Beginners foto's

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
jvdun89

Beginners foto's

Bericht door jvdun89 » wo aug 14 2013 10:50 pm

Hoi,

Ik heb sinds kort een nikon D3100 en ben deze vollop aan het uitproberen. Hieronder zal ik een aantal foto's plaatsen waar ik meteen wat vragen bij heb. Hopelijk kan ik van jullie leren.

Opzich is deze foto niet heel spectaculair, maar de vraag hierbij is. Dat rode stipje (door de zon, denk ik) kan ik dit weg krijgen? Zijn hier programma's voor, en moet dit dan in raw, of kan dat ook op de stand zoals ik ze nu opsla? Jpeg fijn!
Afbeelding

Eigelijk hier de zelfde vraag...
Afbeelding

Stel dat ik bij onderstaande foto, het veld, en de bomen kleur wil geven, i.p.v. zo donker hoe ze nu zijn, kan dit?
Afbeelding

Hier geld het zelfde voor, die lucht vond ik wel heel gaaf, alleen mag de voorgrond dan ook wel wat lichter.
Afbeelding

En hier gewoon een test foto :)
Afbeelding

alvast bedankt!

djhijmans

Re: Beginners foto's

Bericht door djhijmans » wo aug 14 2013 11:10 pm

Om de voorgrond beter zichtbaar te krijgen kun je het in HDR nemen

Ik denk dat het anders erg moeilijk word of zelfs niet mogelijk is ...
Maar dat weet ik ook niet helemaal zeker ...

Maar speel met je wit balans. Ps ik heb zelf ook een D3100.

djhijmans

Bericht door djhijmans » wo aug 14 2013 11:13 pm

Die rode stip ..... Dat heeft een naam maar die weet ik niet meer..
Je kan dit volgens mij verkomen maar dat kan een expert jou beter uitleggen

Toruk-Makto
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Toruk-Makto » wo aug 14 2013 11:29 pm

djhijmans schreef:Die rode stip ..... Dat heeft een naam maar die weet ik niet meer..
Dat heet "flare" oftewel, het directe(in dit geval zonne)licht gebroken door de diverse glazen in de lens.
Bijna niet te voorkomen, maar fotosoep doet wonderen
GRoetjes Daniel

D800, Nikkor 50mm 1.4D, Nikkor 14-24mm F2.8, Tamron SP Di 90mm AF 2.8 macro, Vanguard Tracker3 met Manfrotto joystickhead.

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » wo aug 14 2013 11:34 pm

Probeer te fotograferen in RAW, dan kan je achteraf meer/beter bewerken. Het kost wel wat meer tijd maar het loont. Lightroom is hier een goed programma voor.

Tijdens het fotograferen altijd je zonnekap op je lens zetten. Dat voorkomt de flare zoals je op de eerste 2 foto's ziet, al is tegen de zon in fotograferen altijd lastig om geen flare te krijgen.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

djhijmans

Bericht door djhijmans » wo aug 14 2013 11:37 pm

bedankt. Toruk-Makto Zo hete dat ja. "flare" even vergeten.

jvdun89

Bericht door jvdun89 » wo aug 14 2013 11:38 pm

LJ-Jochem schreef:Probeer te fotograferen in RAW, dan kan je achteraf meer/beter bewerken. Het kost wel wat meer tijd maar het loont. Lightroom is hier een goed programma voor.

Tijdens het fotograferen altijd je zonnekap op je lens zetten. Dat voorkomt de flare zoals je op de eerste 2 foto's ziet, al is tegen de zon in fotograferen altijd lastig om geen flare te krijgen.

Thanks! Die zonnenkap? Iets wat niet standaard bij een camera zit neem ik aan? Zal dat programma eens opzoeken.

jvdun89

Bericht door jvdun89 » wo aug 14 2013 11:40 pm

djhijmans schreef:Om de voorgrond beter zichtbaar te krijgen kun je het in HDR nemen

Ik denk dat het anders erg moeilijk word of zelfs niet mogelijk is ...
Maar dat weet ik ook niet helemaal zeker ...

Maar speel met je wit balans. Ps ik heb zelf ook een D3100.
Fijn cameratje hë? :)

HDR ken ik wel, maar hoe stel ik dat op deze camera in dan?

djhijmans

Bericht door djhijmans » wo aug 14 2013 11:43 pm

Op de D 3100 kun je dat niet instellen...

Maar krea Bea weet er raad mee...

Neem foto normaal.. En 2stops te donker en 2 stops te licht (bv) lig deze 3 foto's over elkaar en je hebt HDR

jvdun89

Bericht door jvdun89 » do aug 15 2013 12:00 am

djhijmans schreef:Op de D 3100 kun je dat niet instellen...

Maar krea Bea weet er raad mee...

Neem foto normaal.. En 2stops te donker en 2 stops te licht (bv) lig deze 3 foto's over elkaar en je hebt HDR
ik denk dat ik snap wat je bedoeld, dat over elkaar leggen gebeurd dan weer met software op de pc denk ik?
Wel moeilijk te begrijpen nog als je pas begonnen bent haha.

