een aantal, misschien, wat technische vragen betreffende lightroom. Sinds 2 maanden ben ik in het gelukkig bezit van een D800. Nu is mijn pc niet zo heel oud, en ja wist ik van te voren dat de bestanden van de D800 groot zouden zijn, maar hield ik in mijn achterhoofd dat de pc toch moest worden gemoderniseerd en nam het ongemak voor lief. Ongemak? Het langer inlezen van de foto's in LR. Nu is dat overkomenlijk maar wat wel steeds meer een 'puntje'begint te worden is wanneer je in de ontwikkelmodus zit en de volgende foto wilt gaan zien, je even moet wachten voor de foto er is..... en dan nog wachten tot de foto scherp op het scherm verschijnt.
Nu kan ik kiezen uit een nieuwe processor, nieuw werkgeheugen en er komt een nieuw moederboard (met onboard usb3). Voor de volledigheid, er komt ook een ssd-schijf die als C: schijf dienst gaat doen. Op die schijf zal de catalogus komen dus het inlezen zal dan sneller gaan verlopen.
Dan nu de vraag: Welke component zal het sneller op beeldscherm van een foto bewerkstelligen? Zit dat in het werkgeheugen of in de processor? M.a.w. kan je beter kiezen voor 16gb en een i5 of juist 8gb en i7? En is dezelfde keuze ook relevant voor het omzetten van RAW naar JPEG of zelfs van RAW naar een webgallery (want ook dat duurt even maar dat kan evt in de nachtelijke uren, pc werken en ik slapen

Dank voor het lezen van dit stuk en het evt. beantwoorden van de, voor mij, ietswat technische vragen.
MVG
Nico