Tussenringen werken niet
Tussenringen werken niet
Hallo allemaal,
Ik heb vandaag mijn tussenringenset binnengekregen die een elektronische koppeling hebben, waardoor de camera nog steeds automatisch zou moeten kunnen scherpstellen. Zojuist enthousiast geprobeerd de camera met tussenringen uit te proberen, maar de camera wil niet automatisch scherpstellen. Als ik handmatig ga scherpstellen, verandert er zelfs helemaal niets! Hebben jullie hier enig idee waar dit aan kan liggen? Ik heb deze tussenringenset gekocht (ja ik weet het, maar mijn budget was niet hoger...):
http://www.uwcamera.nl/webshop/lens-acc ... ras-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb een Nikon D3100 met een nikkor AF-S 18-200 mm 3.5-5.6 G ED lens.
Ik hoop dat iemand me hier kan helpen!
Groetjes Ingrid
Ik heb vandaag mijn tussenringenset binnengekregen die een elektronische koppeling hebben, waardoor de camera nog steeds automatisch zou moeten kunnen scherpstellen. Zojuist enthousiast geprobeerd de camera met tussenringen uit te proberen, maar de camera wil niet automatisch scherpstellen. Als ik handmatig ga scherpstellen, verandert er zelfs helemaal niets! Hebben jullie hier enig idee waar dit aan kan liggen? Ik heb deze tussenringenset gekocht (ja ik weet het, maar mijn budget was niet hoger...):
http://www.uwcamera.nl/webshop/lens-acc ... ras-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb een Nikon D3100 met een nikkor AF-S 18-200 mm 3.5-5.6 G ED lens.
Ik hoop dat iemand me hier kan helpen!
Groetjes Ingrid
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Tussenringen werken niet
Beste Ingrid,
Welkom.
Is er niet gewoon sprake van een gebrek aan licht?
Een 18-200 lens blinkt niet uit door lichtsterkte., laat staan de combinatie met tussenringen.
Wat meldt het groene bolletje (AF--indicator) in de zoeker?
Groeten, Gijs
PS scherpstellen doe ik veelal door de kamera te bewegen t.o.v. het onderwerp.
Welkom.
Is er niet gewoon sprake van een gebrek aan licht?
Een 18-200 lens blinkt niet uit door lichtsterkte., laat staan de combinatie met tussenringen.
Wat meldt het groene bolletje (AF--indicator) in de zoeker?
Groeten, Gijs
PS scherpstellen doe ik veelal door de kamera te bewegen t.o.v. het onderwerp.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Hoi Gijs,
Bedankt voor je reactie! Licht is het niet, heb bewust de ISO nog opgeschroefd, maar dat was niet perse noodzakelijk. Het bolletje knippert, scherpstellen lukt niet..
Groetjes Ingrid
Bedankt voor je reactie! Licht is het niet, heb bewust de ISO nog opgeschroefd, maar dat was niet perse noodzakelijk. Het bolletje knippert, scherpstellen lukt niet..
Groetjes Ingrid
Zit je binnen het haalbare scherpstelbereik?
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: de ISO nog opgeschroefd,
Ingrid,
De ISO instelling opschroeven helpt het autofocus-mechanisme niet.
Begin eens met het dunste ringetje en een instelling ergens halverwege het zoom-bereik.
Overigens zou ik zelf nooit een zoomlens gebruiken voor dichtbij-fotografie.
Groeten, GIjs
PS wees blij dat je niet gezwicht bent voor nog goedkopere ringen, dat geeft vele vragen van teleurgestelde gebruikers op dit forum.
De ISO instelling opschroeven helpt het autofocus-mechanisme niet.
Begin eens met het dunste ringetje en een instelling ergens halverwege het zoom-bereik.
Overigens zou ik zelf nooit een zoomlens gebruiken voor dichtbij-fotografie.
Groeten, GIjs
PS wees blij dat je niet gezwicht bent voor nog goedkopere ringen, dat geeft vele vragen van teleurgestelde gebruikers op dit forum.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Het werkt op een 18-200 alleen als je flink inzoomt, ongeveer vanaf 135-200 mm. Echt ideaal is het niet, want de 18-200 is niet lichtsterk. Tussenringen werken beter op een prime.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Je gebruikt een objectief dat door de tussenringen een zeer beperkt scherpstelgebied krijgt.
