Beste forum/club leden.
Ik schiet al een tijdje met mijn D3200 foto's in NEF formaat.
Ik bewerk ze via Rawtherapee. Dit gaat allemaal prima, alleen heb ik een vraag over het verscherpen.
Klopt het dat je NEF bestanden eigenlijk altijd moet verscherpen.
Als dit moet wat zijn dan een beetje de algemene waarde voor foto's die wel redelijk goed zijn., maar altijd wel scherper mogen.
Ik kan kiezen uit onscherpmasker en RL verscherping.
Ik heb gehoord dat RL verscherping het beste is.
Kan kiezen in dit tab blad uit straal - hoeveelheid - demping - herhaling.
Heb al een beetje zitten spelen met deze schuiven alleen kom er toch niet helemaal uit wat het beste is, en of het wel altijd nodig is?
Iemand tips op dit gebied.
Verscherpen van NEF bestanden
- plincky
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Verscherpen van NEF bestanden
Ken het programma niet, maar kan je wel vertellen dat je RAW bestanden altijd moet verscherpen. Normaal doet je camera dit in een van de picture control setting.
In mijn geval verscherp ik meestal rond de 90 van een schaal van 0 tot 150. Dit zijn echter alleen maar getallen en is per programma weer wat anders.
Denk dat je zelf even moet kijken wat je zelf het mooiste vind. Probeer eens 4 foto's op 4 standen en dan naast elkaar leggen en kijken welke jezelf het beste vind.
In mijn geval verscherp ik meestal rond de 90 van een schaal van 0 tot 150. Dit zijn echter alleen maar getallen en is per programma weer wat anders.
Denk dat je zelf even moet kijken wat je zelf het mooiste vind. Probeer eens 4 foto's op 4 standen en dan naast elkaar leggen en kijken welke jezelf het beste vind.
Re: Verscherpen van NEF bestanden
Ok bedankt voor de tip.
Dus altijd verscherpen!. Maar dan wel in RL verscherping...??
Wat is dan onscherpmasker.?
Ga eens aantal fotos maken en verscherpen op diverse waarde.
Dus altijd verscherpen!. Maar dan wel in RL verscherping...??
Wat is dan onscherpmasker.?
Ga eens aantal fotos maken en verscherpen op diverse waarde.