Mac mini i5 : lightroom bak

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Mac mini i5 : lightroom bak

Bericht door justme » di jun 25 2013 11:33 pm

Nog heel veel nachtjes slapen en overdenken, maar ondertussen wel NCN raadplegen:

Ik wil een Mac Mini, en niets anders, geen MBP, IMAC of andere Windows desktop.
Maar kan ik, bij puur gebruik maken van lightroom, en mogelijk installatie van XBMC, uit de voeten met een i5 Mac mini?

Ik overweeg zeker om er een ruime Ssd in te plaatsen voor tijdelijke werkbestanden, en geheugen op te waarderen naar 8 of 16 GB.

Wat zijn jullie ervaringen met deze Mac mini's ?

En is een trackpad toegevoegde waarde?

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Mac mini i5 : lightroom bak

Bericht door Cyrus » wo jun 26 2013 12:04 am

I5 zal zeker gaan voldoen. Met de trackpad heb ik mixed feelings. Het ingebouwde trackpad in mijn MBP vind ik helemaal top, maar het losse trackpad bij mijn Mac Mini vind ik niet handig. Kwestie van proberen, vrees ik.
Groeten,
Edwin

flickr - website

BBR
Forumlid
Forumlid

Bericht door BBR » wo jun 26 2013 12:30 am

Cyrus schreef:I5 zal zeker gaan voldoen. Met de trackpad heb ik mixed feelings. Het ingebouwde trackpad in mijn MBP vind ik helemaal top, maar het losse trackpad bij mijn Mac Mini vind ik niet handig. Kwestie van proberen, vrees ik.
Met een i5 Mini moet je een heel eind komen lijkt me zeker als je er flink wat geheugen in propt.

Zo'n losse trackpad is imho een kwestie van wennen. In het begin wist ik ook niet wat ik er mee moest en nu kan ik echt niet meer zonder.
Live Life

ifentanyl
Forumlid
Forumlid

Bericht door ifentanyl » wo jun 26 2013 12:55 am

ik heb een Mac mini i5. Versie begin 2011.
Sinds kort een SSD-schijf geplaatst en geheugen naar 8 GB geüpgraded en ik ben er dik tevreden mee. De snelheid is enorm vooruit gegaan.
Lightroom gebruik ik niet, maar wel Adobe bridge en Photoshop CS6 en dat werkt heel goed. Alles start zeer snel op en tijdens de bewerking van mijn foto's heb ik ook geen last van vertraging oid.

Net dat XBMC geinstaleerd om te kijken wat dat is, maar dat loopt hier erg soepel tot nu toe.

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo jun 26 2013 6:20 am

XMBC vraagt niet veel van je Mac. Belangrijkste met streaming is een snel en stabiel netwerk, zeker als je via wifi zou gaan streamen.
Groeten,
Edwin

flickr - website

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » wo jun 26 2013 8:32 am

BBR schreef:
Met een i5 Mini moet je een heel eind komen lijkt me zeker als je er flink wat geheugen in propt.

Zo'n losse trackpad is imho een kwestie van wennen. In het begin wist ik ook niet wat ik er mee moest en nu kan ik echt niet meer zonder.

Waarvoor/Waarom heeft de trackpad voor jou toegevoegde waarde?

en overweeg je sneller om 16 of 8 GB te gebruiken?

Flandria

Bericht door Flandria » wo jun 26 2013 8:38 am

i5 met genoeg geheugen moet prima lopen.
Ik draai op mijn 11" MBA i5 heel stabiel en snel PS5.

roald71
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door roald71 » wo jun 26 2013 5:41 pm

Heb de mini nu 2 weken en bevalt prima heb er wel gelijk 2 keer 8 GB in laten zetten door mycom.
En heb er ook een 1tb van wd aan hangen voor backup en voor de rest een trackpad maar dit is persoonlijk of dit bevalt kon dit testen in de winkel.
Tevens gebruik ik lightroom 4.4 en als camera een D800 en foto's importeren loopt als een zonnetje in vergelijking met mijn oudere laptop.
Wat ook makkelijk is de hdmi aansluiting er op wil hem ook wel eens op de tv aansluiten en dan is de trackpad en draadloos toetsenbord zeer makkelijk.
Voor de rest is het mijn eerste Mac maar heb er nog geen spijt van is toch wat anders dan Windows .

