Objectieven van oude 801s op D80. Wil dat wel?
Objectieven van oude 801s op D80. Wil dat wel?
De objectieven die ik gebruikte op mijn analoge 801s gebruikt op D80. Alles werkt wel, scherpstelling etc. maar de beelden zijn niet scherp.
Kan iemand voor mij verklaren waarom dit niet werkt?
Verschillende objectieven, zowel zoom als met vast brandpunt (bijv 50mm 1.4).
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Kan iemand voor mij verklaren waarom dit niet werkt?
Verschillende objectieven, zowel zoom als met vast brandpunt (bijv 50mm 1.4).
Alvast bedankt voor uw antwoord.
- jantom
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Objectieven van oude 801s op D80. Wil dat wel?
Zijn al je opnamen onscherp?
Probeer eens met de hand scherp te stellen. En welke sluitertijd gebruik je... Gebruik eens een statief als je die hebt.
Er kan zoveel fout zijn... werkt die D80 wel goed..
Een antwoord (een oplossing) kan ik zo niet geven.
Ik hoop dat er betere reacties komen.
Probeer eens met de hand scherp te stellen. En welke sluitertijd gebruik je... Gebruik eens een statief als je die hebt.
Er kan zoveel fout zijn... werkt die D80 wel goed..
Een antwoord (een oplossing) kan ik zo niet geven.
Ik hoop dat er betere reacties komen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het makkelijkste zou zijn ze op een andere camera te proberen. Een andere D80, D70, D90, D7000, zoiets. Dan weet je of het aan de camera ligt.
Kan je een paar voorbeelden plaatsen met EXIF data erin? Dan kunnen we meekijken.
Kan je een paar voorbeelden plaatsen met EXIF data erin? Dan kunnen we meekijken.
Het gaat toch wel om AF-objectieven?
Inderdaad, het simpelste zou dan zijn die objectieven op een andere camera te proberen, zolang het maar een camera is met een eigen scherpstelmotor zoals de F801s die ook heeft.
Maar waarom niet, op je eigen D80, ook even middels de scherpstelhulp (indicatie in zoeker) met de hand scherpgesteld en gekeken of dat wel scherpe foto's oplevert?
Werkt het allemaal wel met het objectief/de objectieven die je bij de D80 kocht of kreeg?
Waarom niet even gelijk met je vraag een foto geplaatst?
Inderdaad, het simpelste zou dan zijn die objectieven op een andere camera te proberen, zolang het maar een camera is met een eigen scherpstelmotor zoals de F801s die ook heeft.
Maar waarom niet, op je eigen D80, ook even middels de scherpstelhulp (indicatie in zoeker) met de hand scherpgesteld en gekeken of dat wel scherpe foto's oplevert?
Werkt het allemaal wel met het objectief/de objectieven die je bij de D80 kocht of kreeg?
Waarom niet even gelijk met je vraag een foto geplaatst?
Hartelijk dank voor de eerste reacties. Ik zal later vandaag een lijst opstellen met de objectieven die ik bezit en vervolgens van een tweetal objectieven foto's maken van één en hetzelfde object en uploaden naar het forum.
Destijds een D80 voor mijzelf gekocht (zonder objectief) en een D80 kit (met standaard kitlens) voor dochter. Het viel mij toen al op dat de kitlens een beter beeld gaf.
Aangezien ik meestal 3D foto's maak (eerst samengestelde Canons, nu met Fuji Finepix W3) heb ik de D80 wat laten versloeren.
Nu wil ik toch mooie mono plaatjes schieten en dus op zoek naar wat er mis is met mijn huidige objectieven.
Tot later vandaag....
Destijds een D80 voor mijzelf gekocht (zonder objectief) en een D80 kit (met standaard kitlens) voor dochter. Het viel mij toen al op dat de kitlens een beter beeld gaf.
Aangezien ik meestal 3D foto's maak (eerst samengestelde Canons, nu met Fuji Finepix W3) heb ik de D80 wat laten versloeren.
Nu wil ik toch mooie mono plaatjes schieten en dus op zoek naar wat er mis is met mijn huidige objectieven.
Tot later vandaag....
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Je moet ook niet te veel verwachten van veel van die oudere objectieven. De consumentenobjectieve dan; er zijn uitstekende oude objectieven. Objectieven worden (optisch) steeds beter!
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Zelf verwacht ik, net als Nikon, heel veel van de oudere objectieven. Er zit geen AF-S in, dus dat gaat dan ook niet stuk. Zonder AF-S is m'n 85mm net zo snel als de AF-S 1,8 85mm. M'n 180 AF is door Nikon nog nooit geupgraded. De coating is goed, de snelheid is goed, wat is er te verbeteren?Patrick schreef:Je moet ook niet te veel verwachten van veel van die oudere objectieven. De consumentenobjectieve dan; er zijn uitstekende oude objectieven. Objectieven worden (optisch) steeds beter!
