Hoi jvdun89!
leuk dat je je foto's plaatst hier met een vraag (een foto maakt altijd zó veel duidelijker).
Voor een volgende keer een tip, nummer je foto's zodat mensen er bij hun reactie aan kunnen refereren...
Foto 1:
Je hebt recht tegen de zon in gefotografeerd, dan heb je inderdaad grote kans op 'lensflare' omdat het invallende licht zó gebundeld en direct is dat het binnen in je objectief gaat 'weerkaatsen'.
Dit effect kán versterkt worden doordat je een objectief gebruikt met voorop een UV-filter of iets dergelijks (bij dit soort fotografie meteen eraf halen).
Het ís weg te halen wellicht in een programma als Photoshop, maar het is niet zo makkelijk.
Daarnaast is de foto aardig scheef (helt naar links).
En voor alle foto's geldt: nabewerken doe je het bést als je de foto's in RAW maakt (dan heb je namelijk een onbewerkt beeld met véél meer "informatie" om mee te werken).
Foto 2:
Daar geldt dus ook hetzelfde antwoord voor als voor foto 1 (ook voor wat betreft het niet recht zijn van de horizon)
Foto 3:
Is helemaal dichtgelopen, en heeft ook te weinig resolutie (ik weet niet precies hoe je de foto's bewerkt en geëxporteerd hebt?)
Foto 4:
Best wel aardig gelukt, ik neem aan op een statief? En hier zie ik geen lensflare, dus ik dénk dat je geen UV-filter op je objectief hebt?
Ook een redelijk klein diafragma genomen zo te zien (aan de 'stervorming' rond de lampen) en dat geeft juist een mooi effect, en een lange belichting gezien de 'streep' van het voertuig.
Ik heb een tweetal van je foto's even "quick and dirty" (zoals een mede-forummer dat altijd zegt) bewerkt, beide in het programma Lightroom:
Zo zie je dat je zelfs met een 'jpg fine' foto en een lage resolutie toch nog wel heel wat uit een foto kan halen. Maar: hoe 'meer' startmateriaal je hebt hoe mooier je eindresultaat kán zijn.
Een zonnekap is een accessoire die je bij een lens kunt kopen (of er soms al bij zit) maar vaak bij een kitlens niet (of er niet eens op kán).
Zie ook dit plaatje van een zonnekap:
Of je die wel of niet hebt, of kunt gebruiken hangt dus van je type/merk objectief af; bij de meesten kun je zo'n zonnekop wel erbij kopen (aanrader!).
En HDR: leuk!
Zelf sinds enige tijd mee aan het 'experimenteren'...
En er zijn inderdaad camera's die het IN de body kunnen doen (zoals de D7000 en D7100, maar wellicht ook meer modellen; daar heb ik even nu geen kennis over). Maar als je dat niet hebt doe ik het zo: Je neemt 1 'normaal belichte' foto (op statief) en zodra je die foto gemaakt hebt (in de M-stand zodat er niets veranderd aan je instellingen) doe je de belichting 6 clickjes naar links draaien: foto maken (over belicht).
Dan 12 klikjes naar rechts: foto maken (onderbelicht).
De software die ik daarvoor gebruik is Photoshop, maar ook Photomatix kan dat (en is voor alleen HDR een stuk prijsbewuster dan Photoshop).
Dat programma legt dan je 3 foto's "over elkaar heen" en zorgt dat de 3 belichtingen met elkaar 'vermengd' worden zodat je de donkerste delen nog 'ziet' maar ook de lichtste delen.
Onderstaande foto heb ik gisteravond gemaakt (de 1e van een serie, maar de rest heb ik nog niet bewerkt); met mijn D3100 en de 18-50 f/2,8 Sigma mét zonnekap d'r op
Zoals je ziet is er genoeg uit een D3100 inclusief net objectief te halen, en ik hoop dat je wat aan deze info hebt.