n.a.v. een draadje over over- of onder-belichting (klik) wilde ik toch de vraag even neerleggen n.a.v. mijn recente fotoshoot(s).
Na wat speurwerk in dat topic, en ook op het internet natuurlijk wilde ik ook de vraag bij de gebruikers hier neerleggen.
Sinds dat ik begon met fotograferen (nu zowat een jaar terug) worstel ik bij tijd en wijle met de belichting van mijn foto's.
Vooral omdat het zo onregelmatig is qua 'wat er uit' komt soms.
Mijn objectieven-pakket is - voor mijn gevoel - nu goed op niveau (50mm-f/1,8 - 18-50mm-f/2,8 en 70-200mm-f/2,8) en die 'hang' ik dan aan mijn D3100.
De D3100 gaat tot aan ISO1600 'redelijk' (liever ISO800 of lager) maar ik merk dat ik vaker 'expose to the LEFT' vaak niet eens voor elkaar krijg laat staan to the RIGHT

Het probleem met onderbelichte foto's is, is dat na het nabewerken in LR je binnen de zwarte partijen van die vuile 'ruis' krijgt (zoals ook al hier aan mij aangegeven op het forum).
Maar je kúnt niet altijd schieten op f/2,8 en 1/60 om maar zoveel licht binnen te krijgen toch?
Ik probeer de belichtings- metering (spot/center/matrix) en -balans (op de meter door de zoeker) redelijk in het midden (liefst wat naar rechts) te krijgen; maar als ik de foto's dan achteraf zie denk ik soms "Hmm, toch wat donkertjes...".
Het hele 'exposure-compensation' heb ik ook wel geprobeerd; maar als ik dat toepas zie ik - in de histogrammen op de camera in ieder geval niet - terug.
Wellicht is het 'goochelen' met deze dingen door elkaar, of 'mis' ik nu net de crux?
Ik snap het concept wel (gister nog een interessante link gelezen) en ook dat het grootste dynamische bereik juist aan die rechterkant ligt; maar hoe krijg ik dan mijn belichting die kant op? (zonder te clippen offcourse).
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groet Danny