Eerste pogingen met de 800mm

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
HarVel

Eerste pogingen met de 800mm

Bericht door HarVel » vr jun 28 2013 9:16 pm

Vandaag naar de kwalificatie van de MotoGP in Assen geweest om de 800mm eens uit te testen op een sport die ik normaal gesproken niet zo vaak fotografeer (normaal wielrennen en mountainbiken). Ik stond op het dak van een vrachtwagen met een monopod recht tegen de (stevige) wind in te fotograferen naar de Ramshoek (voor de kenners van het circuit). Ik vond het extreem lastig om in deze omstandigheden te pannen (alles op dat vlak is dan ook mislukt), waardoor ik uiteindelijk met hele korte sluitertijden ben gaan werken om nog iets van bruikbaar beeld te kunnen krijgen. Ik kan iig merken dat ik nog maar net kom kijken vwb fotograferen met een echt lange lens, want dat is echt een vak apart zo heb ik gemerkt. Alle tips zijn dus welkom!

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar. Ik ben hier om te leren, dus ook als het niet aangenaam is om te horen, toch graag zeggen. Anders word ik nooit beter ;).

Foto #1. S 1/2000, F 7.1, ISO 800
Afbeelding

Foto #2. S1/1600, F7.1, ISO 800
Afbeelding

Foto #3.S1/1600, F7.1, ISO 800
Afbeelding

Faiz
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Eerste pogingen met de 800mm

Bericht door Faiz » vr jun 28 2013 9:57 pm

Gezien de omstandigheden vind ik ze best goed (maar goed, ik ben geen kenner / pro). Enig puntje wat ik zou doen, is in de nabewerking (ga er vanuit dat je in RAW/NEF schiet), de 2e en 3e ietsjes krapper uitsnijden. Bij de 2e zou ik misschien een klein stukje aan de bovenkant van het asfalt weghalen. Bij de 3e een stukje aan de onderkant (het grijze tot aan het fel groene asfalt deel).

Mocht je met de race zelf ook gaan schieten, dan hoop ik dat je een beetje beter weer hebt dan vandaag.
Succes, ben benieuwd naar de race plaatjes 8)

HarVel

Bericht door HarVel » vr jun 28 2013 10:07 pm

Dank voor je reactie! Dat uitsnijden is inderdaad wel een afwijking van me. Ik hou er namelijk van met vaste verhoudingen uit te snijden, terwijl dat lang niet altijd noodzakelijk hoeft te zijn. Helaas heb ik geen mogelijkheid morgen ook heen te gaan. Vrouw en dochter zijn weg en ik blijf met de andere 3 kinderen thuis :).

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » vr jun 28 2013 10:10 pm

@HarVel

Erg goed - alle drie!
Super!
Ik weet hoe moeilijk het is (kan me in ieder geval voorstellen dat het moeilijk is).

HarVel

Bericht door HarVel » vr jun 28 2013 10:30 pm

Dank je wel JanTom! Enige wat me echt stoort aan de eerste foto is dat je zo duidelijk ziet dat de spaken in de wielen echt stil staan vanwege de korte sluitertijd. Wel was ik zeer aangenaam verrast door de scherpte van de lens en het snelle focusseren. Als je op foto 1 de steentjes en stukjes rubber ziet liggen en je weet dat dit op meer dan 100 meter afstand is genomen, ben ik erg blij met de kwaliteit van de lens tot nu toe. Enige minpuntje was dat de lens om de 50-100 foto's onverwacht lens hunt had. Opnieuw focusseren loste dit snel weer op, maar daardoor mis je dus wel foto's. Nu was dit niet zo erg, ze kwamen vaak genoeg langs en het waren geen cruciale momenten, maar stel dat iemand onderuit was gegaan en het zou gebeuren, dan zou ik vrij teleurgesteld zijn geweest.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » vr jun 28 2013 10:46 pm

Dag HarVel

Ik zag bij de eerste foto meteen het merk band (achterband). Je kan proberen in het vervolg een minder snelle tijd te nemen maar dat besefte je zelf al. Dat is gewoon experimenteren om de optimale foto te krijgen.
Ik vind die foto ook erg briljant. Een PLAATJE!

Je zal toch ook wel gaan zien dat je gebonden blijft aan een snelle sluitertijd want anders wordt het vaak huilen. Als het kán moet je op zeker spelen. Fotografie is geen giswerk maar ik zie voldoende uitzonderingen die de regel bevestigen.

Mijn ervaring is altijd dat fotograferen vooral het afwegen van belangen is.

Het kan gebeuren dat de autofocus van slag raakt. Bij video is dat veel lastiger... genoeg van die mislukte opnamen gezien. Dat kan altijd gebeuren en daar moet je niet over inzitten.

