest van de Nederlanders: http://www.transcontinenta.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
ze gebruiken een exteern bedrijf voor feitelijke reparaties.
CH's tip over het diafragmapalletje is een goede, dan kan je zien of de lens het diafragma vlot dicht-trekt.
Groeten, Gijs
Voor de rest van de Nederlanders: http://www.transcontinenta.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
ze gebruiken een exteern bedrijf voor feitelijke reparaties.
CH's tip over het diafragmapalletje is een goede, dan kan je zien of de lens het diafragma vlot dicht-trekt.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Camtech in Hazerswoude is de reparateur voor Tamron lenzen. Ik heb er mijn 2.8/ 28-70 mm, vorig jaar laten repareren. Was de lens 2 weken kwijt. Vooraf krijg je een prijs opgave. Na reparatie was de lens weer top. En de prijs viel mij erg mee.
Henk
Henk
- skyfox
- Forumlid
Heb het diafragmapalletje even geprobeerd en vergeleken met m'n andere lenzen. Conclusie: de Tamron schiet niet vlot dicht, maar beweegt erg traag. Ik hoor em ook slepen.
De lens is nog geen of net een jaar oud. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Voor zover ik weet ga ik zuinig om met m'n spullen...
De lens is nog geen of net een jaar oud. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Voor zover ik weet ga ik zuinig om met m'n spullen...
- a vgastel
- Forumlid
Zo als eerder al aan gegeven terug naar de winkel.
Kan een tand wieltje zijn, zelf niets aan doen je hebt nog garantie.
Ook aangemeld op de website.
Kan een tand wieltje zijn, zelf niets aan doen je hebt nog garantie.
Ook aangemeld op de website.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Uitgelopen smeermiddel waardoor diafragmalamellen plakkerig worden.skyfox schreef:Heb het diafragmapalletje even geprobeerd en vergeleken met m'n andere lenzen. Conclusie: de Tamron schiet niet vlot dicht, maar beweegt erg traag. Ik hoor em ook slepen.
......
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
- Losgeschoten borging van draaiend diafragma-mechaniek, waardoor onderdelen los zijn gaan zitten en aanlopen.
- ????
Stuur het in ieder geval op voor service, lens heeft nog garantie.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- jantom
- Clublid
Misschien ook het veertje dat niet meer de veerkracht heeft dat het moet hebben.
Smeermiddel kan best ook de oorzaak zijn - we hebben wel een paar dagen heet weer gehad.
Ik heb dit euvel bij mijn Nikon lenzen nooit meegemaakt.
Smeermiddel kan best ook de oorzaak zijn - we hebben wel een paar dagen heet weer gehad.
Ik heb dit euvel bij mijn Nikon lenzen nooit meegemaakt.
Is inderdaad uiterst zeldzaam bij Nikkors. Niet één van mijn ruime collectie - soms zeer oude - Nikkors heeft dat probleem. Wel goedkopere objectieven van andere merken.
De enige Nikkor die er om bekend schijnt te staan, is de 2,8/55mm Micro.
Maar het is te repareren/schoon te maken, vast ook bij een Tamron.
Over dat palletje: de bedoeling is dat het diafragma snel sluit naar de voorgekozen waarde; dus diafragma op de hoogste waarde/kleinste opening zetten, het diafragma met het palletje openen en dan loslaten: dan moet het "met de snelheid van de gedachte" sluiten.
Als je het hoort aanlopen is het voor 99% zeker dat er iets niet goed zit. Gelijk laten maken.
De enige Nikkor die er om bekend schijnt te staan, is de 2,8/55mm Micro.
Maar het is te repareren/schoon te maken, vast ook bij een Tamron.
Over dat palletje: de bedoeling is dat het diafragma snel sluit naar de voorgekozen waarde; dus diafragma op de hoogste waarde/kleinste opening zetten, het diafragma met het palletje openen en dan loslaten: dan moet het "met de snelheid van de gedachte" sluiten.
Als je het hoort aanlopen is het voor 99% zeker dat er iets niet goed zit. Gelijk laten maken.