Mijn 1e model-fotoshoot

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Mijn 1e model-fotoshoot

Bericht door DannySan » wo aug 07 2013 11:14 am

Hoi allemaal,

gisteravond ben ik - na een redelijke 'aanloop' - op pad geweest met mijn 1e "model".
Een jongedame die graag eens foto's van zichzelf wilde hebben, en dat gecombineerd met een fotograaf die nog moet leren hoe je een model aanstuurt en een beetje fatsoenlijk op de gevoelige plaats vastlegt (ik zei de gek dus). Dus op naar het Stadspark te Groningen inclusief de moeder van het model (als mentale steun voor de SUPERzenuwachtige dochter) en mijn vrouw (als mijn assistente, creatieve inspirator en reflectorvasthoudster).

Ik ben bewust meer bezig geweest met locaties en poses zoeken, en heb daardoor dus ook minder foto's gemaakt maar wel meer 'rake' beelden (in mijn bescheiden mening dan).
De laatste tijd veel bezig met de technieken van Neil van Niekerk en daarmee getracht te werken.

Het gebruikte materiaal:
Nikon D3100
Sigma 70-200 f/2,8 HSM
Yongnuo YN-468II flitser
Reflectiescherm 5-zijdig (waarbij ik vooral het zilver en goud gebruikt heb, zowel als alleen invullicht als ook om in te flitsen).
Ik heb zoveel mogelijk gebruik gemaakt van het zachte zonlicht aan het eind van de dag, zowel als invullicht of via de reflector.

Alle nabewerking is gedaan in LR5, tevens daarin ook de huid van het model nabewerkt.

Het model en moeder waren súper enthousiast (en dat is waar het mij om gaat) maar ik wil de foto's ook graag eens laten bekijken door een kritisch publiek; dus dan horen ze in 'beoordelingen'.

Hierbij 4 foto's die ik uiteindelijk heb geselecteerd:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Mijn 1e model-fotoshoot

Bericht door Johan v. V. » wo aug 07 2013 11:37 am

Ik ben allerminst kenner, maar vind dat je zeer geslaagd bent! Nr. 4 vind ik het mooist, al valt het licht wat vreemd in de hals. Aan de andere kant, dat geeft ook wel weer een bijzonder effect.
Enfin, het woord aan de echte kenners!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » wo aug 07 2013 12:00 pm

Ik denk.....
Foto 1 model te veel in het midden vind de kleur wat koel.

Foto 2 jammer van het grijze vlak rechtsboven, trekt de aandacht weg.

Foto 3 Duidelijk een geflitste foto, wel goed belicht maar compositie spreekt me niet zo aan.

Foto 4 Top, mooi belicht en scherp, mooie rustige achtergrond.
Als ik dan toch wat aan moet merken... Ik zie heel iets een klein pikkeltje op het voor haar rechteroog.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo aug 07 2013 12:10 pm

Bedankt muggie en Jumpjiving voor jullie commentaar!

@muggie: het licht in de hals komt van het reflectiescherm wat ze vast heeft.

@Jumpjiving: bedankt voor je opmerkingen per foto!
Foto 1 de kleurtemperatuur, da's een goede om even naar te kijken; compositie-gewijs had het inderdaad anders gekund.
Foto 2 is er 1 uit een serie bij een beeld in het park; maar wellicht is het een idee om die eens te zien zonder dat hoekje (niets wat PS-CC niet weg kan halen)
Foto 3 is er juist 1 die er voor mij uitspringt; wilde wat meer laten zien dan alleen het torso. Hadden de benen er dan beter helemaal op gemoeten wellicht?
Foto 4 is het pikkeltje in het oog (beide) het reflectiescherm wat ze vast heeft; om het licht in die - wat donkere - hoek te laten komen; maar nu ik het zo terugzie moet ik wellicht denken om de hoek waarin je dat doet zodat je dat niet als storend elementje terugkrijgt in de foto.

