Studio Avonturen Prille begin! Update 2

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Studio Avonturen Prille begin! Update 2

Bericht door Rinaldo Wolvers » do aug 08 2013 12:14 pm

Hallo allemaal,

Dit draadje is bedoeld om m'n vorderingen bij te houden aangaande studiofotografie. In eerste instantie gestart om een paar foto's te laten zien, maar door feedback van diverse kanten besloten dat de positieve en minder positieve feedback best getoond en weergegeven kan en mag worden. Ondanks soms niet leuk, onderuit gaan, balen, maar... gelukkig soms ook resultaat.

08-08-13 Gisteren de eerste studio shoot gedaan in m'n zolder studio. Natuurlijk niet lukraak schieten maar een tweetal ideetjes voor deze eerste "low key" shoot. :wink: Het eerste idee: Een zakelijke, sobere benadering. Tweede idee: Wat meer glamour.

1
Afbeelding
2
Afbeelding

Behalve een randje, tekst en omzetten zw/w is er aan de eerste foto niets nabewerkt. Gemaakt met een enkele flitser... De tweede foto heb ik wat glans willen geven door nabewerking. Wat m.i. qua model gelukt is. Alleen.... Het lijkt of de zwarte achtergrond wat rood gaat vertonen. Goed gepraat, maar waarschijnlijk verkeerd benoemd gaat deze dan weer wel een '70's iets vertonen :P Gemaakt met dezelfde enkele flitser, maar een kleintje toegevoegd als "haarlicht".

Graag feedback op deze eerste poging 8) . Met name op de nabewerking van de tweede foto.

Dank je wel voor het kijken en evt reactie's
Laatst gewijzigd door Rinaldo Wolvers op zo aug 11 2013 11:59 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.

dogo
Forumlid
Forumlid

Re: Studio Avonturen Prille begin!

Bericht door dogo » do aug 08 2013 1:35 pm

Ik mis scherpte van je onderwerp! Problemen met de autofocus bij studiolicht misschien?
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rinaldo Wolvers » do aug 08 2013 1:41 pm

Op welke foto doel je? Ik gok op de tweede?

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » do aug 08 2013 1:45 pm

Hoi wolfman,

leuk dat je deze 2 foto's plaatst!
Alhoewel je ze in 'presentaties' plaatst, vraag je wel feedback :wink:
Maar die wil ik best geven hoor.

Ik vraag me af hoe je hebt gemeten en geflitst?
(ik mis de exif-data in de foto's dus kan niet heel veel terugzien).

Bij foto 1 had ik het model íets meer naar je toe laten draaien; nu mis je het achterste oog en daardoor krijg je een wat apart beeld.
De schaduw-werking vindt ik wel weer mooi.
Was het je bedoeling dat de kleding van je model zou 'verdrinken' in de achtergrond?
En het 'zakelijke en sobere' zie ik eerlijk gezegd niet terug; zwart-wit maakt dat niet meteen natuurlijk.

Bij foto 2 is de flits te laag uitgevallen; want het gezicht blijf in de schaduw (wellicht door de hoed?)
En inderdaad wat aan de 'rode' kant (kleurtemperatuur aanpassen?)

Bij beide foto's mis ook ik wel de 'scherpte'...

Ik ben vooral bezig met 'bounce flash' zodat ik het licht er 'zachtjes' erin laat vallen.
Hieronder een voorbeeld wat 2 dingen verduidelijk, het oog wat ik bedoel van foto 1 en de lichtinval zoals ik bedoel van foto 2.

Afbeelding

Proberen is leren natuurlijk, dus laat maar komen!

(niet dat ik pretendeer heel veel verstand van studio-fotografie heb natuurlijk; ik probeer mijn mening te vormen op wat ik zie en wat er bedoeld wordt in de foto
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rinaldo Wolvers » do aug 08 2013 2:18 pm

En inderdaad... Proberen is leren :lol: Vandaar ook mijn bijdrage. Ik leer er van. En met mij hopelijk velen...

