Ik schaam me diep

Ik heb een Canon EOS M gekocht.
Om twee redenen heb ik een hele tijd gewacht.
Ten eerste was de prijs bij introductie nogal hoog en ten tweede was de autofocussnelheid niet je van het.
Beide "probelemen"zijn inmiddels opgelost en ik moet zeggen dat ik best tevreden ben.
De fotokwaliteit is prima en na de firmwareupdate is ook de autofocussnelheid dik in orde.
De reden van ik voor een kanon gekozen heb i.p.v. een Nikon 1 serie is dat de 1 serie snel is en daar heb je het eigenlijk mee gehad.
De bouw vind ik niet Nikon waardig en de beeldkwaliteit al helemaal niet..
Houd me ten goede, ik ben en blijf een Nikon adept, maar sommige zaken worden m.i. niet goed aangepakt.
B.v. de battery grip voor de 7000/7100 serie.
Bij de D80 en de D90 zitten er keurig twee accu's naast elkaar in de grip(en die accu's zijn nog groter dan die van de 7000/71000), bij de 7000/7100 zit er een accu in de body en eentje in de grip.
Dat is niet echt gebruiksvriendelijk!
Ook qua prijsniveau is er sprake van een zekere vorm van kanibalisme.
Als een D7000 nu 80 euro duurder is dan een D5200, weet ik wel welke ik aan zou schaffen(en aangeschaft heb).
Je hebt 8 megapixels minder en geen uitklapbaar scherm, maar wel een veel sneller en degelijker camera.
Verder erger ik me aan het hypocriete gedrag n.a.v. de 1 serie.
In pagina grote advertenties werd verteld dat 10 megapixels meer dan genoeg was.
Waarom dan nu een 1 serie met 14 megapixels?