Bedankt nogmaals, voor mij ook een leermoment.
Het aansturen van het model ging wonderwel goed; kon haar op haar gemak stellen en prima instrueren (had ik ook nog nooit zo gedaan).
Laatst gewijzigd door DannySan op wo aug 07 2013 12:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ruilof
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door ruilof » wo aug 07 2013 12:20 pm

Bij model fotografie let ik vooral op de huidtoon. Die is in foto 1 niet goed, teveel magenta. In foto 3 is de huidtoon het beste naar mijn oordeel.
In 4 heb je zowel magenta als geel op de huid. Met het goudkleurige reflectiescherm moet je dus heel voorzichtig zijn. Zilver is beter, maar de gewone witte kant is eigenlijk het beste (meest neutraal).
Bij 2 heb je veel last van het licht dat van boven komt. Ik kies er vaak voor om het model ergens onder te zetten op de rand van het licht. Een deuropening, onder takken van een boom, Desnoods een reflectiescherm, maar wel in het licht. Dat voorkomt te sterk bovenlicht.
Schrijven met licht, meer is het niet, maar ook niet minder
Website
Blog

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » wo aug 07 2013 12:20 pm

Ik zou het pikkeltje weghalen

Christhaa
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Christhaa » wo aug 07 2013 12:41 pm

Technies moet ik nog veel leren dus daar kan ik niet goed op beoordelen voor je, wel op model zelf en de manier.

Foto 1:
Misschien had je haar aan de linker kan kunnen plaatsen zodat ze niet in het midden zit. Nog beter was geweest ergens rechts en dan links op uit laten kijken.
(foto horizon omdraaien) Mensen trekken altijd met de ogen naar rechts. Verder vind ik de knieën niet mooi genomen. Ze zijn afgehakt en de posititie vind ik nu erg vreemd overkomen.
Even als haar handen waar ik kan zien dat ze best wel gespannen is misschien gewoon haar knieën laten vast houden was relaxter of haar handen goed laten sluiten.

Foto 2:
Vind ik een sterke blik. Misschien had je de wenkbrauwen iets kunnen doordrukken en of tekenen met make up.
De witte balk vind ik stortend op de foto.

foto3:
Vind ik de houding erg leuk, Ik zou denk ik wel voor iets meer scherpte diepte hebben gekozen. Ik vind haar nu er zo ingeplakt lijken...

Foto4: Niks over te zeggen is gewoon een lieve foto.

Voor de eerst keer goed gedaan :)
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha

Christhaa
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Christhaa » wo aug 07 2013 12:45 pm

Danny mag ik een optie doen op foto 1 met bewerking?
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » wo aug 07 2013 1:14 pm

Vooropgesteld dat ik GEEN ervaring heb met potret fotografie en een hobby fotograaf ben geef ik mijn mening.

Bij alle foto's heb ik dat ze iets wat gespannen poseert. Misschien kun je de volgende keer meer met haar praten over ditjes en datjes, waardoor ze minder gespannen/serieus op de plaat komt. Ze lacht weinig en dat is jammer. Ze hoeft daarbij echt niet met de tanden bloot, maar iets vrolijker/relaxter mag. Het groene shirtje had van mij niet gehoeven, het is nu veel lagen kleding en dat is niet nodig. De foto wordt dan rustiger. En over haar houding, borst meer vooruit en schouders naar achteren; niet overdrijven natuurlijk. De combinatie van kleur broek en kleur shirt vindt ik niet sprekend, daar mag meer constrast in (of juist gelijk van kleur, zodat er weer rust komt, nu trekt het mijn aandacht van haar gezicht af).

Haar figuur (contouren) zijn goed en dat mag best wat meer tot uitdrukking komen in de foto; het mag wat spannender. Ze staat nu model voor je en dan mag de kleding best afwijken van wat ze dagelijks aan heeft. Even zwart wit gezegd: het kunnen nu foto's zijn van een dagje uit.

Weinig sieraden is goed!

Overigens verwacht ik dat een onervaren klant snel enthousiast is, dus dat vindt ik niet een goede referentie (ook al is een tevreden klant belangrijk). Het is daarom ook goed dat je de foto aan anderen laat zien.

foto 1: boom komt uit haar hoofd. Daarbij is precies bij haar hoofd de achtergrond volledig wit en in combinatie met blond haar geeft dit weinig contrast. Ze hangt ze een beetje. Als er geen close-up van haar gezicht is, waarom heb je haar benen er dan niet bij gezet? Nu heb je rechts en links veel foto om het model heen en zie ik maar een deel van haar benen.

foto 2: links in de foto zit een onderwerp wat er niet in hoort, ik vraag me af wat het is en dat is storend. Haar voorhoofd, deel van het haar en boven haar borsten is te flets/licht. Haar uitstraling is beter, ook al schat ik zo in dat het niet bij haar karakter past. Het jasje had ze uit kunnen doen, onder de oksels zit het niet goed. Of misschien het jasje dicht doen, waardoor het strakker om haar bovenlichaam komt te zitten en haar contouren beter te zien zijn. Contrast met achtergrond vindt ik mooi.