Bij dit soort fotografie moet je ook geluk hebben. Je wilt wat spectaculairs fotograferen maar dat is een gelukstreffer. Eerst gewoon doorgaan en ervaringen verzamelen. Ga zo verder.
Jan

HarVel

Bericht door HarVel » vr jun 28 2013 11:09 pm

Hallo Jan,

Wederom dank voor je opbouwende commentaar. Dat stel ik zeer op prijs. Ik blijf oefenen en experimenteren, dat is namelijk veel te leuk ;). Overigens heb ik voordat ik afdruk bijna altijd wel een beeld in mijn hoofd wat ik wil maken. Maar dat lukt pas echt wanneer ik het materiaal afdoende beheers. De mooiste plaat komt dus nog :).
Harold

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jun 28 2013 11:12 pm

Een serie veilig schieten is niets mis mee, maar ik zou zeker de grenzen opzoeken. Uiteindelijk levert dat toch meestal de wauw-foto's op!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr jun 28 2013 11:19 pm

Dit is gewoon heel veel oefenen, het kost tijd om het kunstje te leren en te weten waar je op moet letten.

Waar ik echt serieus aan zou denken is om dit niet meer met een monopod te doen. Ik sleep met mijn 400 2.8vr ook overal een dikke Gitzo met schommelkop mee. Alleen in uitzonderingen neem ik de monopod. Bij dergelijke lange sessies in het open veld loont het echt om een goed statief mee te nemen.

Met mijn TC 2.0 maak ik wel eens 800mm 5.6 foto's maar dat is nog verdraaide lastig kan ik bevestigen.

Overigens kun je de AF ook nog zetten op > 5 meter op het objectief. Dat doe ik vaak zodat de focus niet te dichtbij komt en je sneller focus hebt.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

HarVel

Bericht door HarVel » vr jun 28 2013 11:22 pm

Hallo Patrick,
Ben ik met je eens. Ik ben echter nog in mijn wittebroodsweken met deze lens, helemaal eigenlijk vwb lange telelenzen. Ik heb dus nog behoorlijk wat te leren. Van de 1450 foto's van vandaag zijn er uiteindelijk dus ook maar ongeveer 30 overgebleven, rest vond ik kwalitatief niet acceptabel. Maar dat is een prima opbrengst gegeven alle onbekende factoren voor me en de weersomstandigheden van vandaag op het circuit. Maar die grenzen zoek ik zeker op :).

Harold

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » vr jun 28 2013 11:24 pm

@A90

Vertel eens wat van je ervaringen met een 400mm 2.8 Nikkor (AF - VR) icm een 2x converter... Ik ben erg benieuwd en zeker naar de prestaties van de converter.

Groeten, Jan

HarVel

Bericht door HarVel » vr jun 28 2013 11:27 pm

a90 schreef:Waar ik echt serieus aan zou denken is om dit niet meer met een monopod te doen. Ik sleep met mijn 400 2.8vr ook overal een dikke Gitzo met schommelkop mee. Alleen in uitzonderingen neem ik de monopod. Bij dergelijke lange sessies in het open veld loont het echt om een goed statief mee te nemen.
Die had ik vandaag ook nog bij me inderdaad. Maar ik kreeg het statief niet goed geplaatst op het vrachtwagendak waar ik op geklommen was (met toestemming). Daarom de keuze voor de monopod. De plek was echter zo mooi dat ik niet elders op het circuit nog weer ben gaan fotograferen met mijn statief en schommelkop.
a90 schreef:Overigens kun je de AF ook nog zetten op > 5 meter op het objectief. Dat doe ik vaak zodat de focus niet te dichtbij komt en je sneller focus hebt.
Die knop stond inderdaad al in die stand, dat scheelt soms best behoorlijk. Maar zelfs dan had de lens af en toe last van lens hunt, zo om de 50-100 foto's. Het blijft een stukje techniek :).

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » za jun 29 2013 1:25 am

Mooie, scherpe foto's, en helemaal een 800mm i.c.m. met een monopod. Lijkt me trouwens met zo een lens juist de uitdaging om met minimale middelen/bagage (monopod dus) nog steeds hele leuke foto's te kunnen schieten. Oefening!? Toch heel erg cool om met een 800mm en een monopod die bijna niets weegt, met een tiental hele leuke foto's thuis te kunnen komen?
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

PaulBerkhout
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door PaulBerkhout » za jun 29 2013 10:22 am

Het grappige vind ik , als het een zoom objectief was dan zou ik liever plaatjes zien die iets meer uitgezoomd waren.
Voor de sfeer dus meer circuit elementen.

Ik denk zelf dat je met een 500 mm een mooier plaatje had kunnen maken.
( wat niet weg neemt dat de getoonde foto's prachtig scherp zijn )

Gr, paul

HarVel

Bericht door HarVel » za jun 29 2013 11:16 am

@dogo dat is inderdaad een behoorlijke uitdaging :). Ik heb gisteren weer extra respect gekregen voor de professionele sportfotografen die daar allemaal met die enorme lenzen en een monopod de meest fantastische platen wisten te produceren. Cool is het zeker!

@waterkip ik heb deze foto's behoorlijk gecropped ondanks de lengte van de lens. Ik zat er nl best wel ver vanaf. Is dus meer een kwestie van keuze qua compositie dan dat de lens te lang zou zijn. En juist die keuze van compositie was voor mij vrij lastig, omdat motorsport relatief onbekend fotomateriaal voor mij is. Ik neem je advies dus graag ter harte voor de volgende keer.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”