Om te beginnen: Heb dit topic hier geplaatst omdat het voor mij het meest relevante hoekje is. Waarom? Omdat er op dit forum legio fotografieliefhebbers zijn die welliswaar willen beginnen met studiowerk, maar "door de bomen het bos" niet meer zien. De materie is voor een beginner best pittig en vaak is het de beste manier om dit in de praktijk te ondervinden. Persoonlijk werkt de zoektocht naar kennis voor mij het beste als het direct in de praktijk gebracht kan worden. Dit forum, opleidingen, internet en boeken ten spijt... Het algemene advies... Oefenen! Klopt natuurlijk, maar als je basiskennis niet helemaal correct is kom je nergens. En wie denkt nou niet dat hij/zij al aardig op weg is??
Zo kwam ik via reactie's op dit forum in contact met Geert. Iedere forumgebruiker heeft hem vast wel eens voorbij zien komen met sfeervolle studioplaten of actie foto van, met name, race evenementen. Of men kent hem uit Porsche gerelateerde magazine's. Uit dit contact kwam de afspraak eens een dagje studio te doen in Geert z'n bedrijf. Zodoende gisteren, gewapend met aantekeningenboek, fris verstand en camera, naar IJmuiden gegaan om deze dag eens te ondergaan...
Na een warme ontvangst eerst tijd voor een stukje theorie en een check van mijn D3100. Bepaalde instellingen bleken niet juist te zijn. Althans... Niet voor studio opname's. Dus direct al een praktijk puntje naar voren die ik ergens anders nog niet had gelezen. Uitleg over de functie van een lichtmeter...Trigger op de camera voor de flitsers... Ready? Steady? G...eeeh No!

Het begrip "stops" was wel bekend bij mij. Maar de definitie klopte niet helemaal. En al zeker niet 1/3, 1/8 etc.... Jaja... Dan voel je jezelf weer even een "echte" beginner. Maar de leerling word een meester als hij durft te vragen

En dan is er nog "Skulley" Ons model voor deze dag. "Skulley zeurt niet, is gewillig, beweegt niet als je dat niet wilt, geen allure's. Kortom de droom van iedere studiofotograaf

Ter illustratie een Low Key opname uit de oefensessie.

Later op deze dag hebben we natuurlijk ook High Key nog "belicht" en geoefend.
Zonder enige vorm van reclame te willen maken wil ik wel even de de Facebookpagina van Geert delen. https://www.facebook.com/home.php#!/pag ... 13?fref=ts En dat mag best wel, hoop ik. Volgens mij is het geven van credits heel gewoon.

Ik wil met dit topic bereiken dat ervaren fotografen open staan voor de beginners en v.v. In begrijpelijke taal. Kennis voor de beginner. Frisse wind voor de ervaren fotograaf..zoiets. Een forum is maar een forum en dikwijls op de theorie gefocust. Ook NCN heeft prima initiatieven, die er echt toe doen... Maar een dag 1/1, of desnoods met meer, kan je zoveel meer "basis" geven als beginnend fotograaf. En Natuurlijk... Ik heb mijn persoonlijke ervaringen even kort geschetst, maar maak hier gerust jouw ervaring van door eens, jantje, pietje..of in mijn geval, Geert eens een pb te sturen.
TNX Geert en Skulley!!!