Beginner Studio fotografie...

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie
Plaats reactie
Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Beginner Studio fotografie...

Bericht door Rinaldo Wolvers » wo jul 24 2013 1:25 pm

Hallo Allemaal,

Om te beginnen: Heb dit topic hier geplaatst omdat het voor mij het meest relevante hoekje is. Waarom? Omdat er op dit forum legio fotografieliefhebbers zijn die welliswaar willen beginnen met studiowerk, maar "door de bomen het bos" niet meer zien. De materie is voor een beginner best pittig en vaak is het de beste manier om dit in de praktijk te ondervinden. Persoonlijk werkt de zoektocht naar kennis voor mij het beste als het direct in de praktijk gebracht kan worden. Dit forum, opleidingen, internet en boeken ten spijt... Het algemene advies... Oefenen! Klopt natuurlijk, maar als je basiskennis niet helemaal correct is kom je nergens. En wie denkt nou niet dat hij/zij al aardig op weg is??

Zo kwam ik via reactie's op dit forum in contact met Geert. Iedere forumgebruiker heeft hem vast wel eens voorbij zien komen met sfeervolle studioplaten of actie foto van, met name, race evenementen. Of men kent hem uit Porsche gerelateerde magazine's. Uit dit contact kwam de afspraak eens een dagje studio te doen in Geert z'n bedrijf. Zodoende gisteren, gewapend met aantekeningenboek, fris verstand en camera, naar IJmuiden gegaan om deze dag eens te ondergaan...

Na een warme ontvangst eerst tijd voor een stukje theorie en een check van mijn D3100. Bepaalde instellingen bleken niet juist te zijn. Althans... Niet voor studio opname's. Dus direct al een praktijk puntje naar voren die ik ergens anders nog niet had gelezen. Uitleg over de functie van een lichtmeter...Trigger op de camera voor de flitsers... Ready? Steady? G...eeeh No! :cry:

Het begrip "stops" was wel bekend bij mij. Maar de definitie klopte niet helemaal. En al zeker niet 1/3, 1/8 etc.... Jaja... Dan voel je jezelf weer even een "echte" beginner. Maar de leerling word een meester als hij durft te vragen 8) Nou kan ik wel zeggen dat Geert behoorlijk goed kan uitleggen en niet schroomt om de hele setup weer te wijzigen om de theorie te vertalen.Daar is 'tie weer...De Praktijkleer!! Meten is weten.. Zelfs met een meetlat om algoritme's, lichtafval, etc te kunnen vertalen naar de praktijk. Ben ik dan echt zo'n groentje? Nee... Als ex (concert) lichttechnicus genoeg kennis, maar nooit met enige meter gewerkt. Vandaar ook sommige misvattingen die vastgeworteld zaten. Er moest een knop om aanwezige kennis te laten varen en nieuwe (fotografie) kennis te aanvaarden.

En dan is er nog "Skulley" Ons model voor deze dag. "Skulley zeurt niet, is gewillig, beweegt niet als je dat niet wilt, geen allure's. Kortom de droom van iedere studiofotograaf :D Op haar statief kun je haar in iedere positie zetten die jij wilt. Kortom een dankbaar model :P

Ter illustratie een Low Key opname uit de oefensessie.

Afbeelding

Later op deze dag hebben we natuurlijk ook High Key nog "belicht" en geoefend.

Zonder enige vorm van reclame te willen maken wil ik wel even de de Facebookpagina van Geert delen. https://www.facebook.com/home.php#!/pag ... 13?fref=ts En dat mag best wel, hoop ik. Volgens mij is het geven van credits heel gewoon. 8)

Ik wil met dit topic bereiken dat ervaren fotografen open staan voor de beginners en v.v. In begrijpelijke taal. Kennis voor de beginner. Frisse wind voor de ervaren fotograaf..zoiets. Een forum is maar een forum en dikwijls op de theorie gefocust. Ook NCN heeft prima initiatieven, die er echt toe doen... Maar een dag 1/1, of desnoods met meer, kan je zoveel meer "basis" geven als beginnend fotograaf. En Natuurlijk... Ik heb mijn persoonlijke ervaringen even kort geschetst, maar maak hier gerust jouw ervaring van door eens, jantje, pietje..of in mijn geval, Geert eens een pb te sturen.

TNX Geert en Skulley!!! :P En nu weer verder oefenen.
Laatst gewijzigd door Rinaldo Wolvers op do jul 25 2013 1:50 am, 6 keer totaal gewijzigd.
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.

Geert
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Beginner Studio fotografie...

Bericht door Geert » wo jul 24 2013 9:19 pm

Het was inderdaad gezellig. Ben blij dat ik je verder op weg heb kunnen helpen.
Bedankt voor je positieve reactie!
Ik schiet op alles wat beweegt!!!!
Nikon D4, D3,D800e, 50 mm 1.8, 85 mm 1.8, 14-24 2.8, 24-70 2.8, 70-200 2.8 vrII, 400 mm 2.8, 1,7 conv, sb 900 en een hok vol Elinchrom en voor buiten de Quadra's !!!!

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo jul 24 2013 9:48 pm

Wat een leuk verhaal en een Top initiatief! Ik sta daar ook wel voor open.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Geert
Forumlid
Forumlid

Bericht door Geert » do jul 25 2013 12:44 pm

als er geintresseerde zijn wil ik gerust nog wel een dagje inplannen.
Nikon D4, D3,D800e, 50 mm 1.8, 85 mm 1.8, 14-24 2.8, 24-70 2.8, 70-200 2.8 vrII, 400 mm 2.8, 1,7 conv, sb 900 en een hok vol Elinchrom en voor buiten de Quadra's !!!!

Bak
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Bak » vr jul 26 2013 7:10 pm

Ik ben zeker geïnteresseerd. Sommige onderdelen van de fotografie heb ik denk ik redelijk door, dit stuk is nog volledig abacadabra. Ik leer graag weer wat bij.

Geert
Forumlid
Forumlid

Bericht door Geert » za jul 27 2013 8:19 pm

Ik wil gerust een zaterdag inplannen, maar dan
Wel voor een groepje van ong 3 , dus zou zeggen: roep maar als je wilt!

Mas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mas » zo jul 28 2013 12:49 pm

Ik heb ook wel interesse.
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Johan v. V. » zo jul 28 2013 7:26 pm

+1
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » ma jul 29 2013 8:08 pm

+2
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

Geert
Forumlid
Forumlid

Bericht door Geert » di jul 30 2013 1:58 pm

Dan moet het maar gaan gebeuren. misschien handig als de ge-intresseerden mij even een pb sturen met gegevens, dan kan ik een dag inplannen.
mischien ook handig om even te melden wat de ervaring is met studiowerk. dit om beetje te voorkomen dat er een nivo verschil ontstaat.

Plaats reactie

Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”