CNX2-vraag
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
CNX2-vraag
Na batchverwerking in CNX2 zie ik regelmatig een uitroepteken bij een aantal foto's, maar het lukt me niet om in beeld te krijgen wat de waarschuwing is. Iemand een idee of (en zo ja, hoe) dat kan?

- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: CNX2-vraag
Geef eens wat meer info. Gaat het bij het origineel om JPG of NEF / RAW bestanden?
Zitten er mogelijk al eerdere extra bewerkingen opgeslagen in die paar bestanden waar het nu bij voor komt?
Misschien een mis-match met een van je handelingen die je als batch hebt uitgevoerd?
Zet eens het batchbestand online wat je als handeling uitvoert, en een foto waarbij het verkeerd gaat.
Zitten er mogelijk al eerdere extra bewerkingen opgeslagen in die paar bestanden waar het nu bij voor komt?
Misschien een mis-match met een van je handelingen die je als batch hebt uitgevoerd?
Zet eens het batchbestand online wat je als handeling uitvoert, en een foto waarbij het verkeerd gaat.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Clublid
- Contacteer:
Het zijn reeds verkleinde jpg's die vooraf allemaal op dezelfde manier zijn aangepast. Eerst in CNX2, daarna in Fast Stone en tenslotte nog een keer in CNX2.
- Léon Obers
- Forumlid
Nou ja, het kan dan mogelijk ook aan Fast Stone liggen?
Voor een ander moeilijk op te maken welke stappen worden doorgelopen.
Kun je niet op een uitroepteken klikken (of extra info met de rechter muisknop)? Misschien verschijnt er wel een melding waarom het er staat?
Voor een ander moeilijk op te maken welke stappen worden doorgelopen.
Kun je niet op een uitroepteken klikken (of extra info met de rechter muisknop)? Misschien verschijnt er wel een melding waarom het er staat?
-
- Clublid
- Contacteer:
dat is precies mij vraag LéonLéon Obers schreef:Kun je niet op een uitroepteken klikken (of extra info met de rechter muisknop)? Misschien verschijnt er wel een melding waarom het er staat?

- Léon Obers
- Forumlid
OK, die handeling had je kennelijk al geprobeerd zonder resultaat.
Zijn de beelden anders van afmeting, dpi, kleurprofiel, mis je metadata....... tegenover de anderen?
FastStone heeft zover ik het in de vluchtigheid heb nagelopen wel kleurmanagement, maar staat standaard niet ingeschakeld en heeft beperkingen. Het kleurmanagement heeft alleen betrekking op TIFF en JPG, maar kennelijk niet op raw-bestanden (die kan FastStone wel lezen en converteren).
Indien niet ingeschakeld worden bestanden opgeslagen zonder kleurprofiel. Dat wordt in CaptureNX2 wel weer toegewezen, maar het is niet zeker of het wel het juiste profiel is. Zie o.a. deze melding die ook geldig is voor "ShiftN": http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 69#p638469" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij wel inschakeling van kleurmanagement heeft het geen effect op Nikon raw-bestanden (er wordt bij conversie geen kleurprofiel ingesloten).
Zijn de beelden anders van afmeting, dpi, kleurprofiel, mis je metadata....... tegenover de anderen?
FastStone heeft zover ik het in de vluchtigheid heb nagelopen wel kleurmanagement, maar staat standaard niet ingeschakeld en heeft beperkingen. Het kleurmanagement heeft alleen betrekking op TIFF en JPG, maar kennelijk niet op raw-bestanden (die kan FastStone wel lezen en converteren).
Indien niet ingeschakeld worden bestanden opgeslagen zonder kleurprofiel. Dat wordt in CaptureNX2 wel weer toegewezen, maar het is niet zeker of het wel het juiste profiel is. Zie o.a. deze melding die ook geldig is voor "ShiftN": http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 69#p638469" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij wel inschakeling van kleurmanagement heeft het geen effect op Nikon raw-bestanden (er wordt bij conversie geen kleurprofiel ingesloten).
-
- Clublid
- Contacteer:
Het zijn alleen jpg's Léon.
Hier staan de foto's: http://www.genster.nl/2011ev/2013/Mades ... eboys.html en de batch handeling betreft in dit geval alleen USM. Als ik op op mijn website naar de foto's kijk krijg ik de indruk dat usm niet is toegepast op de foto's met een uitroepteken, maar zeker weten doe ik het niet.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een bericht/melding bij het uitroepteken. Als er iets zou staan van "bewerking niet uitgevoerd" of zo, weet je natuurlijk wat er aan de hand is. Nu is het -voor mij- gissen.
Hier staan de foto's: http://www.genster.nl/2011ev/2013/Mades ... eboys.html en de batch handeling betreft in dit geval alleen USM. Als ik op op mijn website naar de foto's kijk krijg ik de indruk dat usm niet is toegepast op de foto's met een uitroepteken, maar zeker weten doe ik het niet.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een bericht/melding bij het uitroepteken. Als er iets zou staan van "bewerking niet uitgevoerd" of zo, weet je natuurlijk wat er aan de hand is. Nu is het -voor mij- gissen.
- Léon Obers
- Forumlid
Dat denk ik wel, vrij hoge waarde zelfs. Alleen de laatste opname (opname 30) valt het minder op, maar kan liggen aan de algemene onscherpte op de persoon zelf (niet optimaal goed scherp gesteld op de persoon).Genster schreef:Als ik op op mijn website naar de foto's kijk krijg ik de indruk dat usm niet is toegepast op de foto's met een uitroepteken, maar zeker weten doe ik het niet.
Geen van de foto's op het web bevat een kleurprofiel (ik heb willekeurig een greep gedownload en gecontroleerd).
Maar dan verbaast het me dat als je de foto's als laatste door Capture NX2 heen zou hebben gehaald, dat er dan niet alsnog een profiel aangehangen wordt? Want dat doet Capture NX2 namelijk altijd. Die zet er bovendien nog een "EXIF" tag bij, dat Capture NX2 als software is gebruikt (met versie nummer), als een soort handtekening. Ook die informatie ontbreekt.
Dus het lijkt me dat de foto's op internet in dit geval niet als laatste door Capture NX2 zijn bewerkt, maar nog eens (extra ??) door FastStone zijn gehaald, met bovendien uitgeschakelde CMS. De foto versies vóór die FastStone bewerking, wat dan mogelijk wel in Capture is gedaan, zijn me dan niet bekend.
Hooguit is te achterhalen hoe die foutmeldingen tot stand zouden kunnen komen, als je stap voor stap het proces naloopt in de volgorde zoals je ze hebt uitgevoerd, zonder een bewerkingsstap daarin te vergeten.
- Ruud46
- Clublid
mss levert dit iets op?
http://www.nikonians.org/forums/dcboard ... show_topic" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikonians.org/forums/dcboard ... show_topic" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Is het niet zo dat NX2 de gegevens dan nog aan het wegschrijven is?
Blijf het objectief bekijken
- Léon Obers
- Forumlid
Nee, want als de batchverwerking nog niet is afgerond heb je het scherm daarvan nog in beeld.
-
- Clublid
- Contacteer:
Een stap in de goede richting Ruud. Bedankt!Ruud46 schreef:mss levert dit iets op?
Als ik het goed heb begrepen kan het dus veroorzaakt worden door een conflict n.a.v. het wijzigen van het bestand door 2 verschillende processen OF het is gewoon een melding die aangeeft dat de bestanden zijn gewijzigd. M.b.t. de 2e mogelijkheid denk ik zelf dat het om een nader driehoekje gaat (namelijk die aan het beging van een serieverwerking staat op elke miniatuur).
De 1e mogelijkheid lijkt mij dus meer voor de hand te liggen, maar ik vind het wel vreemd dat dit dan niet bij alle foto's het geval is. Ze hebben immers allemaal dezelfde behandeling ondergaan. Iemand (nog) een idee???
Laatst gewijzigd door Genster op zo jul 14 2013 8:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
- Contacteer:
KloptLéon Obers schreef:Nee, want als de batchverwerking nog niet is afgerond heb je het scherm daarvan nog in beeld.

