PC samenstellen voor Lightroom en D800

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
dutchNNphoto
Clublid
Clublid

PC samenstellen voor Lightroom en D800

Bericht door dutchNNphoto » vr jul 26 2013 11:00 am

Beste forumlezers,

een aantal, misschien, wat technische vragen betreffende lightroom. Sinds 2 maanden ben ik in het gelukkig bezit van een D800. Nu is mijn pc niet zo heel oud, en ja wist ik van te voren dat de bestanden van de D800 groot zouden zijn, maar hield ik in mijn achterhoofd dat de pc toch moest worden gemoderniseerd en nam het ongemak voor lief. Ongemak? Het langer inlezen van de foto's in LR. Nu is dat overkomenlijk maar wat wel steeds meer een 'puntje'begint te worden is wanneer je in de ontwikkelmodus zit en de volgende foto wilt gaan zien, je even moet wachten voor de foto er is..... en dan nog wachten tot de foto scherp op het scherm verschijnt.
Nu kan ik kiezen uit een nieuwe processor, nieuw werkgeheugen en er komt een nieuw moederboard (met onboard usb3). Voor de volledigheid, er komt ook een ssd-schijf die als C: schijf dienst gaat doen. Op die schijf zal de catalogus komen dus het inlezen zal dan sneller gaan verlopen.
Dan nu de vraag: Welke component zal het sneller op beeldscherm van een foto bewerkstelligen? Zit dat in het werkgeheugen of in de processor? M.a.w. kan je beter kiezen voor 16gb en een i5 of juist 8gb en i7? En is dezelfde keuze ook relevant voor het omzetten van RAW naar JPEG of zelfs van RAW naar een webgallery (want ook dat duurt even maar dat kan evt in de nachtelijke uren, pc werken en ik slapen :wink: )

Dank voor het lezen van dit stuk en het evt. beantwoorden van de, voor mij, ietswat technische vragen.
MVG

Nico
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Technische (?) lightroom vragen

Bericht door justme » vr jul 26 2013 11:04 am

laten we beginnen met het systeem wat je nu hebt. ;)

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » vr jul 26 2013 11:29 am

dutchNNphoto schreef: Dan nu de vraag: Welke component zal het sneller op beeldscherm van een foto bewerkstelligen? Zit dat in het werkgeheugen of in de processor? M.a.w. kan je beter kiezen voor 16gb en een i5 of juist 8gb en i7? En is dezelfde keuze ook relevant voor het omzetten van RAW naar JPEG of zelfs van RAW naar een webgallery (want ook dat duurt even maar dat kan evt in de nachtelijke uren, pc werken en ik slapen :wink: )
Voor Lightroom is de CPU het belangrijkst, en daarna de snelheid dan je SSD.
Ook voor het exporteren is de CPU de "bottleneck".

Dus ik zou kiezen voor een i7 + 8GB, mede omdat van 8GB vrij goedkoop om te zetten is naar 16GB door er 8GB bij te prikken. Maar van een i5 een i7 maken is wat kostbaarder.

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » vr jul 26 2013 11:33 am

i5 3570k werkt ook prima hoor!

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jul 26 2013 11:49 am

wiebeterpstra schreef:i5 3570k werkt ook prima hoor!
Wiebe, lees eens even goed. De TS heeft een D800, dat zijn veel grotere bestanden dan van de D7000 die jij hebt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr jul 26 2013 11:58 am

Met een D800, gewoon een stevige i7 processor. Hoe sterker hoe sneller.
Verder niet bezuinigen op 8Gb RAM of 16Gb RAM voor dat relatief kleine prijsverschil. Meteen 16Gb erin stoppen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jester
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Jester » vr jul 26 2013 12:28 pm

De hoeveelheid geheugen op je videokaart en de snelheid ervan lijken me ook niet onbelangrijk...

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr jul 26 2013 12:38 pm

Voor Lightroom in ieder geval niet, die maakt geen gebruik van de mogelijkheden om bewerkingen via de GPU af te handelen.
Andere pakketten wel, en er zullen steeds meer pakketten gaan volgen die teruggrijpen naar de GPU.
- Photoshop CS6 maakt voor slechts een aantal bewerkingen gebruik van de GPU
- Phase One Capture One 7 en bijv. Picture Code Photo Ninja, maken meer en veel intensiever gebruik van de GPU.