Beschikking over een sekonic lichtmeter gehad. Dus dat zat wel snor... In de eerste foto is de gegeven feedback de positie van het model wel terecht. Kan beter... De kleding moest opkomen vanuit het donker, niet verdwijnen. Vanuit (andere bronnen) feedback vernomen had een haarlicht het verschil kunnen maken.

Bij de tweede foto treed er idd een onscherpte op. En ik vrees dat die in de nabewerking zit, of in een vertroebeling door het glas (zal het origineel eens uploaden) Alhoewel ik 'm, qua sfeer, toch wel mooi vind. Het gezicht te donker? Technich gezien, mischien.... Of is het 't contract met de rest van de foto?
Edit: Nagekeken. De focus stond op een verkeerd punt. Dus al snel een onscherpte. Maar dan toch... Waar komt toch die rode gloed/pixels vandaan??

TNX voor je reactie. Word gewaardeerd :)

PS. In de Exif data word een studioflitser (geeft aan geen flits) niet mee genomen. Iso 100/1/125/F8. Flitser had meer in een 45 gr. hoek kunnen staan t.o.v. het model.

Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rinaldo Wolvers » do aug 08 2013 4:42 pm

Ter verduidelijking: Ik heb aan meerdere mensen feedback gevraagd. Niet alleen op dit forum. Ik zal proberen "alle" feedback in dit draadje te verwerken. Nogmaals... Ik leer ervan... En met mij hopelijk velen.

Als voorbeeld: Een fotograaf uit het zuiden van het land vind het eerste plaatje schitterend! Welliswaar ook de aanmerking "draai het model een stukje naar de camera". Maar verder licht/schaduw geweldig etc.... Een andere fotograaf vond het licht in het eerste plaatje te flets, maar de houding juist wel mooi.

Waarom wil ik alle feedback verzamelen in dit draadje? Omdat foto's enorm smaakafhankelijk zijn. "Wij" met z'n allen maken ons druk om bepaalde belichtingsisseus etc. Terwijl een fotograaf die z'n sporen heeft verdiend bv zwaar over de top gaat in z'n belichting. En raad eens... Iedereen vind het mooi!

Leuk! Maareh... Ik was nog niet zover en moet hard werken aan basis. Maar toch...Blijven foto's smaakafhankelijk. Mix&Match. Wil wel even benadrukken dat ik niet de "eigenwijs" uit wil hangen. Inmiddels zou ik de tweede foto uit m'n startpost het liefste weghalen. Maar doe het niet. Waarom? Omdat ik een lesje heb geleerd!!! In je enthousiastme kan je zomaar het mooie naar de foto toedenken. Vleugje teveel enthousiastme en nabewerking... en het sfeertje klopt ineens... Althans, dat wil je. Maar we hebben gezien dat dit dus niet opgaat. Dus laten staan als altijd en eeuwig "statement" :P Ook zoiets... Je kan een idee hebben, maar als het idee niet overkomt bij onbevangen kijkers? Tja... Dan is de uitvoering van je idee niet goed genoeg... Net als een mop waar niemand om lacht :roll:

Hou U in dit draadje op de hoogte
Laatst gewijzigd door Rinaldo Wolvers op ma aug 12 2013 12:16 am, 3 keer totaal gewijzigd.

Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rinaldo Wolvers » zo aug 11 2013 12:30 am

10-08-13 Wie is er nou het meest bijzondere? Je moeder, toch... Ze kwam vandaag eens lang om m'n studioruimte te bekijken en een paar plaatjes geschoten. Natuurlijk de tips qua houding belichting etc. meegenomen. Kwam tot dit plaatje.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rinaldo Wolvers op zo aug 11 2013 11:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo aug 11 2013 12:36 am

Ik vind het plaatje mooi!
Pose en blik vind ik wel okay, echter de bewerking is minder... heel rood en ik mis wat scherpte.
Even knutselen in LR en ik kom tot onderstaand resultaat:

Afbeelding

Wellicht iets natuurgetrouwer? Je witbalans zat er aardig naast zo te zien.