Focus maar eens met de zoom functie. Zoek het ook niet te ver weg. Gewoon net zo lang blijven draaien tot je beeld hebt. Probeer dat eerst met de dunste ring.
Gelukkig kun je wel je diafragma nu regelen. Dat was met niet automatische ringen niet mogelijk geweest.
Je objectief is het minst geschikt. Niet lichtsterk maakt niet uit maar zoom is niet geweldig voor macro maar het kan wel.
Focus maar eens met de zoom functie. Zoek het ook niet te ver weg. Gewoon net zo lang blijven draaien tot je beeld hebt. Probeer dat eerst met de dunste ring.
Gelukkig kun je wel je diafragma nu regelen. Dat was met niet automatische ringen niet mogelijk geweest.
Je objectief is het minst geschikt. Niet lichtsterk maakt niet uit maar zoom is niet geweldig voor macro maar het kan wel.
Bedankt voor jullie reacties! Zouden de ringen dan beter werken met mijn kitlens; 18-55 mm?
- Léon Obers
- Forumlid
Dat maakt weinig uit, want die heeft dezelfde beperkte lichtsterkte.
Wat je waarschijnlijk te weinig beseft is dat je slechts een uiterst klein bereik zult hebben qua scherpstelling, of het nu automatisch is of manueel. Je zult de afstand van je onderwerp vooral moeten inregelen door met je hele camera/lens combinatie dichterbij of verderweg van het onderwerp te gaan. Met de afstandsring als start het beste "in het midden afgeregeld".
Door uiterst rustig naar voor of naar achter te bewegen, kom je op een gegeven moment ineens aan een min of meer "herkenbaar scherp beeld". Daar zit je basis. Vanaf dat punt heb je mogelijk dan nog een minimale speling om manueel of via AF de scherpte nog wat bij te regelen.
Om te oefenen, begin bij de meest smalle ring (minste vergroting). Als je dat door hebt, een bredere ring etc.
Wat je waarschijnlijk te weinig beseft is dat je slechts een uiterst klein bereik zult hebben qua scherpstelling, of het nu automatisch is of manueel. Je zult de afstand van je onderwerp vooral moeten inregelen door met je hele camera/lens combinatie dichterbij of verderweg van het onderwerp te gaan. Met de afstandsring als start het beste "in het midden afgeregeld".
Door uiterst rustig naar voor of naar achter te bewegen, kom je op een gegeven moment ineens aan een min of meer "herkenbaar scherp beeld". Daar zit je basis. Vanaf dat punt heb je mogelijk dan nog een minimale speling om manueel of via AF de scherpte nog wat bij te regelen.
Om te oefenen, begin bij de meest smalle ring (minste vergroting). Als je dat door hebt, een bredere ring etc.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik weet niet of het mogelijk is met die tussenring. Maar als je je diafragma niet kunt regelen zal deze lens zijn diafragma helemaal dicht zetten waardoor je geen licht hebt om mee scherp te stellen.
Dat probleem had ik met goedkope tussenringen waar je zelf alles handmatig op de lens moest doen.
Dat probleem had ik met goedkope tussenringen waar je zelf alles handmatig op de lens moest doen.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als je ze er allemaal tegelijk tussen hebt zitten, dan begin maar eens met een afstand van rond de 10 cm. van je onderwerp...
Spul waarmee je foto's maakt...
De leverancier stelt dat die ringen geschikt zijn voor oa. G-lenzen. Dus moet er een koppeling zijn met de diafragmaregeling in de camera. Het diafragma moet je dan wel op de camera instellen. Gebruik je spartaanse tussenringen zoals de K-ringen set dan zal het diafragma van een G-lens dichtvallen.Gertjan1988 schreef:Ik weet niet of het mogelijk is met die tussenring. Maar als je je diafragma niet kunt regelen zal deze lens zijn diafragma helemaal dicht zetten waardoor je geen licht hebt om mee scherp te stellen.
Helaas is op de foto van de leverancier niet te zien of er een koppeling op zit.
Groet Hans.