Je kunt je daarbij afvragen of je een aparte grafische kaart nodig hebt, of je met de interne GPU van de Intel processors (voorlopig) toe kunt. De interne GPU in de laatste Haswell processor is weer een stuk krachtiger als zijn voorganger.
Vriendelijke groet, Léon Obers

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr jul 26 2013 3:30 pm

Vervang eerst maar eens je lokale C: schijf door een SSD! Gewoon 1 op 1 overzetten. Naar verhouding kleine investering (met 150 euro ben je ruim klaar)
Je zult versteld staan wat voor een effect dat al heeft! :idea: :!:

roald71
Forumlid
Forumlid

Bericht door roald71 » vr jul 26 2013 3:47 pm

Had dit probleem ook en was er ook van op de hoogte toen ik over stapte naar de d800.
Met mijn oude laptop duurde het ook lang om alles in te lezen met lightroom.
Heb sinds kort de Mac mini en dit gaat vele malen beter heb er wel gelijk 2 keer 8 GB in gezet.
Zeg er wel bij dat het aantal foto's dat ik importeer met lightroom nooit erg veel is per geheugen kaart.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: PC samenstellen voor Lightroom en D800

Bericht door Remco v/d Sanden » vr jul 26 2013 6:30 pm

Het ligt vooral aan de software die je gebruikt om je workflow te doen. Gebruik je bijvoorbeeld Gimp, of LR, of juist veel CS6?

Een simpele en goede oplossing, een i5 4670K, daarbij 2 x 8GB DDR3 1600. En dan afhankelijk van of je zwaar photoshopwerk doet een leuke grafische kaart erbij, dan nog 2 keer een snelle ( 500Mb/s ) SSD erbij van minimaal 128GB. 1 voor je OS, een als scratch/werk disk. Dan nog een paar losse normale HDD's om alles op weg te schrijven en te back-uppen.

Lightroom, PSP, Gimp etc. maken geen gebruik van Hyperthreading of GPU processing dus een i7 heeft dan geen meerwaarde. Tenzij je echt zware fotomanipulaties gaat doen in CS5-6 dan is een i7 en snelle GPU de weg. En dan nog zal je het prestatieverschil in real life bijna niet merken, tenzij je workflows van 100den foto's per keer automatisch gaat doen.
Skippy schreef:
wiebeterpstra schreef:i5 3570k werkt ook prima hoor!
Wiebe, lees eens even goed. De TS heeft een D800, dat zijn veel grotere bestanden dan van de D7000 die jij hebt.
Zoals gezegd, een i7 is daarin niet merkbaar sneller dan een i5 in bijv Lightroom, het meest gebruikte stuk software voor importeren en RAW to JPG conversie, en die 3% die hij sneller is.. tsja, niet echt merkbaar, alleen in benchmarks aantoonbaar.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

skyfox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door skyfox » za jul 27 2013 11:10 pm

Misschien een gekke vraag, maar zal het TS niet ook helpen als de beelden bij het importeren in LR 1:1 gerenderd worden? Ook daarbij helpt natuurlijk een sneller systeem (Proc., geheugen en SSD), maar je kan ook tijdens het importeren koffie halen en daarna sneller aan de slag.

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » zo jul 28 2013 3:23 am

Ja en een kleinere catalogus scheelt ook

Flandria

Bericht door Flandria » zo jul 28 2013 1:39 pm

Manier van werken...
Vooral niet je bureaublad vol zetten met legio mappen + zware bestanden.

1xHD(SSD) voor OS en progr.
Losse schijf voor fotobestanden en bewerkingen.
Als je daar zeer consequent in bent/blijft, hou je je systeem soepel.

HW:
Minimaal i5 en 8-16G intern geheugen.

dutchNNphoto
Clublid
Clublid

Bericht door dutchNNphoto » zo aug 11 2013 10:41 am

Beste Reageerders (en anders lezers),

na heel wat heen en weer gezoek samen met een collega van mij is er de volgende configuratie uitgekomen:
AMD FX 8350 black edition processor, Corsair 2x8bg Vengeance intern geheugen. Alles geplaatst op een ASUS Sabertooth 990FX R2.0 moederbord met een Sandisk SSD opstartschijf. Processor wordt gekoeld met een waterkoelfan en alles is in een CoolerMaster Silencio 550 geplaatst. Geeft een reuze stil en vooral verschrikkelijk snel effect. Ligtroom is weer leuk, zelfs wanneer je bestanden uit een D800 haalt :) :D :) :D
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”