Witbalans in Lightroom 4
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Witbalans in Lightroom 4
Ik ben druk bezig om met behulp van het boek Lightroom 4 ontmaskerd van Piet van den Eynde en de videotutorials van KelbyTraining.com Lightroom 4 te leren gebruiken. Bij het onderdeel witbalans heb ik een vraag. Door met het pipet te klikken op iets wat neutraal grijs zou moeten zijn (liefst een 18% grijskaart) wordt de witbalans juist ingesteld. Dat begrijp ik. Ik kom echter ook tegen dat je met het pipet op wit kunt klikken. Dat begrijp ik niet. Wit is toch niet grijs. Ziet Lightroom het verschil en wordt hier bij de aanpassing rekening mee gehouden, is het verschil tussen18% grijs en wit te verwaarlozen of ...?
Re: Witbalans in Lightroom 4
Een oppervlakte dat egaal is gekleurd tussen grijs en wit in is voldoende. Zolang het wit maar niet uitgebeten wit is...
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik denk niet dat puur wit bedoeld wordt (RGB ----> 255, 255, 255), maar zo gauw er lichte tinten aanwezig zijn met "tekening" gaat het om een "neutrale" weergave, ofwel RGB-waarden die dan hetzelfde zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Lightroom gaat het ook niet pikken als je een 'te wit' vlak als ijkpunt neemt; een neutraal gekleurd vlak waarbij de rgb-waarden niet te ver uit elkaar liggen (maximaal tot 10% hou ik aan) is als basis prima.
Finetunen (een tikje meer/minder rood enzovoorts) is vaak toch wel aan de orde.
Finetunen (een tikje meer/minder rood enzovoorts) is vaak toch wel aan de orde.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
-
- Forumlid
Bedankt. Ik zie wel dat afhankelijk van het punt dat je kiest, je verschillende kleurtemperaturen terugkrijgt. Dat betekent dan (denk ik) dat de enige juiste kleurtemperatuur kan worden gevonden met 18% grijs en dat de anderen daar in de buurt zitten en dat je zelf moet beoordelen of je dat mooi en/of acceptabel vindt.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Je kunt, in de ontwikkelmodus, onder het histogram kijken en daar lopen bij de R, G, B getallen in een percentage mee. In principe bij mooi grijs zijn deze getallen gelijk. Dus wanneer je een punt in je opname kiest waarbij deze drie percentage gelijk zijn of nagenoeg gelijk dan kun je dit punt wel als referentiepunt aanmerken. Wanneer je op een witvlak kiest dan zal Lightroom ook aangeven "Kan de witbalans niet instellen. Klik op een donkerder neutraal gebied".
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
-
- Forumlid
De vraag is of het licht op dat moment neutraal was en of je altijd je foto's 'neutraal' wilt hebben. Je kunt ook een voor jou acceptabele witbalans (warm-koud) kiezen en die de gehele serie doorvoeren.
Pipet vind ik een idiote manier van kiezen. Je krijgt onmogelijk een constant resultaat. Probeer je voor te stellen hoe het licht ter plekke was. Da's veel realistischer.
Pipet vind ik een idiote manier van kiezen. Je krijgt onmogelijk een constant resultaat. Probeer je voor te stellen hoe het licht ter plekke was. Da's veel realistischer.
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
jan schreef:Je kunt, in de ontwikkelmodus, onder het histogram kijken en daar lopen bij de R, G, B getallen in een percentage mee. In principe bij mooi grijs zijn deze getallen gelijk.
Fijne tip! Bedankt!
- Léon Obers
- Forumlid
Grijskaart mee fotograferen en die constantheid is juist gegarandeerd.iAppleToo schreef: Pipet vind ik een idiote manier van kiezen. Je krijgt onmogelijk een constant resultaat.
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
haha
of vooraf mee gaan naar het winkelcentrum, en grijze shirtjes kopen voor je model
maar heb er geen ervaring mee, met grijskaarten, maar je moet het maar omhanden hebben. met name bij familiekiekjes zie ik mezelf nog niet even snel ( vaak is het moment kritisch ) een grijskaart introduceren
of vooraf mee gaan naar het winkelcentrum, en grijze shirtjes kopen voor je model

maar heb er geen ervaring mee, met grijskaarten, maar je moet het maar omhanden hebben. met name bij familiekiekjes zie ik mezelf nog niet even snel ( vaak is het moment kritisch ) een grijskaart introduceren
- Léon Obers
- Forumlid
Een meer handzaam formaat de "Color Checker Passport" van X-Rite. Aan het begin één keer een foto maken met zo'n dingetje in beeld,. Kun je de bijbehorende instellingen die je neemt bij bewerking achteraf gebruiken voor alle opnamen erna bij dezelfde situatie en lichtomstandigheden.wiebeterpstra schreef: maar heb er geen ervaring mee, met grijskaarten, maar je moet het maar omhanden hebben. met name bij familiekiekjes zie ik mezelf nog niet even snel ( vaak is het moment kritisch ) een grijskaart introduceren
http://shop.colourconfidence.com/nl/pro ... r-passport" onclick="window.open(this.href);return false;
Bekijk ook eens het demo-filmpje eens wat erbij zit (full screen). Erg informatief wat het behelst.
