Omgang Nikon D5100
Omgang Nikon D5100
Beste forum leden,
Ik ben in het bezit van een Nikon D5100 in combinatie met een 35mm lens. Deze set gebruik ik veelal voor het maken van foto's voor mijn hobby, karpervissen. Het gaat dan veelal om portret foto's. De camera kan in bepaalde omstandigheden wel in aanraking komen met vocht en water. Zo maak ik bijvoorbeeld nacht foto's. Ik probeer dit zo netjes mogelijk te doen. Nu vroeg ik mij af wat voor een invloed vochtige omstandigheden kunnen hebben op de camera m.b.t. de levensduur en kwaliteit.
Verder vroeg ik mij af of het hierdoor handig is om een filter op mijn lens te monteren. Zo ja, aan welke moet ik denken?
Tot slot een vraag over mijn andere camera. Ik merk dat de kwaliteit van de foto's nogal omlaag gaan. Kan dit komen door slijtage van de lens?
Alvast bedankt.
Gr.
Mitchel
Ik ben in het bezit van een Nikon D5100 in combinatie met een 35mm lens. Deze set gebruik ik veelal voor het maken van foto's voor mijn hobby, karpervissen. Het gaat dan veelal om portret foto's. De camera kan in bepaalde omstandigheden wel in aanraking komen met vocht en water. Zo maak ik bijvoorbeeld nacht foto's. Ik probeer dit zo netjes mogelijk te doen. Nu vroeg ik mij af wat voor een invloed vochtige omstandigheden kunnen hebben op de camera m.b.t. de levensduur en kwaliteit.
Verder vroeg ik mij af of het hierdoor handig is om een filter op mijn lens te monteren. Zo ja, aan welke moet ik denken?
Tot slot een vraag over mijn andere camera. Ik merk dat de kwaliteit van de foto's nogal omlaag gaan. Kan dit komen door slijtage van de lens?
Alvast bedankt.
Gr.
Mitchel
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Omgang Nikon D5100
Mitchel,
Een kamera als de D5100 is niet ontworpen als onderwaterkamera.
Met enige zorg is er best in vochtige omstandigheden mee te werken.
Professionele kamera's hebben meer kans te overleven, maar ook een ander prijskaartje.
Over slijtage: dat kan gebeuren, maar is meestal mechanisch, niet optisch.
Een voorbeeld kan een hint geven.
Groeten, Gijs
Een kamera als de D5100 is niet ontworpen als onderwaterkamera.
Met enige zorg is er best in vochtige omstandigheden mee te werken.
Professionele kamera's hebben meer kans te overleven, maar ook een ander prijskaartje.
Over slijtage: dat kan gebeuren, maar is meestal mechanisch, niet optisch.
Een voorbeeld kan een hint geven.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Even een open deur reactie.
Vocht kan heel goed problemen geven bij camera en lens.
Hou de zaak zo droog mogelijk door bijvoorbeeld een plastic zak eromheen te houden en de tijd dan het spul aan vocht onderhevig is zo kort mogelijk te houden.
Een filter doet niets.
Over het teruggaan van de kwaliteit van de foto's bij de andere camera.
Hier moet je toch wat meer informatie geven.
Wat voor lens, camera en wat voor mindere kwaliteit.
Niet scherp? vlekken? .....
Plaats eens een voorbeeld, dat werkt beter.
Als je deze camera ook veel onder slecht omstandigheden hebt gebruikt kan schimmelvorming door vocht een voorkomen.
Ook contactproblemen kom je wel tegen.
Slijtage komt eigenlijk weinig voor bij Nikon.
En bij slijtage zie eigenlijk meestal dat de camera het laat afweten.
De electronica in de camera zit behoorlijk beschermd maar heeft een hekel aan vocht.
Vocht kan heel goed problemen geven bij camera en lens.
Hou de zaak zo droog mogelijk door bijvoorbeeld een plastic zak eromheen te houden en de tijd dan het spul aan vocht onderhevig is zo kort mogelijk te houden.
Een filter doet niets.
Over het teruggaan van de kwaliteit van de foto's bij de andere camera.
Hier moet je toch wat meer informatie geven.
Wat voor lens, camera en wat voor mindere kwaliteit.
