Het belangrijkste onderdeel van een camera is de fotograaf
Het belangrijkste onderdeel van een camera is de fotograaf
Ik ben van mening dat niet de camera, maar de fotograaf maatgevend is voor de kwaliteit van de foto's. Ik denk namelijk dat een goede fotograaf met een simpele camera betere foto's maakt dan een gemiddelde fotograaf met een top-camera.
Enkele maanden gelden was ik met ons bedrijf een aantal dagen in New York. Uitgerekend daar legt mijn Nikon F100 het loodje, het filmtransport raakte defect. Uiteraard geen reserve camera bij me (waarom ook, in ca 40 jaar nooit een defecte camera gehad).
Ik ben toen overgestapt op weggooicameraatjes van Kodak. Het was even wennen, vaste sluitertijd, vast diafragma, fixed focus. Alleen maar kijken en afdrukken. En laat dat volgens mij het belangrijkste zijn: kijken (en vooral zien) en op het juiste moment afdrukken.
Op onderstaande link staan de resultaten (ca 5 opnamen met mijn F100, de rest met weggooicameraatjes):
http://www.fotosvanfred.nl/serie-02/ser ... frame.html
Enkele maanden gelden was ik met ons bedrijf een aantal dagen in New York. Uitgerekend daar legt mijn Nikon F100 het loodje, het filmtransport raakte defect. Uiteraard geen reserve camera bij me (waarom ook, in ca 40 jaar nooit een defecte camera gehad).
Ik ben toen overgestapt op weggooicameraatjes van Kodak. Het was even wennen, vaste sluitertijd, vast diafragma, fixed focus. Alleen maar kijken en afdrukken. En laat dat volgens mij het belangrijkste zijn: kijken (en vooral zien) en op het juiste moment afdrukken.
Op onderstaande link staan de resultaten (ca 5 opnamen met mijn F100, de rest met weggooicameraatjes):
http://www.fotosvanfred.nl/serie-02/ser ... frame.html
Het is hoe je het bekijkt. Een simpel objectief is best instaat ‘goede’ resultaten op te leveren.
Hetzelfde heb ik gezien bij mijn HP Photosmart 627. Maakte heel scherpe foto’s. Daar kon mijn Fujifilm FinePix S9600 niet tegen op.
Bovendien heb ik eens iemand bezig gezien met een ‘bagger’ objectief die daar prachtige portretten mee maakten.
Maar het meerdere wat bv. een spiegelreflex oplevert t.o.v. dat Kodak wegwerpcameraatje is dat je wat meer kan fotograferen dan gevels.
Gerrit
Hetzelfde heb ik gezien bij mijn HP Photosmart 627. Maakte heel scherpe foto’s. Daar kon mijn Fujifilm FinePix S9600 niet tegen op.
Bovendien heb ik eens iemand bezig gezien met een ‘bagger’ objectief die daar prachtige portretten mee maakten.
Maar het meerdere wat bv. een spiegelreflex oplevert t.o.v. dat Kodak wegwerpcameraatje is dat je wat meer kan fotograferen dan gevels.
Gerrit
- The-Boss
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik denk dat de meerwaarde van de duurdere uitrusting bij een goede fotograag niet opweegt tegen de investering. M.a.w een goede fotograaf kan met een gemiddelde uitrusting ook een b.v. zilvere camera foto maken. Het gaat bij een foto toch meestal om wat er op staat, de techniek komt op de 2e plaats. Voor drukwerk en reclame is meer kwaliteit nodig.Marten schreef:Uiteraard eens.
Maar nog mooier worden de resultaten als je goed kijkt EN goeie spullen hebt.
Pierre

Pierre 8-)
Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M
http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M
http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wel een héél erg economische redenering!The-Boss schreef:Ik denk dat de meerwaarde van de duurdere uitrusting bij een goede fotograag niet opweegt tegen de investering. M.a.w een goede fotograaf kan met een gemiddelde uitrusting ook een b.v. zilvere camera foto maken. Het gaat bij een foto toch meestal om wat er op staat, de techniek komt op de 2e plaats. Voor drukwerk en reclame is meer kwaliteit nodig.
Pierre
Iets meer emotie mag wel.
je kan best wel het plaatje maken, maar het is toch om te janken als je 'n top-compo op 'n te lage resolutie hebt geschoten bijv?The-Boss schreef:Ik denk dat de meerwaarde van de duurdere uitrusting bij een goede fotograag niet opweegt tegen de investering. M.a.w een goede fotograaf kan met een gemiddelde uitrusting ook een b.v. zilvere camera foto maken. Het gaat bij een foto toch meestal om wat er op staat, de techniek komt op de 2e plaats. Voor drukwerk en reclame is meer kwaliteit nodig.Marten schreef:Uiteraard eens.
