Sigma 10-20 DC HSM 4-5.6, lensflare

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Sigma 10-20 DC HSM 4-5.6, lensflare

Bericht door jan » ma jul 08 2013 5:04 pm

Sinds een kleine 2 maanden ben ik in het bezit van het bovengenoemde Sigma objectief.
Nu heb ik tijdens het uitstapje naar Kasteel Rosendael dit objectief voor het eerst echt gebruikt en ik heb nogal wat opnames met lensflare (wanneer dit in mijn geval de juiste term is). Ik heb ze op de display van de camera niet opgemerkt. Anders had ik het aldaar al wel gevraagd aan iemand.
Ik had op het internet gelezen dat dit objectief niet onbekend is met lensflare. Ik had ook gelezen dat dit vooral een probleem is bij wijd open op alle brandpuntsafstanden. Daarmee rekening houdende vindt ik f/9 niet echt wijd open.
Wat had ik eraan kunnen doen om dit probleem te voorkomen? Ik gebruik geen filter.

Wanneer je in de stoof/onderkant stoel kijkt dan zie de "vlekken". Het licht kwam van links. En zo heb ik nog wel meerdere opnames waarin dit is te zien.

Hieronder een voorbeeld foto met de volgende exif: iso 200, S=1.6s, f/9, brandpuntsafstand 20mm.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jan op di jul 09 2013 12:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Sigma 10-20 DC HSM 4-5.6, lensflare

Bericht door Riemke » ma jul 08 2013 5:44 pm

Lensflare komt al gauw voor zodra je de lichtbron in je compositie meeneemt. Ik heb er zelf ook veel last van met de 15 mm bij landschapsfoto's, probeer zoveel mogelijk met de zon in de rug te fotograferen. De duurdere objectieven, zoals de Nikon 14-24 zijn voorzien van een speciale coating maar ook daar schijn je het niet altijd te kunnen voorkomen.

Op BD, het forum van onze zuiderburen ben ik een interessant verhaal tegen gekomen. Zelf nog niet uitgeprobeerd, maar interessant genoeg om het eens uit te proberen.

http://forum.belgiumdigital.com/f20/len ... 52171.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien heb je er iets aan?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » ma jul 08 2013 5:58 pm

Een extreem voorbeeld heb ik gisteren eens bewust uitgelokt,
met tegenlicht dus , zonder filter

Afbeelding

heb de lens net 2 dagen in mijn tas zitten, verschijnsel is wellicht 'des groothoeks' ?
Ik lees dit draadje even mee

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » ma jul 08 2013 6:21 pm

Dit verschijnsel komt veel voor bij objectieven en dan vooral bij groothoek en nog groothoekiger.

En "hoe meer elementen hoe meer vreugde". Een goed ontworpen objectief zal er minder last van hebben maar dat verhindert niet dat een duur objectief als de 15mm Nikon-supergroothoek (oudje - zowel de 1:5.6 en 1: 3.5) er last van heeft.
Het kan soms een mooi effect geven maar dan praten we over effecten die er in het echt niet zijn. Maar het kan beeldend worden toegepast (naar smaak).
Bij zoomlenzen (video of tv-opnamen) zie ik het verschijnsel ook veel. Bij tegenlicht vooral maar het licht kan ook van opzij komen (zonder dat de bron in de zoeker zichtbaar is) en indirect voor problemen zorgen.

Hoe is dit te vermijden.... als de lichtbron wat zwakker wordt kan het effect opeens veel minder zichtbaar zijn. Of een ander standpunt innemen. Ik heb er soms erge last van. En dan opeens komen er wolken en dooft het effect uit.
Het blijft lastig.
Maar Riemke gaf een aardige link door.

marcel.b
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door marcel.b » ma jul 08 2013 6:55 pm

Het viel mij wel op dat in kasteel Rosendael het licht behoorlijk hard binnen viel tijdens het fotograferen.
Later in de ochtend zag ik ook dat bij ruimtes op de bovenverdiepingen de zonwerende rolgordijnen omlaag waren.
Wel was overal van binnenuit voorzetbeglazing aangebracht.
Deze foto is in de keuken beneden gemaakt en daar juist waren de vensters onbedekt...
Heb er op lopen letten. Verduisterende maatregelen waren niet op alle plaatsen aangebracht
Binnenvallend zonlicht kan voor mooie effecten zorgen , alleen hier in het nadeel.....
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jul 08 2013 7:37 pm

jan schreef: Ik had op het internet gelezen dat dit objectief niet onbekend is met lensflare. Ik had ook gelezen dat dit vooral een probleem is bij wijd open op alle brandpuntsafstanden. Daarmee rekening houdende vindt ik f/9 niet echt wijd open.
Wat had ik eraan kunnen doen om dit probleem te voorkomen? Ik gebruik op geen filter.
Klopt, met die wetenschap moet je goed in de gaten houden waar het licht vandaan komt. Als je het eenmaal weet, zie je die vlekken zeker wel in de zoeker verschijnen.

