Interieurfotografie
Interieurfotografie
Ik wil foto's van ons interieur maken maar het wil niet vlotten. Veel gelezen en geprobeerd maar slechte resultaten.
Gebruik een D90 met Tokina 12-24 F4, Diafragma F11, ISO200 en een statief. Is ingesteld op matrix metering en af area staat op single point. Zowel met als zonder ingebouwde flits geprobeerd. Lampen aan, wachten op mooi licht, etc.
Waar ik naar toe wil is naar foto's in de stijl zoals op deze site: http://www.alvhemmakleri.se/hem-till-sa ... 616/bilder" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vraag me af of iemand kan zien of dit met externe flitsers, paraplu's, dure lensen, oid is gemaakt, of dat het gewoon goed bewerkt is.
Tips zijn zeer welkom!
Gebruik een D90 met Tokina 12-24 F4, Diafragma F11, ISO200 en een statief. Is ingesteld op matrix metering en af area staat op single point. Zowel met als zonder ingebouwde flits geprobeerd. Lampen aan, wachten op mooi licht, etc.
Waar ik naar toe wil is naar foto's in de stijl zoals op deze site: http://www.alvhemmakleri.se/hem-till-sa ... 616/bilder" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vraag me af of iemand kan zien of dit met externe flitsers, paraplu's, dure lensen, oid is gemaakt, of dat het gewoon goed bewerkt is.
Tips zijn zeer welkom!
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Re: Interieurfotografie
Als ik de EXIF in de foto's bekijk is er met een gewone flitser gewerkt, een Nikon 800E en een 14-24 objectief (bekeken met PhotoMe)
Plaats eens iets van je eigen foto's, dan kunnen we wellicht tips geven. De voorbeelden die je laat zien zijn netjes, maar ik vind ze niet heel speciaal.
Plaats eens iets van je eigen foto's, dan kunnen we wellicht tips geven. De voorbeelden die je laat zien zijn netjes, maar ik vind ze niet heel speciaal.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Ik heb een paar (zonder flits) op flickr gezet, Zijn onbewerkte RAW-bestanden.
Ik weet dat het niet opgeruimd is en de compositie beter kan. Het zijn probeersels om uit te zoeken op welke hoogte het statief moet staan en welke instellingen ik moet gebruiken.
Ik ben een beginner en moet nog heel veel leren!!!
http://www.flickr.com/photos/80512976@N ... 409346946/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet dat het niet opgeruimd is en de compositie beter kan. Het zijn probeersels om uit te zoeken op welke hoogte het statief moet staan en welke instellingen ik moet gebruiken.
Ik ben een beginner en moet nog heel veel leren!!!
http://www.flickr.com/photos/80512976@N ... 409346946/" onclick="window.open(this.href);return false;
- bjornc
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dynamische bereik van een D800 is veel hoger dan een D90.
Ik denk dat je het gewenste effect mbv HDR kan bereiken.
Ik denk dat je het gewenste effect mbv HDR kan bereiken.
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zo te zien gok ik dat de foto's uit je voorbeeld link samengesteld zijn uit meerdere foto's met elk een andere sluitertijd. In ieder geval één waarbij buiten goed belicht is en één waar binnen goed belicht is. Die zijn dan in photoshop gecombineerd met een masker tot een overal goed belichte foto. Je ziet op je eigen foto's dat wanneer je buiten goed belicht het dan binnen te donker wordt, en als je binnen goed zou belichten zou buiten vet overbelicht zijn.
Bij HDR heb je nog steeds het grote verschil tussen buiten en binnen en het omzetten naar LDR wordt snel onnatuurlijk.
Bij twee gecombineerde foto's met een masker kun je de belichting voor buiten en binnen mooi op elkaar afstemmen.
Bij HDR heb je nog steeds het grote verschil tussen buiten en binnen en het omzetten naar LDR wordt snel onnatuurlijk.
Bij twee gecombineerde foto's met een masker kun je de belichting voor buiten en binnen mooi op elkaar afstemmen.
- MartijnM
- Clublid
Valt toch best mee? Beetje Photoshop sausje en ziet er meteen fris uit...
Origineel:

Na 2 min PS:

Kan inderdaad nog mooier, met wat meer aandacht voor het raam, maar dit lukt al op basis van de jpg...
Oh ja, als je ze weg wil hebben hoor ik het wel...
Grtz,
Martijn
Origineel:

Na 2 min PS:

Kan inderdaad nog mooier, met wat meer aandacht voor het raam, maar dit lukt al op basis van de jpg...
Oh ja, als je ze weg wil hebben hoor ik het wel...

Grtz,
Martijn
Buy film, not megapixels...
Dat is inderdaad indrukwekkend voor 2 minuten werk.
Ik fotografeer voor het eerst in RAW en heb geen ervaring in fotobewerking. Heb in Aperture wel van alles geprobeerd maar zover kom ik niet.
Is Photoshop echt nodig of kan ik in Aperture of Lightroom(heb ik ook) dezelfde resultaten halen?
Is het kort uit te leggen hoe je zoiets aanpakt of is een cursus een vereiste?
Ik fotografeer voor het eerst in RAW en heb geen ervaring in fotobewerking. Heb in Aperture wel van alles geprobeerd maar zover kom ik niet.
Is Photoshop echt nodig of kan ik in Aperture of Lightroom(heb ik ook) dezelfde resultaten halen?
- MartijnM
- Clublid
Tja, kort uitleggen is misschien wat lastig, maar dat kan ook aan mijn didactische skills liggen natuurlijk...eddd schreef:Dat is inderdaad indrukwekkend voor 2 minuten werk.

Photoshop is zeker geen vereiste, met beide programma's die je al hebt zo het ook moeten lukken en zelfs beter, want je hebt de raw bestanden tot jouw beschikking! Het vervelende voor een uitleg is dat verschillende mogelijkheden/functie in de verschillende pakketten andere namen kunnen hebben.
Ik heb de originele JPG geopend in CameraRaw (beetje faken, want die is eigenlijk voor raw bestanden) en daar:
- witbalans iets warmer gemaakt (was te blauw)
- de algehele belichting verhoogd (met ongeveer +0,7)
- een gegradueerd filter van links naar het midden (belichting een extra +0,5 naar 0)
- verzadiging en levendigheid wat omhoog naar smaak
- wit tafeltje rechts even weggekloond (gaat erg gemakkelijk in Photoshop, dus waarom niet?)
Wat ik niet heb gedaan:
- raam kan wat minder licht en dus meer detail van het groen buiten (heeft ATOR al getipt)
- afdekplaatje in plafond wegklonen (is keuze natuurlijk)
- klein beetje perspectiefcorrectie ('rechtzetten')
Bij een nieuwe opname zou ik er ook voor proberen te zorgen dat de poot van de rode fauteuil er volledig op staat .
Maar de basis zo recht en scherp mogelijk gefotografeerd, is al aanwezig in deze opname... Als eerder opgemerkt heeft een D800 een veel hoger dynamisch bereik (kan dus beter overweg met grote verschillen tussen licht en donker op een foto), maar ook met een D90 kun je ver komen. Je zult alleen digitaal moeten nabewerken, al moet dat met een D800 ook!

Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...
Bedankt tot zover, goede tips!
Ik ga er van de week mee aan de slag, kom er op terug!
Ik ga er van de week mee aan de slag, kom er op terug!