Manfrotto advies gevraagd

Discussies over statieven
MBNikon

Manfrotto advies gevraagd

Bericht door MBNikon » za jul 20 2013 10:37 am

Hallo,

Sinds een tijdje ben ik aan het rondkijken voor een goed statief. Ook het verhaal van Hans Braakhuis al doorgelezen.

Nu twijfel ik tussen 2 statieven van Manfrotto.

De Manfrotto 055 X PROB (aluminium) of de 190 CX3 (carbon). Het prijsverschil is ongeveer 70 euro. Daarbij zou ik dan de 498RC2 willen kopen. Het statief wil ik vooral gaan gebruiken voor avondfotografie, zoals bijv, op kermissen enz. Op dit moment gebruik alleen de 18-105 lens, maar ik wil ook nog een 70-300 aanschaffen.
Het is ook niet zo, dat ik in weer en wind ga fotograferen.

Wat zou jullie advies zijn? Gaan voor de wat duurdere en lichtere carbonversie of toch gaan voor de zwaardere aluminium versie?

Alvast dank voor jullie reacties.

Kroontje

Re: Manfrotto advies gevraagd

Bericht door Kroontje » za jul 20 2013 11:01 am

Uit mijn ervaring zou ik voor de carbon gaan. Omdat er later altijd beter / zwaarder spul gekocht gaat worden (NAS Virus).
En dan ga je zeggen had ik maar ;)
Wil niet zeggen dat de goedkopere slecht is, maar kijk ook naar het gewicht / handelbaarheid.

Kroontje

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » za jul 20 2013 1:18 pm

Kroontje schreef:Uit mijn ervaring zou ik voor de carbon gaan. Omdat er later altijd beter / zwaarder spul gekocht gaat worden (NAS Virus).
En dan ga je zeggen had ik maar ;)
Mee eens.

Ik heb ooit een artikel gelezen van een docent wildlife fotografie, die uitrekende hoeveel geld zijn studenten zouden besparen als ze naar hem zouden luisteren, in plaats van steeds een net een beetje beter statief te kopen als bleek dat ze met het huidige tekort kwamen. Dat liep echt in de honderden dollars. Je kunt beter in een keer iets goeds kopen...

Jaap

MBNikon

Bericht door MBNikon » za jul 20 2013 1:27 pm

Vandaar inderdaad mijn vraag. Het moet niet zo zijn dat ik nu 1 van deze 2 statieven koop en dan over een jaar weer een nieuwe. Dus de carbon is aan te raden. Zijn er meer mensen op dit forum, die ook de 190 CX3 hebben? Zit er eigenlijk veel verschil tussen de 190CX3 en de 190CXPRO3?

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » za jul 20 2013 3:21 pm

Ik heb de 190CX3 gehad; gekozen ivm gewicht.
Maar voor een D7000 met 70-200 VR2 vond ik m toch niet stabiel genoeg.

Ik heb nu de 055XPROB die weliswaar zwaarder is, maar wel een stuk stabieler.
Ook kan die wat hoger waardoor de zoeker op ooghoogte komt wat voor je rug heel prettig is.
Het gewicht zorgt er dan wel weer voor dat ik m met wandelingen niet meer mee neem...

Ik zou zeker carbon aanbevelen voor het gewicht, maar dan wel wat stevigers (en duurders) kiezen
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Jester
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Jester » za jul 20 2013 3:32 pm

Zoals door anderen ook al aangeraden: carbon, zeker als het prijsverschil 'maar' €70,- is... Beter meer betalen voor een statief dat je ook gebruikt, dan minder betalen voor een statief dat je na 3 keer meeslepen thuis laat staan... :wink: :lol:

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za jul 20 2013 5:26 pm

Ik heb de voorloper van de 190 CX3, nl de 190 MF3 en ik gebruik deze i.c.m. de Manfrotto 322RC2. Ik moet zeggen dat ik dit als een prima combinatie ervaar en ik had er toch regelmatig best wat gewicht op staan (D3+ 70-200VRII)
(Ik zeg HAD omdat ik hem wel gebruikte in mijn studio, maar die heb ik niet meer....... Verder gebruik ik hem eigenlijk nooit).
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » za jul 20 2013 8:49 pm

Ik wil je eigenlijk toch iets anders in overweging geven, ik heb/had al deze modellen. De 190cxpro3 zal het prima doen met je standaardzoom, maar met je 70-300 wordt het misschien net wat kritischer. Als je op langere termijn verwacht misschien nog zwaardere lenzen/toestellen te kopen wordt dan moet je waarschijnlijk een klasse zwaarder. De 055XPROB is een heel andere klasse, groter, kan veel meer gewicht dragen etc. Maar is relatief zwaar.

De tussenweg (maar nog ietsje duurder) is de 055CX3. Dan heb je nog meer draagvermogen dan de 055, hij is veel lichter (niet zo licht als de 190CX3 natuurlijk). Dat is weer iets duurder, maar met dat statief doe ik nu al 3 jaar, ook met de zwaardere lenzen (300 f/4, 70-200VR2) en geen centje pijn. Die kan nog jaren mee (alleen als ik nog grotere lenzen zou kopen, wat ik niet verwacht, zou je dan misschien nog zwaarder moeten).