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » do aug 15 2013 12:30 am

Via google kun je diverse sites vinden die je exact uitleggen hoe je dat moet doen.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

djhijmans

Bericht door djhijmans » do aug 15 2013 6:44 am

Kijk maar eens op ::: fotografietips.nl

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do aug 15 2013 7:23 am

Hoi jvdun89!

leuk dat je je foto's plaatst hier met een vraag (een foto maakt altijd zó veel duidelijker).
Voor een volgende keer een tip, nummer je foto's zodat mensen er bij hun reactie aan kunnen refereren...

Foto 1:
Je hebt recht tegen de zon in gefotografeerd, dan heb je inderdaad grote kans op 'lensflare' omdat het invallende licht zó gebundeld en direct is dat het binnen in je objectief gaat 'weerkaatsen'.
Dit effect kán versterkt worden doordat je een objectief gebruikt met voorop een UV-filter of iets dergelijks (bij dit soort fotografie meteen eraf halen).
Het ís weg te halen wellicht in een programma als Photoshop, maar het is niet zo makkelijk.
Daarnaast is de foto aardig scheef (helt naar links).
En voor alle foto's geldt: nabewerken doe je het bést als je de foto's in RAW maakt (dan heb je namelijk een onbewerkt beeld met véél meer "informatie" om mee te werken).

Foto 2:
Daar geldt dus ook hetzelfde antwoord voor als voor foto 1 (ook voor wat betreft het niet recht zijn van de horizon)

Foto 3:
Is helemaal dichtgelopen, en heeft ook te weinig resolutie (ik weet niet precies hoe je de foto's bewerkt en geëxporteerd hebt?)

Foto 4:
Best wel aardig gelukt, ik neem aan op een statief? En hier zie ik geen lensflare, dus ik dénk dat je geen UV-filter op je objectief hebt?
Ook een redelijk klein diafragma genomen zo te zien (aan de 'stervorming' rond de lampen) en dat geeft juist een mooi effect, en een lange belichting gezien de 'streep' van het voertuig.

Ik heb een tweetal van je foto's even "quick and dirty" (zoals een mede-forummer dat altijd zegt) bewerkt, beide in het programma Lightroom:

Afbeelding

Afbeelding

Zo zie je dat je zelfs met een 'jpg fine' foto en een lage resolutie toch nog wel heel wat uit een foto kan halen. Maar: hoe 'meer' startmateriaal je hebt hoe mooier je eindresultaat kán zijn.

Een zonnekap is een accessoire die je bij een lens kunt kopen (of er soms al bij zit) maar vaak bij een kitlens niet (of er niet eens op kán).
Zie ook dit plaatje van een zonnekap:

Afbeelding

Of je die wel of niet hebt, of kunt gebruiken hangt dus van je type/merk objectief af; bij de meesten kun je zo'n zonnekop wel erbij kopen (aanrader!).

En HDR: leuk!
Zelf sinds enige tijd mee aan het 'experimenteren'...
En er zijn inderdaad camera's die het IN de body kunnen doen (zoals de D7000 en D7100, maar wellicht ook meer modellen; daar heb ik even nu geen kennis over). Maar als je dat niet hebt doe ik het zo: Je neemt 1 'normaal belichte' foto (op statief) en zodra je die foto gemaakt hebt (in de M-stand zodat er niets veranderd aan je instellingen) doe je de belichting 6 clickjes naar links draaien: foto maken (over belicht).
Dan 12 klikjes naar rechts: foto maken (onderbelicht).

De software die ik daarvoor gebruik is Photoshop, maar ook Photomatix kan dat (en is voor alleen HDR een stuk prijsbewuster dan Photoshop).
Dat programma legt dan je 3 foto's "over elkaar heen" en zorgt dat de 3 belichtingen met elkaar 'vermengd' worden zodat je de donkerste delen nog 'ziet' maar ook de lichtste delen.
Onderstaande foto heb ik gisteravond gemaakt (de 1e van een serie, maar de rest heb ik nog niet bewerkt); met mijn D3100 en de 18-50 f/2,8 Sigma mét zonnekap d'r op :wink:
Zoals je ziet is er genoeg uit een D3100 inclusief net objectief te halen, en ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Afbeelding
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Cor Gortzak » do aug 15 2013 8:39 am

Dit is toch de afdeling Foto Presentaties?

CG
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » do aug 15 2013 8:53 am

Cor Gortzak schreef:Dit is toch de afdeling Foto Presentaties?

CG
ja, dat klopt
dit is tevens het Nikon forum, een forum waar we elkaar zoveel mogelijk proberen voort te helpen. De reactie van Danny is daar een goed voorbeeld van
Eerlijk gezegd hecht ik daar meer waarde aan dan het feit dat er toevallig eens een draadje in een verkeerde sectie van ons forum staat.

En ik hecht daar nog minder waarde aan op het moment dat het draadje wordt geopend door een nieuw lid die het reilen en zeilen op het forum nog niet exact kent.
In voorkomende gevallen svp gewoon de rapporteerknop gebruiken, dan kijken we er wel naar.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”