nog een x sRGB en aRGB

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

nog een x sRGB en aRGB

Bericht door iefie » za jul 27 2013 12:42 pm

Als ik een foto ( RAW ) bewerk in sRGB en opsla in sRGB, en bewerk de zelfde foto in aRGB en sla hem op als aRGB en ik print ze uit, zie ik totaal geen verschil in de afdruk.
Heb een canon printer en gebruik daarmee het standaard print profiel van de canon.
Beide foto's zijn exact hetzelfde. zou toch verwachten dat aRGB net wat meer kleur en detaillering zou moeten hebben ?

Als ik print met aRGB als printer profiel word alles mega rood.

Neem aan dat printerprofiel van canon een grotere kleurruimte heeft dan sRGB en dus in aRGB vollere kleuren zou geven...of zie ik het verkeerd?
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: nog een x sRGB en aRGB

Bericht door Léon Obers » za jul 27 2013 12:52 pm

Ik vraag me af of het exact hetzelfde is. Het ligt ook sterk aan je onderwerp. Veel kleurstellingen die je tegenkomt vallen ruim binnen zowel sRGB als AdobeRGB. Dan zie je geen verschil. Hooguit bij de kleuren die sRGB niet kan weergeven, en Adone RGB wel, en dan ook nog eens te printen zijn binnen de mogelijkheden van de printer, daar zie je hooguit een verschil.

AdobeRGB voor je printer gebruiken, dat het dan te rood is, zou zomaar kunnen. AdobeRGB is namelijk helemaal geen printporfiel. Dat moet je daar dus ook helemaal niet voor inzetten. Of het printerprofiel van Canon een grotere kleurruimte heeft dan sRGB, zou ik niet weten. Mogelijk op bepaalde tinten wel, in andere niet???
Vriendelijke groet, Léon Obers

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » za jul 27 2013 12:59 pm

ik had printer even in aRGB gezet, puur om te testen..
heb express een natuurfoto genomen omdat vaak het groen wat buiten de sRGB valt (dacht ik) maar zie dus geen verschil.
beide fotos zijn dus even goed.
of kan ik btere een foto nemen met andere kleuren zodat ik verschil zie?
heb een simpel sRGB tn sherm, dus daar ga ik geen verschil zien, aRGB is hooguit wat fletser van kleur in aRGB op mijn scherm.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jul 27 2013 1:26 pm

Natuurfoto bladgroen is nu net een vrij gematigde kleur die zowel binnen een sRGB als AdobeRGB ruimte valt.
Als het natuur zou moeten zijn, zoek meer intense kleuren op, zoals van bloemen. Het rood van rozen.
Andere tinten zijn bijv. vele cosmetica-kleuren. Fotografeer een model met wat spielerei aan make-up en lippenstift. Het hoeft niet altijd fel te zijn, maar juist de nuance in verfijnde tinten kan daarin verschil geven.
Tinten die je vaak in vele fel gekleurde zonnebrillen ziet of vooral in SKI-brillen.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » za jul 27 2013 2:25 pm

ah. oke, heb hier nog wel een mooie clematis staan, paars en wat andere mooie kleuren, ga ik dat eens proberen.

ik had ook deze foto op sRGB en aRGB uitgeprint om het verschil te krijgen.
maar ook hier zie ik geen verschil, misschien heel weinig in het blauw van het jasje, lijkt erop dat blauw net wat verzadigder is maar kan ook dingen zien die er niet zijn :D

Afbeelding

ff snel bewerkt, nog niet verzacht (op jouw manier in ps6 werkt top) en ook de oneffenheden weggehaald, puur om het printen te testen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jul 27 2013 3:28 pm

Je zoekt het eigenlijk steeds in de verkeerde kleuren. Ik zou het juist niet in dat minimale grijs/blauw zoeken van dat spijkerjasje. Misschien eerder in dat rood/oranje shirtje. Maar de kleurstellingen vind ik daarin al niet echt verfijnd waar die verschillen zo belangrijk zijn.

Zoals aangegeven bij voorbeelden met make-up. Denk dan eerder iets als dit:

Bron: http://indesignartandcraft.com/2012/10/ ... ye-makeup/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Afbeelding

Bron: http://cakeheadlovesevil.wordpress.com/tag/extreme/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Maar waarschijnlijk komt het ook naar voren in de zuiverheid van dit soort tinten:

Bron: http://www.tumblr.com/tagged/colorful%20makeup" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(SKI) zonnebril
Bron: http://www.aliexpress.com/promotion/app ... otion.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » za jul 27 2013 5:36 pm

iefie schreef:Als ik een foto ( RAW ) bewerk in sRGB en opsla in sRGB, en bewerk de zelfde foto in aRGB en sla hem op als aRGB en ik print ze uit, zie ik totaal geen verschil in de afdruk.
Heb een canon printer en gebruik daarmee het standaard print profiel van de canon.
Beide foto's zijn exact hetzelfde. zou toch verwachten dat aRGB net wat meer kleur en detaillering zou moeten hebben ?

Als ik print met aRGB als printer profiel word alles mega rood.

Neem aan dat printerprofiel van canon een grotere kleurruimte heeft dan sRGB en dus in aRGB vollere kleuren zou geven...of zie ik het verkeerd?
Je gebruikt steeds hetzelfde papier? Dan zal je kleurweergave nooit groter zijn dan wat het papier maximaal weer kan geven. Ongeacht wat het ingesloten kleurprofiel is in het beeld.

De drie bovenste voorbeelden van Leon ga je nooit op deze helderheid uitgeprint krijgen. De kleurverzadiging is veel te hoog voor drukwerk.
Hieronder zie je aan het groene deel wat buiten de grenzen van het sRGB profiel zullen gaan vallen. (Gamut waarschuwing in Photoshop):

Afbeelding
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Nikkormat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Nikkormat » ma jul 29 2013 9:59 am

Hallo iefie,
Een bekend probleem, maar heel complex. Zelf ben ik hier ook al een tijdje mee aan het stoeien geweest en probeer ook meer "grip" te krijgen op het uiteindelijke resultaat, maar als je begrijpt hoe het hele traject van de kleurenweergave in elkaar zit kom je al een heel eind. In het fototijdschrift Focus nr. 5 (mei 2013) staat een heel interessant en verhelderend artikel over alle in- en out's over kleur, vanaf de opname in de camera tot uiteindelijke print en/of weergave op de monitor. Koop anders eens het boek van Johan Kerver - Colormanagement, voorspelbare kleuren 2e editie isbn: 978 90 430 1891 3. Misschien weet je na het lezen van dit boek precies wat je moet doen of laten om nog betere resultaten te krijgen.
M vr gr Nikkormat

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » ma jul 29 2013 11:21 am

Ah. Oke thanks!

hoi. ief

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”