FA 180mm F2.8 D

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

FA 180mm F2.8 D

Bericht door philippe » do aug 22 2013 9:22 am

Dit objectief kan ik tweedehands kopen voor € 399.00.
Op het web wordt er gewaarschuwd voor stof en dergelijke, dat zich achter in het objectief tussen de diafragma lamellen kan nestelen waardoor deze zou kunnen blokkeren, wat is daar van aan?
Heeft iemand ervaring met dit objectief op de D800?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: FA 180mm F2.8 D

Bericht door Léon Obers » do aug 22 2013 9:42 am

Met dat stof zou kunnen. Het objectief heeft namelijk een open verbinding achter met het diafragma, anders als bij de meest andere objectieven waar er altijd nog wel één of meer lens-elementen het diafragma afschermen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

John'47
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door John'47 » do aug 22 2013 10:34 am

Paste niet bij mijn andere objectieven op de D800. Werkte voor mij niet prettig: te snel onscherpte. Was op DX wel fijn.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do aug 22 2013 10:49 am

Stof achter de diafragma bladen heb ik nog niet mee gemaakt, maar het zou kunnen. Het is dan wel eenvoudig te verwijderen, want je kunt er zo bij. Zou dan wel een rietje op de mond van de stofzuiger plaatsen en veel valse lucht, zodat je geen beschadigingen veroorzaakt. Diafragma geheel open zetten (gelukkig het is geen G objectief) en dan het objectief met een tikje neer zetten kan ook geen kwaad. Anders zet je het niet op een tafel, maar op je cameratas. Veelal zijn die goed statisch en trekken dus lekker stof aan.

Heb vorig jaar een poos met de D800 gewerkt en heb ook het AF 180 f/2,8 ED objectief getest, naast de 24, 35 en 50mm in de f/1,4 uitvoering.
Het AF 180 f/2,8 ED objectief presteerde heel netjes.
In m'n onderzoek naar de optische kwaliteit haalt de AF 180 f/2,8 ED D een 9,1, ook heel netjes:
http://www.hansbraakhuis.nl/KwaliteitNi ... tieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Let op, er zijn meerdere versies. De leeftijd bepaald de aanschafprijs:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#180" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarschijnlijk heeft het 2006 serienummer een andere coating. Dat is soms de reden om een ander serienummer te geven. De fabriek heeft het er nooit over. Ga wel voor de D versie, is bij de actuele camera's wel handig.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”