foto 3: Ook hier vindt ik het jasje niet mooi om haar lichaam zitten. Haar broek zit scheef en ik zie maar 1 oorbel. Misschien de volgende keer meer evenwijdig aan de muur de foto maken (maar ik weet niet wat er dan als achtergrond komt). Je maakt de foto van beneden naar boven, dan is het misschien mooi om haar benen volledig op de foto te zetten, dat versterkt het effect. En dan is het mooi dat ze schoenen met hoge hakken aan heeft, dan lijken de benen langer en zijn de benen mooier (met name de billen worden dan strakker).

foto 4: deze foto vindt ik het mooist door het contrast met haar blonde haren. Misschien zou de foto sprekender zijn als haar schouders minder scherp op de foto zou staan (minder scherptediepte). Maar ook hier zou ik het jasje uitdoen of dichtknopen, zodat het jasje strakker over de rug komt te zitten. Haar mond is een beetje gespannen, maar toch vindt ik het op de een of andere manier wel passen, waarschijnlijk om dat het bij haar karakter past; het lijkt mij een relatief terughoudend en niet op de voorgrond optredende vrouw.

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » wo aug 07 2013 2:24 pm

Ik vind het mooie foto's kwa compositie.
Het meeste is al gezegd door andere.

Heb wel een paar opmerkingen.
Bij foto 2 witte puntje weg poetsen.
Maar wat mij het meeste stoor en naar getrokken word bij het kijken naar de foto's, dat is de kleur van de nagels, ja knal blauw.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo aug 07 2013 11:33 pm

Voor de eerste keer helemaal niet slecht.
Maar er zijn wat aandachtspunten die je mee kunt nemen.
Foto 1 model is nog wat onwennig, dat is jammer maar begrijpelijk.
Meer links geplaatst was de foto beter geweest voor de compo maar ook de tak/boom op de achtergrond.
Foto 2 Leuke foto, maar zoals al gezegd de witte .... stoort.
Compo is IMO oke.
Foto 3 lijkt of het model in een andere foto is " geplakt ", een grotere lensopening had mijn inziens mooier geweest.
Storende kleding vind ik hier erg goed zichtbaar.
Wat zie ik allemaal.
Een zwart truitje met een vreemde structuur eronder, een broek die meer blauw is dan zwart, blauwe nagellak, jammer.
Voor de toekomst de kleding met je model vooraf doorspreken lijkt mij de oplossing.
Wel een leuke pose en rustige uitstraling.
Foto 4 veel ruimte boven het hoofd, mag minder IMO.

Over het algemeen zou ik in de nabewerking de vuiltjes op de kleding wegwerken.
Een leuk meisje die zeker nog wel een keer voor je wil poseren.

Succes voor een volgende keer.

Vrgr
Tiny

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di aug 13 2013 6:45 am

Bedankt allemaal voor jullie (uitgebreide) reacties! Ik zal hierbij mijn reacties geven:

@ruilof:
De huidtoon bij foto 1 was inderdaad te rood; heb ik ondertussen aangepast (net als de uitsnede).
Ik zie nu wat je bedoeld met het goudkleurige scherm, ik zal gaan experimenteren met de witte zijde.
Het 'bovenlicht' op foto 2 komt van het kunstwerk waar ze tegenaan geleund staat (veroorzaakt ook het 'hoekje'); ik vond dat hoekje juist wel wat apart maar lees alleen maar dat het 'storend' is.
Dus die heb ik in PS dan maar even weggehaald.
Dit witte 'blok' stond precies 'in' de zon en kaatste dus wel veel licht terug, ik vind het niet super storend maar zie wel het door jou bedoelde - wellicht - ongewenste effect!

@Jumpjiving:
Het 'pikkeltje' in beide ogen weggehaald, was de reflectie dus van het goudkleurige scherm wat ze op haar schoot vasthield.

@Christaa:
Het model een pose laten aannemen vind ík dan weer een moeilijk ding, ik had me die dag vooral geconcentreerd over dat ik haar goed zou aansturen. Ze vond het superleuk maar nog veel meer súperspannend en daardoor inderdaad wel wat gespannen (kwam pas na een uur een beetje 'los') ook al gaf ik duidelijk aan dat de poses goed waren en was haar moeder mee ter 'ondersteuning'.
Ik heb de foto even gedraaid, maar vind het dan juist mínder sprekend, wel heb ik de uitsnede veranderd.
Op foto 2 heb ik de witte 'balk' weggehaald en in LR een klein beetje accent op haar wenkbrauwen gelegd (had ze inderdaad zelf niets aan gedaan, maar er zit ook maar heel weinig lichtblonde wenkbrauw).
Foto 3 zou inderdaad wel wat meer scherptediepte kunnen gebruiken, eens!
Foto 4 vindt ik inderdaad ook erg leuk, ze kijkt meer ontspannen.

