ArjanL schreef:Foto's zijn goed te optimaliseren hoor!
Bedenk dat film een andere toonschaal heeft dan naar zwartwit omgezette digitale beelden.
Sta mij toe, ArianL, om op jou posting te reageren met enkele pertinente opmerkingen ZONDER belerend of pedant te willen overkomen, gewoon bijdragen aan wat kennis, OK?
Stel nu dat die film van René ontwikkeld was volgens de regels van de kunst, dan nog zijn er enkele 'probleempjes' inherent aan het inscannen van Z/W film.
Z/W film heeft, na de ontwikkeling een emulsie die is samengesteld uit zilver korrels, die eigenlijk 'bloot' liggen in de 'gelatine' (de basis van de emulsie), er zijn natuurlijk ook nog andere producten aanwezig in die emulsie maar laten we het nu alleen over dat zilver hebben.
Dat zilver reflecteert het nogal harde licht van de scanner waardoor er "scattering" ontstaat. Vraag me niet wat het Vlaamse woord is voor die Engelse term...
Die scattering zorgt ervoor dat er een soort onscherpte ontstaat, maar dat is nog niet het ergste. Door die scattering ontstaat er ook een verschuiving in de toonwaarden schaal, het microcontrast en de d Max (zeg maar de 'zwarting') van het beeld.
Hierop zijn er twee antwoorden:
- Ofwel gebruik je een chromogene Z/W film zoals de XP2 van Ilford die in C-41 wordt ontwikkeld. Deze ontwikkeling haalt het zilver weg uit de emulsie, via het bleek-fixeer bad, en, via de chromogene ontwikkelaar, vervangt deze door kleurstoffen. Geen scattering door de zilverkorrel dus. Vandaar de recente heropleving van dat soort films. Overigens hebben alle kleurenfilms, zij het negatief of positief, GEEN zilver meer in de emulsie eens ze ontwikkeld zijn.
- Een andere oplossing voor dit probleem is het toepassen van een 'fysische' ontwikkeling tezamen met 'gewone' Z/W film, en dat bestaan er nu heel veel verschillende types en soorten van.
Deze methode was halverwege de 19 de eeuw heel normaal daar er toen nog niet zoveel chemische ontwikkelaars bekend waren, eigenlijk is dit de oerontwikkelaar (*).
Deze ontwikkelmethode is weer flink tot leven gekomen juist door dat scattering probleem. Maar eerst moesten die (zeer-) oude formules aangepast worden aan de hedendaagse, dunne emulsie, films. Dit gebeurde in de VS, een goede 10 jaar gelden, en de grootmeester hierin is Sandy King met zijn schitterende Pyro-HD ontwikkelaar.
De voornaamste ontwikkelstof is PYROCATECHOL. Deze stof werd aan het einde van de 18 de eeuw ontdekt in het sap van de acacia, en is eigelijk een catechol zuur dat ' verhit' wordt, vandaar het PYRO in de naam. Naar men mij verteld heeft, vindt je deze stof ook in urine, voornamelijk van paarden, en werd in WW2 door het verzet gebruikt, maar dit even terzijde...
De voornaaste werking van die stof in de ontwikkelaar is dat deze tijdens het proces, de belichte zilverkorrel 'enveloppeerd' met een donkerbruine- over- sepia-tot-donker-olijf kleurige laag, vandaar de fysische werking. Deze kleuren kunnen variëren al naar gelang de samenstelling van de ontwikkelaars, want ondertussen zijn er verschillende formules bekend, en ook het al dan niet gebruiken van een zuur stopbad en dito fixeer.
Het nadeel van deze ontwikkelaar is dat je deze eigenlijk zelf moet samenstellen want in Europa niet gecommercialiseerd. En Pyrocatechol wil nu een nogal toxische air pressure sensitive carcinogeen zijn, de kristallen 'verdampen' al onder normale luchtdruk!
Alleen als deze stof in een vloeistof is opgelost, zoals water of alcohol, dan is ze eigenlijk bijna onschadelijk, en het hoofdbestanddeel van ontwikkelaar is nu eenmaal water... Ook is er maar heel weinig Pyro nodig in de werkoplossing, het is bijna een Homeopathische verdunning.
Ik stel zelf deze ontwikkelaar samen, doe dit met een aangepast gasmasker (van 3M) in open lucht als er een lichtelijk vochtige atmosfeer is.
Je kan enkle voorbeelden van dat Z/W werk op m'n website zien, eigenlijk is al het Z/W dat je daar ziet op gewone film opgenomen en in de Pyro-HD ontwikkeld om dan gescnad te worden.
En ja, de sfeer van Z/W film, zelfs ingescand, is inderdaad heet wat 'anders' dan een digitaal bestand dat naar Z/W geconverteerd is, zelfs in een speciale software, vraag me niet hoe dat komt.
In januari 2014 komt er een boek uit bij uitgeverij Lannoo waarvoor ik de Z/W fotografie pleegde, over 100 jaar WWI. Dit is al het vijfde boek waarvoor ik de Z/W fotografie analoog verzorgde.
Ik hoop niet als een onderwijzer, of een dikkenek, over gekomen te zijn, dat was toch zeker niet mijn bedoeling...
(*) De eerste echt goed werkende, betrouwbare en breed gecommercialiseerde 'moderne' ontwikkelaar was RODINAL van AGFA, deze bestaat al meer dan 100 jaar en wordt nu nog door ADOX op de markt gebracht. Een schitterend product, met een zeer eigen karakter en beeldvoordracht, maar net als alle andere ontwikkelaars een chemisch werkende formule.