Blue Hair

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Christhaa
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Blue Hair

Bericht door Christhaa » do aug 01 2013 3:40 pm

Ik wou iets anders.. Ik kijk wel eens films..
En daarin komen vaak van dit soort types in voor.
Vooral in 'buitenaardse films en Toekomst films'
Wat vinden jullie ervan?

Foto 1:
Mijn persoonlijk favoriet,
Afbeelding

Foto2:
Afbeelding
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Blue Hair

Bericht door DannySan » do aug 01 2013 3:57 pm

Foto 1 is ook mijn favoriet, maar ik snap niet helemaal de f/5,6 en het feit dat - zoals ik het hier kan zien - het scherpstelpunt op de zonnebril ligt?
En ook jammer dat kleine randje van de spot/flits net nog in de bovenhoek van het - voor mij - linker glas.
De schaduwrijke bewerking bevalt mij wel!

Foto 2 vindt ik te 'flets' en de pose is zo niet natuurlijk; wat wilde je uitstralen met deze pose vraag ik mij af?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do aug 01 2013 4:24 pm

Ik mis de blauwe (of knalgele) lippenstift. Als je extravagant gaat, doe dat dan in z'n geheel.
Verder vind ik het wel toffe foto's en ga niet mee in Danny z'n bedenkingen (hoewel hij best gelijk heeft).
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do aug 01 2013 7:04 pm

Christhaa schreef: Wat vinden jullie ervan?

Foto2:
Afbeelding
Enerzijds heb je in de manier van werken een enorme potentie en ben je erg leergierig. Je bent geïnteresseerd in allerlei bewerkingstechnieken (in andere draadjes behandeld), wat juist de finesse op het beeld zou moeten geven. Maar anderzijds, ben je eigenlijk veel te slordig en ga je voorbij aan de basis en de finesse in de opnamen zelf en een basisbewerking ervan. Dat is jammer.

Op zichzelf vind ik foto 2 interessanter als de eerste foto, maar je let dan bij de opname niet goed op waar die vingers blijven. Die verdwijnen een beetje in de zwarte outfit waardoor je afgehakte vingertoppen hebt. (Dat is al eens eerder bij vergelijkbare opnamen opgemerkt). Daar zou je dus van moeten leren. Verder wordt de kleding van het model zodanig donker weergegeven, dat het geen betekenis meer heeft en wegloopt in de achtergrond. Dat maakt het beeld IMO "goedkoop".

Als je die sfeer van extravagantie en 'buitenaardse films en Toekomst films' wilt nastreven kan dat best. Probeer misschien eens meer in extremen te denken, het beeld in je hoofd te visualiseren, niet alleen van kapsel (kleur haar), maar tevens in bewerking. Dat kan subtiel met tinten van de huid wat zachter, maar met de gedachte "van een andere wereld" misschien nog wat extremer in een algemene koele kleursfeer.

Hier een paar varianten.
(Huidskleur achter de half doorschijnende kleding is helaas bij dit soort opheldering wat "kleurloos". Zou teveel tijd kosten om het op te poetsen. Het is maar als voorbeeld bedoeld in welke richting je kunt gaan).

Ogen achter de bril net wat laten doorkomen. Verder de storende knoppen in de kleding helemaal weggepoetst. Meer tekening in het zwart zodat kleding betekenis krijgt. Normaal zou je bij de opnamen al moeten opletten hoe de plooien van de kleding vallen, en hoe je het model strakker in de outfit krijgt. Dan heb je een goede basis en kun je verder. Van daaruit krijg je dat een bewerking erna het basismateriaal gaat versterken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Christhaa
Forumlid
Forumlid

Bericht door Christhaa » do aug 01 2013 8:42 pm

@Leon

Djw voor je uitgebreide reactie en voorbeelden.

Als ik naar jou voorbeelden kijk dan zie ik vooral in de kleding geen mooie afwerking.. ruis ik weet niet..
Ogen komen idd beter uit door zonnebril wat lichter te maken.
De laatste foto vind ik echt over de top bewerking. Het moet wel een beetje realitsh blijven haha
Klopt wat je zegt over de vinger toppen, ik heb het daarna ook verbeterd in de foto erna..

Alleen weet je wat het is.. als je een foto echt goed hebt met houding/uitdrukking/mond die maak je nooit een 2x
Dus dan blijf je toch hier in hangen.. Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen maar dat valt mij altijd wel op bij foto's maken.
Met vriendelijke Groet

Christha

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door justme » do aug 01 2013 9:08 pm

Mooie kritieken en toegift van Leon! Petje af. Ook voor de TS!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do aug 01 2013 10:34 pm

Christhaa schreef: Als ik naar jou voorbeelden kijk dan zie ik vooral in de kleding geen mooie afwerking.. ruis ik weet niet..
Er zal iets van structuur van het materiaal zelf inzitten, met mogelijk inderdaad wat ruis.
Maar ja, wat verwacht je met enkel een bewerking van een JPG web-plaatje wat op die plekken bijna zwart is?
Feitelijk moet je al zodanig te werk gaan dat kleding in opname al voldoende licht krijgt. Het is in deze opname onderdeel van de "body". Dat maakt het één geheel, anders heb je "losse benen en armen" in het zwart.
Christhaa schreef: Alleen weet je wat het is.. als je een foto echt goed hebt met houding/uitdrukking/mond die maak je nooit een 2x
Dus dan blijf je toch hier in hangen. Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen maar dat valt mij altijd wel op bij foto's maken.
Toch is het een kwestie van goed daar op letten, reeds bij voorbaat communiceren met het model dat ze zelf ook alert is op dat soort details. Je zit nu nog op een foto-opleiding, maar straks bij commerciële opdrachtgevers, die pikken dat soort fouten niet als het met "dezelfde moeite" ook wel goed kan. Maar je moet er verder ook zelf meer ervaring in krijgen. Op een gegeven moment gaat het veel meer als vanzelf, zonder dat de modellen zich "beknot" voelen in wat aanvullende aanwijzingen.

En natuurlijk, het is behelpen, met modellen "van de straat" / vriendinnen etc. wat geen professionele modellen zijn. Hebben weinig of geen ervaring, kost altijd meer tijd. Loopt nooit zo vlot. Je moet er meer moeite voor doen. Maar dat is ook wel weer de uitdaging, gewoon met mensen werken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Christhaa
Forumlid
Forumlid

Bericht door Christhaa » do aug 01 2013 10:39 pm

Dankje voor je uitleg :)
Goed de punten!
Bedankt dat je me altijd helpt en tips geeft.
Waardeer ik :)
Met vriendelijke Groet

Christha

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”