De AF 14 f/2,8 D ED, AF 16 f/2,8 D, AF 18 f/2,8 D, AF 180 f/2,8 D ED, AF 20 f/2,8 D, AF 24 f/2,8 D, AF 35 f/2,0 D, AF 85 f/1,8 D.
AF DC 105 f/2,0 D, AF DC 135 f/2,0 D en de AF Micro 200 f/4,0 D ED zijn volgens Nikon niet te verbeteren. Doen het op een F-801 en een D80.
Er zijn vele objectieven wel aangepast, maar of dat nu ook een verbetering is? Nu weet ik ook dat Nikon andere objectieven uitbrengt als ze die met een halve of een hele procent kunnen verbeteren. Maar dat verschil merk ik in de praktijk niet.
-
- Forumlid
Volgens Nikon nog wel......Hans Braakhuis schreef:....De AF 14 f/2,8 D ED, AF 16 f/2,8 D, AF 18 f/2,8 D, AF 180 f/2,8 D ED, AF 20 f/2,8 D, AF 24 f/2,8 D, AF 35 f/2,0 D, AF 85 f/1,8 D. AF DC 105 f/2,0 D, AF DC 135 f/2,0 D en de AF Micro 200 f/4,0 D ED zijn volgens Nikon niet te verbeteren.....
Het valt waarachtig niet mee om een dergelijk standpunt nog serieus te nemen.
Ik haal er even één brandpunt uit:
De 24 mm.
Niet verbeterd? Lachen. Op alle geteste onderdelen verbeterd.
Nikkor AF 24mm f/2.8 D
Nikkor AF-S 24mm f/1.4 G ED
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
De 35mm f2D is ook geen hoogvlieger en daarom heb ik die ook niet. En Nikon komt gewoon uit met een nieuwe serie 85's, die gewoon nog beter zijn dan de oude, die inderdaad uitstekend zijn.
Ik beweerde trouwens ook niet dat er geen goede oude objectieven zijn. Bewust niet! Maar een consumenten-zoom uit 1984, daar zou ik niet te veel van verwachten op een moderne camera.
Ik weet niet precies welke objectieven de TS heeft, maar in z'n algemeenheid zijn moderne objectieven optisch (zo tikte ik het hierboven ook al!) veelal beter dan oudere.
Ik beweerde trouwens ook niet dat er geen goede oude objectieven zijn. Bewust niet! Maar een consumenten-zoom uit 1984, daar zou ik niet te veel van verwachten op een moderne camera.
Ik weet niet precies welke objectieven de TS heeft, maar in z'n algemeenheid zijn moderne objectieven optisch (zo tikte ik het hierboven ook al!) veelal beter dan oudere.
- Frank Roelofs
- Forumlid
Dit is geen goede vergelijking! Het enige wat over een komt is het brandpunt en dat ze van dezelfde fabrikant komen. Die 1,4 is pak 'm beet keer of 4 zo duur dan de 2,8.Marten schreef:Volgens Nikon nog wel......Hans Braakhuis schreef:....De AF 14 f/2,8 D ED, AF 16 f/2,8 D, AF 18 f/2,8 D, AF 180 f/2,8 D ED, AF 20 f/2,8 D, AF 24 f/2,8 D, AF 35 f/2,0 D, AF 85 f/1,8 D. AF DC 105 f/2,0 D, AF DC 135 f/2,0 D en de AF Micro 200 f/4,0 D ED zijn volgens Nikon niet te verbeteren.....
Het valt waarachtig niet mee om een dergelijk standpunt nog serieus te nemen.
Ik haal er even één brandpunt uit:
De 24 mm.
Niet verbeterd? Lachen. Op alle geteste onderdelen verbeterd.
Nikkor AF 24mm f/2.8 D
Nikkor AF-S 24mm f/1.4 G ED

En ik durf te beweren dat het gros van de fotografen hier geen verschil ziet in normale praktijk opnamen. Geen gepixelpeep op 400 crop of zo, maar normale kijkformaten!
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
-
- Forumlid
Niet onbelangrijk dat brandpunt en fabrikant hetzelfde zijn.Frank R schreef:....Dit is geen goede vergelijking! Het enige wat over een komt is het brandpunt en dat ze van dezelfde fabrikant komen. Die 1,4 is pak 'm beet keer of 4 zo duur dan de 2,8.Geen wonder dat die beter is.
Ik heb trouwens géén idee wat de prijs van de "D" was in 1994 omgerekend naar prijzen 2013.