-
- Clublid
- Contacteer:
70-1-2Léon Obers schreef:Dat denk ik wel, vrij hoge waarde zelfs. Alleen de laatste opname (opname 30) valt het minder op, maar kan liggen aan de algemene onscherpte op de persoon zelf (niet optimaal goed scherp gesteld op de persoon).
Na de "usm-behandeling"Léon Obers schreef:Geen van de foto's op het web bevat een kleurprofiel (ik heb willekeurig een greep gedownload en gecontroleerd).
Maar dan verbaast het me dat als je de foto's als laatste door Capture NX2 heen zou hebben gehaald, dat er dan niet alsnog een profiel aangehangen wordt? Want dat doet Capture NX2 namelijk altijd. Die zet er bovendien nog een "EXIF" tag bij, dat Capture NX2 als software is gebruikt (met versie nummer), als een soort handtekening. Ook die informatie ontbreekt.
Dus het lijkt me dat de foto's op internet in dit geval niet als laatste door Capture NX2 zijn bewerkt, maar nog eens (extra ??) door FastStone zijn gehaald, met bovendien uitgeschakelde CMS. De foto versies vóór die FastStone bewerking, wat dan mogelijk wel in Capture is gedaan, zijn me dan niet bekend.

- Léon Obers
- Forumlid
Het zijn wel erg veel handelingen die je doet, met telkens verschillende applicaties. Eigenlijk niet erg efficiënt.
- Nikon Capture NX2
- FastStone
- FSIV
- IrfanView
- ©-info kun je standaard reeds in de camera zetten, zodat elk opnamebestand wat je maakt er reeds mee wordt voorzien.
- verder eventueel nog automatisch aanvullende info als XMP / IPTC als voorinstelling in Nikon Capture NX2.
- verkleinen, USM, omzetten naar een ander kleurprofiel. Het kan allemaal met Capture NX2, daar heb je geen andere progjes voor nodig, met behoud van ©-info
- bewaren van een profiel (voor het web sRGB) en insluiten in een bestand is een betere garantie dat het op welke monitor dan ook het best wordt weergegeven.
Nu ja, als je de EXIF-data (specifieke camera-info) wilt verwijderen heb je daar dan nog één ander progje voor nodig.
- Nikon Capture NX2
- FastStone
- FSIV
- IrfanView
- ©-info kun je standaard reeds in de camera zetten, zodat elk opnamebestand wat je maakt er reeds mee wordt voorzien.
- verder eventueel nog automatisch aanvullende info als XMP / IPTC als voorinstelling in Nikon Capture NX2.
- verkleinen, USM, omzetten naar een ander kleurprofiel. Het kan allemaal met Capture NX2, daar heb je geen andere progjes voor nodig, met behoud van ©-info
- bewaren van een profiel (voor het web sRGB) en insluiten in een bestand is een betere garantie dat het op welke monitor dan ook het best wordt weergegeven.
Nu ja, als je de EXIF-data (specifieke camera-info) wilt verwijderen heb je daar dan nog één ander progje voor nodig.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jul 14 2013 9:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.