@M@rcel:
Ze was inderdaad gespannen, was zowel haar als mijn 1e 'model-shoot' en ze wilde het heel graag (wat ik al superstoer vindt van een erg onzeker 14-jarig dametje). We waren al wel wat aan het keuvelen en ook haar moeder was mee voor support en dergelijke.
De kleren die ze had aangetrokken heb ik geen sturing in gehad (hoefde voor mij voor deze shoot ook niet, omdat ik geen idee had wat ze aan zou trekken); ze heeft zich hier - voor haar eigen doen - mooi gekleed.
Maar ik snap je punt wel als ik de foto's terugkijk.
Je punt over je referentie ben ik het niet mee eens, mijn allereerste prioriteit is dat de klant tevreden is. Dit was - zoals gezegd - de 1e keer dat ik zoiets schoot en ze was zelf ERG blij met deze foto's van zichzelf ook al was ze onervaren; dat neem ik daarin niet mee. Ik had zelf wel zoiets van: "Had het beter/anders gekund?" en daarom laat ik ze hier zien. Maar een klant - onervaren of niet - tevreden naar huis zien gaan is mijn 1e prio.
De uitsnede van foto 1 was al genoemd, ben ik het me je eens (compositie zoeken vindt ik soms nog wat moeilijk)
Foto 2: had ik expres zo gekozen, maar blijkt nu door iedereen storend gevonden te worden (ze leunt tegen een beeld aan) dus die heb ik even weggehaald.
Foto 3: eens met de compositie (en ook de eerder al genoemde scherptediepte) maar over de kleding worden we het denk ik niet eens; ook dit was volledig door het model gestuurd en is natuurlijk ook smaakgebonden (voor het model en voor mij). Het was ook een zodanige temperatuur dat 'bloter' niet kon (en niet gewenst was door haar) maar wellicht onthouden dat een jasje dichtgeknoopt beter 'valt' is een goed punt.
Foto 4: eens! Een foto van dit superonzekere, heel zachtsprekende en veel giechelend model dat het enórm naar haar zin had maar zeer onzeker was over haar houding/lijf.

@Casanova56: dank voor je reactie! Het puntje heb ik weggehaald bij foto 2, en ik vind juist de nagellak wel leuk; het - onervaren - model had heel erg haar best gedaan om 'mooi' voor de dag te komen. En volgens mij is dit juist een kleur die ze bijna nooit draagt omdat ze meestal juist heel ingetogen gekleed gaat.

@jettiny: ook jij bedankt voor je feedback!
Foto 1, zoals al besproken is ze gespannen inderdaad en heb de compo aangepast.
Foto 2, witte hoek heb ik weggehaald
Foto 3, andere scherptediepte had geholpen; de kleding was helemaal haar keuze maar zou ik wat meer kúnnen sturen wellicht.
Foto 4, ik snap wat je bedoeld met de ruimte; maar wilde haar niet te krap kaderen daar.

Ondertussen hebben we al besproken dat ze zéker nog wel een keer wil poseren, dus dat komt goed. En ook heb ik al een afspraak staan met een - iets - oudere vrouw die al wel vaker gefotografeerd is en ook wel model wilde staan :mrgreen:

Voor de 'volledigheid' de 3 (enigszins) aangepaste foto's (waar mogelijk natuurlijk) n.a.v. de commentaren:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Groet Danny

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Wolf » di aug 13 2013 7:31 am

Altijd goed om feedback te krijgen.

En nu op naar je volgende shoot??
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di aug 13 2013 8:27 am

@Wolf: de volgende shoots staan alweer in de planning:
Model-shoot met een iets ouder model (dat ook al een keer model heeft gestaan, dus een beetje ervaring heeft)
Shoot van een kickboks-wedstrijd
En een herhaling van een shoot met het bovenstaande model, met de gegeven tips proberen het eindresultaat te verbeteren.

En ik ga een World Wide Photowalk leiden in Groningen :mrgreen:

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Wolf » di aug 13 2013 9:39 am

DannySan schreef: En ik ga een World Wide Photowalk leiden in Groningen :mrgreen:
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat ik er ook wel ben dan..... :D
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”