*edit: ik had de verkeerde output-setting gebruikt; even aangepast (anders 2 watermerken en kaders :mrgreen: )

Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid

Re: Studio Avonturen Prille begin! Update 1

Bericht door Rinaldo Wolvers » zo aug 11 2013 12:47 am

Yep...gelijk... Kom er morgen even op terug...TNX

Arthur Wolff
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Wolff » zo aug 11 2013 10:04 am

Dit is voor moeder zowiezo een betere foto, maar als je het karakteristieke wilt behouden moet je hem niet glad trekken. Vind het wel wat hebben die rimpels bij "oudere" mensen.
Gr.
Arthur

Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo aug 11 2013 11:18 am

@Arthur: je hebt natuurlijk helemaal gelijk; maar dit was ergens vanochtend héél vroeg en dus even wat simpele stappen genomen.
De .jpg geeft ook niet heel veel basis om mee te werken; maar hierbij een bewerking waarbij ik een balans heb gevonden tussen het weghalen van de ruis maar het intact laten van de huidstructuur.

Afbeelding

Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rinaldo Wolvers » zo aug 11 2013 11:25 am

DannySan schreef: Je witbalans zat er aardig naast zo te zien.
Zoals gezegd: Gelijk!! De witbalans stond tijdens deze opname op de preset "bewolkt" Tipje die gegeven was om meer warmte in foto's te krijgen. In dit geval te rood uitgevallen. Al heeft m'n model/moeder wel een aardige tient van zichzelf. Je eerdere tip om zachtjes in te flitsten, ga ik aankomende week eens mee aan de slag. Tnx voor alle verduidelijkingen :) Ben het qua "gladstrijken" trouwens wel eens met Quarter. Edit: zag dat je net iets reageerde als ik

Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rinaldo Wolvers » zo aug 11 2013 11:57 pm

Nu we toch bezig zijn... Nog een plaatje. Mams had de smaak te pakken en poseerde lustig door. Ditmaal voor een witte achtergrond. Vond ze mooi.

Afbeelding

Nu is het zo dat ik nog nooit een High Key shoot heb gedaan. Laat staan een spontane, waarop ik totaal niet voorbereid was... En ik weet nu al... Als ik het staks weer doe laat ik het model nooit meer iets roods aantrekken :roll: Wat een afgave van roodtinten t.o.v. de achtergrond. (Is overigens wel met dezelfde witbalans instelling :huh: ) Toch zit het qua achtergrond/voorgrond verhouding wel redelijk ok. Althans... volgens mijn zeer bescheiden mening :wink2:

Iets meer achtergrond flits leverde teveel overexposure op t.o.v. de voorgrond flits. Dus niet tever opgeschroefd. Teveel flits vanaf de voorzijde een bleek gezicht. (Model had al een tient he)

In sfeer een mooie foto volgens de reactie's buiten dit forum om Maar omdat reactie's als "mooi" nog nooit iemand iets hebben laten leren natuurlijk graag reactie's van de Nikon experts die niet van "rozen roze" houden :oops: Als eerste op de foto zelf. Ten tweede op de High Key verhoudingen. Ten derde...Tips?

Volgende week staat er een bespreking met een ander bijzonder model gepland. Mooie "working chick" die een dito foto's wil hebben. En zodoende mij wil laten oefenen... En dan is er nog Lightroom. Tot nu toe in frutselprogramma's lopen klooien. Nu eens goed verdiepen in LR...Zat te doen dus...

PS. Heb ook de startpost even gewijzigd in de aanhef. Omdat ik dit topic iets langlopender wil maken. Tevens een goede manier om de persoonlijke ontwikkeling eens terug te kijken en van te leren. Voor mezelf en voor anderen

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”