Voor wat betreft XPROB, als achter een model XPROB staat of PRO, dan heeft het een kantelbare middenkolom zodat je heel dicht bij de grond kunt werken. De 'gewone' hebben dit niet (Dus je hebt een 055XB en een 055XPROB, net als een 190CX3 en 190CX3PRO of zoiets). Let tenslotte wel op dat je niet de allergoedkoopste modellen pakt met die draaiknoppen, maar die met de snelsluitingen. Overigens hebben alle carbon modellen die altijd. Er zijn een paar goedkopere (055XDB meen ik) die zo'n draaisluiting hebben.

En tenslotte: Ga naar een winkel met een groot assortiment en probeer het gewoon even uit. ;) Want de 055 serie is wel vrij groot (maar heel stevig).
Spul waarmee je foto's maakt...

MBNikon

Bericht door MBNikon » ma jul 22 2013 11:23 pm

Moeilijk om te kiezen die statieven. Misschien dus maar eens wat fotozaken bezoeken. Ik verwacht een statief niet heel vaak te gebruiken, dus vandaar dat mijn keuze viel op de 190cx3(pro). Een 400mm lens gaat er waarschijnlijk toch niet komen, dus dan zou de 190cx3 in principe voldoen. Dat is ook ongeveer het budget dat ik aan een statief wil besteden. Maar goed, wie weet als ik een fotozaak binnenstap.

Bedankt alvast voor jullie reacties/tips!

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma jul 22 2013 11:43 pm

Nog een kleinigheid: je zei dat je ermee naar buiten gaat, "niet in weer en wind", maar wel met een 70-300.

Denk eraan dat een beetje wind (zo vanaf 4 Beaufort) met een tele-objectief en een iets te licht statief vrijwel altijd gaat zorgen voor bewegingsonscherpte. Mijn ervaring is dat de lol er dan snel vanaf is. ZEKER bij nachtfoto's!!

Natuurlijk kun je met zware gewichten en schroefharingen in de grond veel ellende besparen, Toch is het beter om dan op de goede manier aan je budget te denken - net zoals die leraar dat helaas pas achteraf deed voor zijn leerlingen - en koop zonder aarzelen het meest stabiele statief dat je op dat moment kunt betalen, in plaats van het later weer te vervangen.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

MBNikon

Bericht door MBNikon » vr aug 02 2013 10:14 am

Dus ik kan dan toch misschien beter gaan voor de Manfrotto 055 X PROB. Helaas nog geen tijd gehad om wat te proberen in de fotozaak. Het statief zal ik ook niet altijd meenemen met fotograferen.

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » vr aug 02 2013 10:24 am

Alle bovenstaande reacties gaan voornamelijk over stabiliteit en gewicht, maar let ook zeker op de hoogte. Zonder de (eventuele) middenkolom omhoog te schuiven, zou je zonder te bukken goed en comfortabel door de zoeker moeten kunnen kijken. Ik had ook de 190MF3 (voorloper van...), maar deze was voor mij te laag (ben 1,89m).

Als je de middenkolom nodig hebt (om geen last van je rug te krijgen), offer je stabiliteit op en verhoog je de kans op bewegingsonscherpte, zeker bij nachtfotografie.

Succes met de keuze!

Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...

skinnybmw
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door skinnybmw » vr aug 02 2013 10:51 am

Ik ben 1,88 en dan is 1,78 wel de minimale hoogte voor een statief, neem ik aan? De body komt er nog bovenop...
- Nikon D7000 + Travor BP-D11
- Canon PowerShot SV-260 HS
- Tamron SP 17-50mm F/2,8 XR Di II LD ASL IF
- AF-S Nikkor 18-105 1:3.5-5.6G ED VR
- Meike Speedlight MK-431
- Feisol CT-3441SB Rapid + CB-40D ballhead
- Redged RMA-432 Monopod
- Kata DR466

Flickr

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » vr aug 02 2013 11:10 am

skinnybmw schreef:Ik ben 1,88 en dan is 1,78 wel de minimale hoogte voor een statief, neem ik aan? De body komt er nog bovenop...
Vergeet de kop en de camera zelf niet! Heb nu een statief die max 150cm hoog (kolom naar beneden!) is. Daarop een kop (ca. 12cm hoog) en dan de body (met grip). Kan rechtopstaand perfect door de zoeker kijken. Eerlijk gezegd net een cm of 2 te hoog, dus dan de poten ietsje inschuiven... staat als een huis! 8)

Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...

skinnybmw
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door skinnybmw » vr aug 02 2013 2:12 pm

Heb net een Vanguard (178cm) en de Manfrotto 055 bekeken en beide kwamen met kop en schouders op de hoogste stand boven mij uit (incl. balhoofd)...moest de poten inderdaad inschuiven. Vond ze wel aan de zware kant (2kg+).
- Nikon D7000 + Travor BP-D11
- Canon PowerShot SV-260 HS
- Tamron SP 17-50mm F/2,8 XR Di II LD ASL IF
- AF-S Nikkor 18-105 1:3.5-5.6G ED VR
- Meike Speedlight MK-431
- Feisol CT-3441SB Rapid + CB-40D ballhead
- Redged RMA-432 Monopod
- Kata DR466

Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”