Laatst gewijzigd door Marten op ma jul 01 2013 3:34 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Frank Roelofs
- Forumlid
Is denk ik ook niet belangrijk die prijs van toen! Nu kost de 2,8 €429 en de 1,4 €1699!Marten schreef:Niet onbelangrijk dat brandpunt en fabrikant hetzelfde zijn.Frank R schreef:....Dit is geen goede vergelijking! Het enige wat over een komt is het brandpunt en dat ze van dezelfde fabrikant komen. Die 1,4 is pak 'm beet keer of 4 zo duur dan de 2,8.Geen wonder dat die beter is.
Ik heb trouwens géén idee wat de prijs van de "D" was in 1994 omgerekend naar prijzen 2013.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik durf te beweren dat bij een normaal plaatje van bijv. een Samyang 14mm je die in positieve zin er zo uitpikt boven die van een Nikkor 14mm. (De Samyang dan echter wel de vervorming in het midden softwarematig gecorrigeerd). Bij de Nikkor 14mm zie je de scherpte naar randen en hoeken reeds afnemen op een web-formaat plaatje, zo matig is die lens.Frank R schreef: En ik durf te beweren dat het gros van de fotografen hier geen verschil ziet in normale praktijk opnamen. Geen gepixelpeep op 400 crop of zo, maar normale kijkformaten!
Vriendelijke groet, Léon Obers
Als immer zou ik me persoonlijk altijd beperken tot aanraden of bespreken van objectieven waar ik zelf ervaring mee heb.
En dan zeg ik dat er ook in de jaren negentig van de vorige eeuw uitstekende standaardzooms werden gemaakt. Ik noem maar weer eens de 3,5-4,5/28-70mm.
Men zou zich ook eens af moeten vragen of men zelf, bij een blinde test, daadwerkelijk verschil zou zien, en als dat al het geval zou zijn: hoe belangrijk is dat verschil dan wel?
Als eerder gezegd: het gaat niet alleen om scherpte, maar ook om vertekening en beeldvoordracht.
En dan zeg ik dat er ook in de jaren negentig van de vorige eeuw uitstekende standaardzooms werden gemaakt. Ik noem maar weer eens de 3,5-4,5/28-70mm.
Men zou zich ook eens af moeten vragen of men zelf, bij een blinde test, daadwerkelijk verschil zou zien, en als dat al het geval zou zijn: hoe belangrijk is dat verschil dan wel?
Als eerder gezegd: het gaat niet alleen om scherpte, maar ook om vertekening en beeldvoordracht.
Ik ben het dan ook eens met Frank R, dat de latere 24mm-objectieven best beter zullen zijn, maar de kernvraag is: zie je het verschil? Het zou voor mij waarschijnlijk geen reden zijn, als ik ze in bezit had, om ze nooddruftig te gaan vervangen. Op het moment dat iets echt aan vervanging toe is kun je de het nieuwste en beste kopen en daar weer hopelijk 20, 30 jaar mee doen.
Ander punt: wie ziet het verschil tussen de 2,8/28mm AIS en de 2,8/28mm AF-D?
En ik ben het ook met Léon eens: ook Nikon heeft objectieven als de 14mm AF en de 18mm AF die volgens velen simpelweg minder zijn dan of met moeite gelijkwaardig zijn aan hun voorgangers. Ik noem dan de 3,5/15mm en de 3,5/18mm. Ook over de 20mm zijn de meningen verdeeld - het leuke is dat Nikon al helemaal geen recente 20mm maakt. Wel kan men dan grijpen naar de fabuleuze 21mm van Zeiss of eventueel de 1,8/20mm van Sigma.
Het zal duidelijk zijn dat ik me regelmatig verkneuter als ik hier even regelmatig de uitwassen van NAS zie.
Verder ben ik heel benieuwd naar het keurige lijstje van vraagsteller!
Ander punt: wie ziet het verschil tussen de 2,8/28mm AIS en de 2,8/28mm AF-D?
En ik ben het ook met Léon eens: ook Nikon heeft objectieven als de 14mm AF en de 18mm AF die volgens velen simpelweg minder zijn dan of met moeite gelijkwaardig zijn aan hun voorgangers. Ik noem dan de 3,5/15mm en de 3,5/18mm. Ook over de 20mm zijn de meningen verdeeld - het leuke is dat Nikon al helemaal geen recente 20mm maakt. Wel kan men dan grijpen naar de fabuleuze 21mm van Zeiss of eventueel de 1,8/20mm van Sigma.
Het zal duidelijk zijn dat ik me regelmatig verkneuter als ik hier even regelmatig de uitwassen van NAS zie.
Verder ben ik heel benieuwd naar het keurige lijstje van vraagsteller!
Laatst gewijzigd door emdeklerk op di jul 09 2013 1:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.