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door bjornc » wo jun 26 2013 6:01 pm

wiebeterpstra schreef:Waarvoor/Waarom heeft de trackpad voor jou toegevoegde waarde?
Even voor mezelf pratend; als ik een Mac Mini, of iMac zou kopen dan wou ik er ook een trackpad bij.
Ook al vanwege de gestures die je op een trackpad kan maken, welke de magic mouse niet allemaal ondersteunt.

Qua hardware zit je met een i5 wel goed. Ik heb een 2011 MBP met 4gb RAM en een i5 2.3ghz processor.
CS6 draait hier als een zonnetje.

Voor XBMC zou ik persoonlijk liever een losse mediaplayer kopen, zit dan ook gewoon een remote control bij.
Een AC ryan of dergelijken kosten bijna geen drol meer.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat de mac het kan trekken.

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » wo jun 26 2013 8:03 pm

ik heb reeds een Netgear Neotv mediaspeler, die het qua afspelen prima kan doen, maar qua snelheid en gemak best wel tegenvalt. Heb ik wel naar AppleTV gekeken, maar dan toch liever een mac mini.

Touchpad gaat er misschien wel komen, maar die magic mouse niet, aangezien ik al jaren verknocht ben aan de betrouwbare logitech mx518! :)

In ieder geval ben ik niet (meer) bang voor een tegenvallende i5 processor! weet alleen nog niet of ik het verschil ga merken tussen 8Gb of 16Gb....

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » wo jun 26 2013 8:14 pm

wiebeterpstra schreef: In ieder geval ben ik niet (meer) bang voor een tegenvallende i5 processor! weet alleen nog niet of ik het verschil ga merken tussen 8Gb of 16Gb....
Open je veel bestanden tegelijk in photoshop, stuk of 10 ofzo? Misschien dat je dan wat merkt maar veel zal het niet zijn.
Ik zit hier met 8gb, maar het loopt als een trein.(Imac 21,5 inch)

Ik heb trouwens een trackpad en tekentablet, dat trackpad is echt een verademing, zo makkelijk, sliden, scrollen enz..
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door bjornc » wo jun 26 2013 8:46 pm

wiebeterpstra schreef:Touchpad gaat er misschien wel komen, maar die magic mouse niet, aangezien ik al jaren verknocht ben aan de betrouwbare logitech mx518! :)
Ik zou de Trackpad een eerlijke kans geven, en de logitech 2 maand verplicht in de kast neer leggen.
Denk dat je dan niet meer anders wilt.

rjmulder
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door rjmulder » wo jun 26 2013 10:02 pm

Ik heb nu 3 weken een MBP en die trackpad is echt geweldig een losse komt er ook nog wel een magic mouse had ik al maar pad of muis dan is de keuze niet moeilijk :) Het is wel even wennen maar dat gaat wel heel snel.

Laat je het geheugen erin zetten of ga je dit zelf doen? Als je dit zelf doet scheelt behoorlijk.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro

BBR
Forumlid
Forumlid

Bericht door BBR » do jun 27 2013 12:49 am

wiebeterpstra schreef:
BBR schreef:

Waarvoor/Waarom heeft de trackpad voor jou toegevoegde waarde?

en overweeg je sneller om 16 of 8 GB te gebruiken?
Voor algemeen gebruik prettiger dan de muis. Waar ik in het begin niet kon wennen aan dat ding laat ik de muis tegenwoordig voor wat het is. Voor serieuze fotobewerking schakel ik over op de Intuos.
Live Life

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”