Beste mede hobbyisten.
Ik heb een D5200 met 55-105mm lens.
Nu wil ik het een en ander in macro foto graveren.
Aangezien ik eerst eens wil kijken hoe ver ik kom met een macro/close up filter, en wie weet later een echte macro lens is mijn vraag aan jullie.
Ik heb zo juist van B+W een close up filter +5 gekocht maat 67mm voor op mijn huidige lens 55-105mm. ( ik merkte al snel dat je de camera in de hand heel stevig/stil vast moet houden om handmatig scherp testellen op bijvoorbeeld een bloem)
Weet een van jullie of je echt nog meer scherpte uit deze zelfde bloem kan halen met een +10 ?
En welke instellingen moet ik selecteren op mijn camera ik neem aan om te beginnen het bloem icoon op de ronde knop.
Ook lees ik de camera op MF in te stellen ipv AF-A.
Ik ben beginner, en kan alle hulp hier in gebruiken.
Alvast bedankt,
Ray
Macro Filter +5 of toch +10
Re: Macro Filter +5 of toch +10
Hallo
Welkom hier op het forum.
Ik neem aan dat het over een 18-105 mm objectief gaat.
Als je handmatig scherp wilt stellen zou ik een statief erbij gebruiken. Dit evt met live view op de camera.
Groet
Welkom hier op het forum.
Ik neem aan dat het over een 18-105 mm objectief gaat.
Als je handmatig scherp wilt stellen zou ik een statief erbij gebruiken. Dit evt met live view op de camera.
Groet
Dank Kroontje,
Daar zit ik ook al aan te denken, maar toch ook bedankt voor de tip.
Heb jij zelf wel eens met een close up filter gewerkt ?
Daar zit ik ook al aan te denken, maar toch ook bedankt voor de tip.
Heb jij zelf wel eens met een close up filter gewerkt ?
Het gebruik van een +10 t.o.v. de +5 geeft je enkel meer vergrotingsfactor en met het meer vergroten wordt scherpstellen enkel moeilijker.
Laat de +5 er op zitten.
Gooi de AF eens uit en zet die op manueel scherpstellen.
Stel dan zo dichtbij als mogelijk scherp. Vanaf dat moment stel je scherp door zelf met camera en al vooruit en achteruit te bewegen. Kleine beetjes dan. Nu komt het aan op oefenen. De slag te pakken krijgen. Als dat begint te lukken kun je het eens proberen met de +10.
In macrofotografie maak je 100 foto's voor de vuilnisbak en dan heb je met geluk 1 goede.
Zo moeilijk is dat. Laat je daardoor niet uit de wind slaan. Dat is ook waarom macro zo veel voldoening geeft als je een goede plaat hebt.
Laat de +5 er op zitten.
Gooi de AF eens uit en zet die op manueel scherpstellen.
Stel dan zo dichtbij als mogelijk scherp. Vanaf dat moment stel je scherp door zelf met camera en al vooruit en achteruit te bewegen. Kleine beetjes dan. Nu komt het aan op oefenen. De slag te pakken krijgen. Als dat begint te lukken kun je het eens proberen met de +10.
In macrofotografie maak je 100 foto's voor de vuilnisbak en dan heb je met geluk 1 goede.
Zo moeilijk is dat. Laat je daardoor niet uit de wind slaan. Dat is ook waarom macro zo veel voldoening geeft als je een goede plaat hebt.

Beste Tuhanti,
Dank voor je duidelijke uitleg, hier kan ik zeker iets mee
!
Ik ga hier vandaag gelijk mee aan de slag.
Meer mensen met ideeën zijn natuurlijk ook nog welkom....
Dank voor je duidelijke uitleg, hier kan ik zeker iets mee

Ik ga hier vandaag gelijk mee aan de slag.
Meer mensen met ideeën zijn natuurlijk ook nog welkom....