Niet scherp? vlekken? .....
Plaats eens een voorbeeld, dat werkt beter.
Als je deze camera ook veel onder slecht omstandigheden hebt gebruikt kan schimmelvorming door vocht een voorkomen.
Ook contactproblemen kom je wel tegen.
Slijtage komt eigenlijk weinig voor bij Nikon.
En bij slijtage zie eigenlijk meestal dat de camera het laat afweten.
De electronica in de camera zit behoorlijk beschermd maar heeft een hekel aan vocht.
Bedankt voor de reactie heren. Ik gebruik de camera absoluut niet in te natte omstandigheden. Bij regen gaat de camera niet naar buiten. En indien de camera niet in gebruik is zit deze netjes opgeborgen. Het gaat voornamelijk om condens dat s'nachts ontstaat en eventueel een spatje water wat er eventueel op kan komen. De camera is dan maximaal 10 minuten in gebruik en wordt netjes afgenomen de volgende dag.
Je hoort wel eens dat een filter bescherming biedt, dit is dus onzin.
Over de andere camera. Dat is geen Nikon, maar een Canon. Een compact camera (S5 IS). Ik vind de foto's niet heel scherp meer en de kleuren zijn minder sprekend. Een voorbeeld kan niet zo 1, 2, 3 geven. Het was meer een algemene vraag.
Verder heb ik nog een hoop te leren wat betreft het schieten van foto's met een spiegelreflex. Dit is niet altijd makkelijk met bijvoorbeeld de zelfontspanner. Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die af en toe mijn foto's van tips kan voorzien en wellicht eventueel een snelle bewerking kan uitleggen of uitvoeren. Mocht iemand hier tijd voor hebben hoor ik dat wel.
Je hoort wel eens dat een filter bescherming biedt, dit is dus onzin.
Over de andere camera. Dat is geen Nikon, maar een Canon. Een compact camera (S5 IS). Ik vind de foto's niet heel scherp meer en de kleuren zijn minder sprekend. Een voorbeeld kan niet zo 1, 2, 3 geven. Het was meer een algemene vraag.
Verder heb ik nog een hoop te leren wat betreft het schieten van foto's met een spiegelreflex. Dit is niet altijd makkelijk met bijvoorbeeld de zelfontspanner. Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die af en toe mijn foto's van tips kan voorzien en wellicht eventueel een snelle bewerking kan uitleggen of uitvoeren. Mocht iemand hier tijd voor hebben hoor ik dat wel.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Handig te weten voor "die iemand" waar je woont.
En hier al eens aan gedacht? http://www.nikon-quick-start.nl/
En hier al eens aan gedacht? http://www.nikon-quick-start.nl/
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Hier een hele goede tip.
Je zie vaak in verpakkingen een zakje met korrels erin.
Dat is om vocht op te vangen.
Heb je zo'n zakje, doe hem dan ook in je fototas.
Ja, in elke fototas van mij zit er wel minimaal eentje.
Je zie vaak in verpakkingen een zakje met korrels erin.
Dat is om vocht op te vangen.
Heb je zo'n zakje, doe hem dan ook in je fototas.
Ja, in elke fototas van mij zit er wel minimaal eentje.
Is de kwaliteit echt achteruit gegaan of ben jij gewoon kritischer geworden nu je de kwaliteit van een APS-C sensor gewend bent?Mitchel schreef:Over de andere camera. Dat is geen Nikon, maar een Canon. Een compact camera (S5 IS). Ik vind de foto's niet heel scherp meer en de kleuren zijn minder sprekend. Een voorbeeld kan niet zo 1, 2, 3 geven. Het was meer een algemene vraag.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
He mitchell,
Hier nog een karpervisser.
Ik neem mijn camera gewoon altijd mee hoor. ik neem aan dat je net zoals ik nachts vanuit een tent vist?
Ik heb 2 jaar de d3000 mee gehad en nooit wat mee gehad eigenlijk. Ik liet de camera gewoon in een fatsoenlijke cameratas zitten. En die ging gewoon onder de stretcher en dan in mijn kleding tas.
Ik weet niet waar je woont maar evt kan ik wel wat tips geven. Ik kom zelf uit dokkum friesland.
