Bedankt allemaal voor jullie (uitgebreide) reacties! Ik zal hierbij mijn reacties geven:
@ruilof:
De huidtoon bij foto 1 was inderdaad te rood; heb ik ondertussen aangepast (net als de uitsnede).
Ik zie nu wat je bedoeld met het goudkleurige scherm, ik zal gaan experimenteren met de witte zijde.
Het 'bovenlicht' op foto 2 komt van het kunstwerk waar ze tegenaan geleund staat (veroorzaakt ook het 'hoekje'); ik vond dat hoekje juist wel wat apart maar lees alleen maar dat het 'storend' is.
Dus die heb ik in PS dan maar even weggehaald.
Dit witte 'blok' stond precies 'in' de zon en kaatste dus wel veel licht terug, ik vind het niet super storend maar zie wel het door jou bedoelde - wellicht - ongewenste effect!
@Jumpjiving:
Het 'pikkeltje' in beide ogen weggehaald, was de reflectie dus van het goudkleurige scherm wat ze op haar schoot vasthield.
@Christaa:
Het model een pose laten aannemen vind ík dan weer een moeilijk ding, ik had me die dag vooral geconcentreerd over dat ik haar goed zou aansturen. Ze vond het superleuk maar nog veel meer súperspannend en daardoor inderdaad wel wat gespannen (kwam pas na een uur een beetje 'los') ook al gaf ik duidelijk aan dat de poses goed waren en was haar moeder mee ter 'ondersteuning'.
Ik heb de foto even gedraaid, maar vind het dan juist mínder sprekend, wel heb ik de uitsnede veranderd.
Op foto 2 heb ik de witte 'balk' weggehaald en in LR een klein beetje accent op haar wenkbrauwen gelegd (had ze inderdaad zelf niets aan gedaan, maar er zit ook maar heel weinig lichtblonde wenkbrauw).
Foto 3 zou inderdaad wel wat meer scherptediepte kunnen gebruiken, eens!
Foto 4 vindt ik inderdaad ook erg leuk, ze kijkt meer ontspannen.
@M@rcel:
Ze was inderdaad gespannen, was zowel haar als mijn 1e 'model-shoot' en ze wilde het heel graag (wat ik al superstoer vindt van een erg onzeker 14-jarig dametje). We waren al wel wat aan het keuvelen en ook haar moeder was mee voor support en dergelijke.
De kleren die ze had aangetrokken heb ik geen sturing in gehad (hoefde voor mij voor deze shoot ook niet, omdat ik geen idee had wat ze aan zou trekken); ze heeft zich hier - voor haar eigen doen - mooi gekleed.
Maar ik snap je punt wel als ik de foto's terugkijk.
Je punt over je referentie ben ik het niet mee eens, mijn allereerste prioriteit is dat de klant tevreden is. Dit was - zoals gezegd - de 1e keer dat ik zoiets schoot en ze was zelf ERG blij met deze foto's van zichzelf ook al was ze onervaren; dat neem ik daarin niet mee. Ik had zelf wel zoiets van: "Had het beter/anders gekund?" en daarom laat ik ze hier zien. Maar een klant - onervaren of niet - tevreden naar huis zien gaan is mijn 1e prio.
De uitsnede van foto 1 was al genoemd, ben ik het me je eens (compositie zoeken vindt ik soms nog wat moeilijk)
Foto 2: had ik expres zo gekozen, maar blijkt nu door iedereen storend gevonden te worden (ze leunt tegen een beeld aan) dus die heb ik even weggehaald.
Foto 3: eens met de compositie (en ook de eerder al genoemde scherptediepte) maar over de kleding worden we het denk ik niet eens; ook dit was volledig door het model gestuurd en is natuurlijk ook smaakgebonden (voor het model en voor mij). Het was ook een zodanige temperatuur dat 'bloter' niet kon (en niet gewenst was door haar) maar wellicht onthouden dat een jasje dichtgeknoopt beter 'valt' is een goed punt.
Foto 4: eens! Een foto van dit superonzekere, heel zachtsprekende en veel giechelend model dat het enórm naar haar zin had maar zeer onzeker was over haar houding/lijf.
@Casanova56: dank voor je reactie! Het puntje heb ik weggehaald bij foto 2, en ik vind juist de nagellak wel leuk; het - onervaren - model had heel erg haar best gedaan om 'mooi' voor de dag te komen. En volgens mij is dit juist een kleur die ze bijna nooit draagt omdat ze meestal juist heel ingetogen gekleed gaat.
@jettiny: ook jij bedankt voor je feedback!
Foto 1, zoals al besproken is ze gespannen inderdaad en heb de compo aangepast.
Foto 2, witte hoek heb ik weggehaald
Foto 3, andere scherptediepte had geholpen; de kleding was helemaal haar keuze maar zou ik wat meer kúnnen sturen wellicht.
Foto 4, ik snap wat je bedoeld met de ruimte; maar wilde haar niet te krap kaderen daar.
Ondertussen hebben we al besproken dat ze zéker nog wel een keer wil poseren, dus dat komt goed. En ook heb ik al een afspraak staan met een - iets - oudere vrouw die al wel vaker gefotografeerd is en ook wel model wilde staan :mrgreen:
Voor de 'volledigheid' de 3 (enigszins) aangepaste foto's (waar mogelijk natuurlijk) n.a.v. de commentaren:
1.
2.
3.
Groet Danny