Maar een oplossing die in veel gevallen beslist wel positief kan uitwerken en ik hier nog niet vernoemd zie, is gewoon het licht net voor je lens afschaduwen. Niet met de zonnekap maar wat strakker met bijv. een zwart stuk karton.
Je kunt dikwijls net op de grens voordat het kartonnetje zelf in beeld verschijnt die vlekken buiten houden.

Een meer professionele vorm van een afschaduwkarton is een compendium. Daarmee wordt heel strak het licht afgekaderd. Je ziet het als accessoire vooral bij film- en reclame fotostudio's gebruikt worden.

Overigens lensflare is niet specifiek iets voor "goedkope" lenzen.
De Nikkor AF-S 14-24mm/2.8 is er ook om bekend.

http://www.google.nl/search?q=lens+comp ... 17&bih=741" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door bjornc » ma jul 08 2013 10:37 pm

De Sigma heeft inderdaad last van lensflare, maar naar mijn weten alleen wanneer er heel direct licht op het objectief valt.
Ik vermoed ook dat het iets is van groothoek.

-Edit-

Maar als zelfs de 3-voudig dure 14-24 er ook last van heeft, maak ik me er niet zo druk om: (ook al heeft deze er wel minder last van)

Afbeelding

Bron: Photoreview.com

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jul 09 2013 12:50 pm

Ah... Een Kowa Six...
Wat waren er vroeger toch veel verschillende merken camera's.

Maar de truc met het vingertje of het handje is nou niet direct heel nieuw.
Let trouwens maar eens op, ook bij foto's waarbij de lichtbron niet direct in beeld is kun je met een handje voor de lichtbron al heel veel vlekjes voorkomen.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » di jul 09 2013 5:51 pm

@Emdeklerk

Zo doe ik dat ook (met mijn hand of een stuk papier dat niet per se donker hoeft te zijn).
En Kowa ken ik ook van vroeger. Jaren 70 volgens mij. Maar ik was niet zo dol op 6x6.. Maar Kowa maakte ook kleinbeeldcamera's.

groet, Jan

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » wo jul 10 2013 12:30 am

Allemaal bedankt voor jullie reactie. Ik zal nog bewuster moeten omgaan met de omstandigheden om mij heen.
Jan

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » wo jul 10 2013 1:10 am

hallo Jan,

Ik heb zelf de Tokina 12-24 f4 en die heeft er nog meer last van.

Frans

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » wo jul 10 2013 8:15 am

Frans Heinsbroek schreef:hallo Jan,

Ik heb zelf de Tokina 12-24 f4 en die heeft er nog meer last van.

Frans
Hallo Frans,

Ik heb ook nog wel slechtere voorbeelden als de eerder getoonde.
Hieronder bijvoorbeeld eentje waarbij de lamp als lichtbron de boosdoener is i.c.m. misschien het te grote diafragma (f/5).
exif: iso 200, f/5, 1.6 sec, 14mm

Afbeelding
Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jul 10 2013 8:59 am

Wat is bij deze opname volgens jouw het flare verschijnsel?
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo jul 10 2013 9:02 am, 2 keer totaal gewijzigd.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » wo jul 10 2013 9:00 am

Léon Obers schreef:Wat is bij deze opname volgens jouw het flare verschijnsel?
Vanuit de lamp naar linksonder het lichtspoor of dat moet het binnenvallende licht zijn maar links loopt de lijn recht en aan de rechterzijde loopt deze schuin weg richting of vanuit de lampkap.
Laatst gewijzigd door jan op wo jul 10 2013 9:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jul 10 2013 9:07 am

De blauwe tinten / weerschijn in de opname lijkt me van een andere lichtbron. Buitenlicht wat kennelijk door een raam of open deuropening links van achter je naar binnen valt en door de andere kleurtemperatuur dan meer blauw is, tegenover het kunstlicht van de lamp. Is ook te zien aan de loop van de schaduwen.

Reflectie van dat licht zit o.a. in dat tafeltje.
Maar het houdt precies op onder de rand van het bovenstuk van dat tafeltje.
Als het flare zou zijn, wordt daar geen onderscheid gemaakt, en loopt "een vlek" gewoon door in de schaduw onder dat bovenstuk. Zo ook bij de rest van de opname.

Rondom de lampenkap heb je in dit geval alleen een mate van verzachting, overstraling, die echter niet lelijk uitpakt. Door de middenslider van een niveau-gereedschap wat te verschuiven zodat de opname wat donkerder wordt, doet de opname wellicht wat natuurlijker aan.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo jul 10 2013 9:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”