Nacht fotografie met deze combinatie is wat behelpen. Ik heb zelf ook een 35mm 1.8 dx maar sluitertijd blijft te traag als het echt donker is. De vis onder controle krijgen blijft lastig dus je bent constant in beweging. Wat niet helpt bij trage sluitertijden.
Investeren in een goede flitser is dan echt nodig heb ik wel gemerkt. Dus die staat ook hoog op mijn verlanglijstje. En statief is eigenijk ook een must en als je alleen vist kan je ook niet zonder afstandsbediening
Die 10 sec is vaak te weinig om de vis lekker rustig in je handen te hebben
.
Vr gr peter
Hier nog een karpervisser.
Ik neem mijn camera gewoon altijd mee hoor. ik neem aan dat je net zoals ik nachts vanuit een tent vist?
Ik heb 2 jaar de d3000 mee gehad en nooit wat mee gehad eigenlijk. Ik liet de camera gewoon in een fatsoenlijke cameratas zitten. En die ging gewoon onder de stretcher en dan in mijn kleding tas.
Ik weet niet waar je woont maar evt kan ik wel wat tips geven. Ik kom zelf uit dokkum friesland.
Nacht fotografie met deze combinatie is wat behelpen. Ik heb zelf ook een 35mm 1.8 dx maar sluitertijd blijft te traag als het echt donker is. De vis onder controle krijgen blijft lastig dus je bent constant in beweging. Wat niet helpt bij trage sluitertijden.
Investeren in een goede flitser is dan echt nodig heb ik wel gemerkt. Dus die staat ook hoog op mijn verlanglijstje. En statief is eigenijk ook een must en als je alleen vist kan je ook niet zonder afstandsbediening
Die 10 sec is vaak te weinig om de vis lekker rustig in je handen te hebben

Vr gr peter
Allen bedankt voor de reacties, zeer nuttig!
@Duncan, zou heel goed kunnen. Wellicht is dat het punt en verwacht ik er nu meer van. Ik ga eens foto's vergelijken gemaakt met de betreffende camera.
@Casanova, zeer goede tip! Dat ik hier niet eerder aan gedacht heb. Deze ga ik absoluut opvolgen.
@Peter, ik woon in Zuid-Holland dus een aardig stukje. Maar tips per email zijn bijvoorbeeld zeer welkom. Als ik bijvoorbeeld een foto stuur zou ik wel tips kunnen gebruiken hoe ik de foto kan verbeteren. Per bewerking of natuurlijk de volgende keer. Zonder opbouwende kritiek zal het niet beter worden is mijn idee. Ik weet zeker dat ik er meer uit kan halen.
Ik fotografeer in dergelijke gevallen altijd met een statief. Ik heb een timer gekocht welke dan wel weer handig is. Ik heb dan een te bepalen tijd (bv 30 seconde) om de vis op te pakken en dan maakt hij een x-aantal foto's. Alles in te stellen. Mooi hiervan is dat de camera scherp stelt na de 30 seconde op mij en de vis. Dit gaat wel redelijk geloof ik.
@Duncan, zou heel goed kunnen. Wellicht is dat het punt en verwacht ik er nu meer van. Ik ga eens foto's vergelijken gemaakt met de betreffende camera.
@Casanova, zeer goede tip! Dat ik hier niet eerder aan gedacht heb. Deze ga ik absoluut opvolgen.
@Peter, ik woon in Zuid-Holland dus een aardig stukje. Maar tips per email zijn bijvoorbeeld zeer welkom. Als ik bijvoorbeeld een foto stuur zou ik wel tips kunnen gebruiken hoe ik de foto kan verbeteren. Per bewerking of natuurlijk de volgende keer. Zonder opbouwende kritiek zal het niet beter worden is mijn idee. Ik weet zeker dat ik er meer uit kan halen.
Ik fotografeer in dergelijke gevallen altijd met een statief. Ik heb een timer gekocht welke dan wel weer handig is. Ik heb dan een te bepalen tijd (bv 30 seconde) om de vis op te pakken en dan maakt hij een x-aantal foto's. Alles in te stellen. Mooi hiervan is dat de camera scherp stelt na de 30 seconde op mij en de vis. Dit gaat wel redelijk geloof ik.