- Jester
- Forumlid
Voor zover ik weet houdt Lightroom de pixel aan waarop je klikt, met (ik dacht 9x9) pixels er omheen en berekent dan een gemiddelde van de waarden. Ook is het de bedoeling (nogmaals, voor wat ik weet) dat je bij Lightroom aangeeft wat 18% grijs zou moeten zijn, niet wat wit zou moeten zijn (de term 'witbalans' is dus enigszins verwarrend).
Tip 1: in de linkerbovenhoek kun in de Navigator al een preview zien van hoe de witbalans zou worden als je op dat moment op de onderliggende pixel zou klikken met het pipet.
Tip 2: als je geen 18% grijskaart bij de hand hebt, kun je ook een foto maken van de binnenkant van je fototas. Vaak heeft die een grijze kleur die redelijk in de buurt komt van 18% grijs... (Deze foto hoeft dus niet scherp te zijn, liever niet, juist. Let erop dat je in dat geval je camera op de M-stand zet, want anders wordt er - meestal - geen foto gemaakt omdat er nog niet scherpgesteld is door de camera).
Groeten en succes, Rob
Tip 1: in de linkerbovenhoek kun in de Navigator al een preview zien van hoe de witbalans zou worden als je op dat moment op de onderliggende pixel zou klikken met het pipet.
Tip 2: als je geen 18% grijskaart bij de hand hebt, kun je ook een foto maken van de binnenkant van je fototas. Vaak heeft die een grijze kleur die redelijk in de buurt komt van 18% grijs... (Deze foto hoeft dus niet scherp te zijn, liever niet, juist. Let erop dat je in dat geval je camera op de M-stand zet, want anders wordt er - meestal - geen foto gemaakt omdat er nog niet scherpgesteld is door de camera).
Groeten en succes, Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
-
- Forumlid
Léon Obers schreef:Grijskaart mee fotograferen en die constantheid is juist gegarandeerd.iAppleToo schreef: Pipet vind ik een idiote manier van kiezen. Je krijgt onmogelijk een constant resultaat.
Da's waar, maar lichtomstandigheden hoeven toch niet altijd hetzelfde 'neutraal' te zijn? Een temperatuur kiezen voor je serie is minstens net zo constant.
Doe je met grijskaart ook, maar zonder is misschien minder 'neutraal'. Je pipet per foto in een perfect wit of grijs lijkend deel van een afbeelding plaatsen is beslist wel onzinnig lijkt me.
Laatst gewijzigd door iAppleToo op wo aug 28 2013 7:08 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- L.Cavalier
- Forumlid
Dit is een zeer goede en duidelijke uitleg , bij een zonsopgang of ondergang ga je niet een neutrale foto maken maar wil je warmere tinten.iAppleToo schreef:De vraag is of het licht op dat moment neutraal was en of je altijd je foto's 'neutraal' wilt hebben. Je kunt ook een voor jou acceptabele witbalans (warm-koud) kiezen en die de gehele serie doorvoeren.Pipet vind ik een idiote manier van kiezen. Je krijgt onmogelijk een constant resultaat. Probeer je voor te stellen hoe het licht ter plekke was. Da's veel realistischer.
mvg
Hoe warm of koel je een opname wilt hebben of hoe realistisch is een persoonlijke keuze.L.Cavalier schreef:Dit is een zeer goede en duidelijke uitleg , bij een zonsopgang of ondergang ga je niet een neutrale foto maken maar wil je warmere tinten.iAppleToo schreef:De vraag is of het licht op dat moment neutraal was en of je altijd je foto's 'neutraal' wilt hebben. Je kunt ook een voor jou acceptabele witbalans (warm-koud) kiezen en die de gehele serie doorvoeren.Pipet vind ik een idiote manier van kiezen. Je krijgt onmogelijk een constant resultaat. Probeer je voor te stellen hoe het licht ter plekke was. Da's veel realistischer.
mvg
Maar dat was niet de vraag van de TS. De TS vroeg hoe het pipetje werkt en welke kleurvlakken ermee gebruikt kunnen worden.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light