Pierre
een zichzelf respecterende fotograaf verlangt naar 'n topplaatje maar eveneens naar 'n mooie technische kwaliteit
Vandaag een uur gereden tot ik op mijn plaats van bestemming was en vervolgens natuurlijk mijn camera gepakt met mijn stoere nieuwe lens.. Een prachtige zwaan had ik op het oog die zag ik met lieve pluizige kleintjes lekker liggen badderen.
De zon scheen tussen de bomen door en glinsterde ook op het water. zet mijn camera aan en weer uit en weer aan en begrijp niet waarom de camera het niet doet. Kijk eens goed naar de camera en bedenk of ik iets fout doe. Opeens herinner ik me dat de batterij nog thuis op de oplader ligt. Dus tja... je moet niet alleen goed zijn maar ook nog eens goed opletten wat je meeneemt en wat je er mee gaat doen. Emoties voor mij genoeg vandaag !! Ik baalde als een stekker want er was een mooi ridderfeest waar ik foto,s van wilde maken. Maar eenmaal thuis had ik geen zin meer om weer een uur in de auto te zitten.
Maar om een lang verhaal kort te maken inzicht is denk ik wel belangrijk.
Alleen de vraag is wat is een juiste foto....en voor wie !
De zon scheen tussen de bomen door en glinsterde ook op het water. zet mijn camera aan en weer uit en weer aan en begrijp niet waarom de camera het niet doet. Kijk eens goed naar de camera en bedenk of ik iets fout doe. Opeens herinner ik me dat de batterij nog thuis op de oplader ligt. Dus tja... je moet niet alleen goed zijn maar ook nog eens goed opletten wat je meeneemt en wat je er mee gaat doen. Emoties voor mij genoeg vandaag !! Ik baalde als een stekker want er was een mooi ridderfeest waar ik foto,s van wilde maken. Maar eenmaal thuis had ik geen zin meer om weer een uur in de auto te zitten.
Maar om een lang verhaal kort te maken inzicht is denk ik wel belangrijk.
Alleen de vraag is wat is een juiste foto....en voor wie !
NAS Buikpijn
Tuurlijk had ik een goeie nieuwe dslr kunnen kopen (even niet bij het vereiste budget stilstaan!!) Er spelen echter hierbij een paar zaken. Ik werk al jaren met een analoge camera. dat heeft uiteraard een reden, ik wil helemaal niet met een dslr werken, mijn analoge camera bevalt mij uitstekend. Ik ben van mening dat een analoge spiegelrelex zeker niet onderdoet voor een dslr.paparazzi schreef:mee eens!Marten schreef:Maar nog mooier worden de resultaten als je goed kijkt EN goeie spullen hebt.
je had gelijk 'n goeie nieuwe dslr kunnen kopen gezien de prijzen in de usa 1/3 lager zijn dan hier, ipv je met een wegwerpding te behelpen
Marten stelt in zijn reactie "Maar nog mooier worden de resultaten als je goed kijkt EN goeie spullen hebt." Dat is nu juist de kern van mijn betoog, dat bestrijd ik. Technisch worden de foto's misschien beter bij gebruik van goede spullen, maar worden de foto's ook emotioneel beter? Ik denk het van niet.
Ik vond het gebruik van wegwerpcameraatjes best wel een uitdaging. Er zijn uiteraard beperkingen, maar als je daar rekening mee houdt kom je een heel eind.
Een te lage resolutie bij een analoge camera??paparazzi schreef:je kan best wel het plaatje maken, maar het is toch om te janken als je 'n top-compo op 'n te lage resolutie hebt geschoten bijv?The-Boss schreef:Ik denk dat de meerwaarde van de duurdere uitrusting bij een goede fotograag niet opweegt tegen de investering. M.a.w een goede fotograaf kan met een gemiddelde uitrusting ook een b.v. zilvere camera foto maken. Het gaat bij een foto toch meestal om wat er op staat, de techniek komt op de 2e plaats. Voor drukwerk en reclame is meer kwaliteit nodig.Marten schreef:Uiteraard eens.
Pierre
een zichzelf respecterende fotograaf verlangt naar 'n topplaatje maar eveneens naar 'n mooie technische kwaliteit
leuk voor jezelf als je tevreden bent met je foto, maar je kunt er niet mee pronken op 'n wedstrijd bijv. omdat ze daar hogere eisen aan de resolutie e.d. stellenFrederix schreef:Technisch worden de foto's misschien beter bij gebruik van goede spullen, maar worden de foto's ook emotioneel beter? Ik denk het van niet.
ik vind het onnodig jezelf beperken; natuurlijk hartstikke goed dat je oog voor compositie hebt en dit dus evengoed met 'n wegwerpcameraatje kunt laten zien, maar dat betekent dus dat je er met goed materiaal meer uit kunt halen
Het heeft ook te maken met wat je gewend bent. Ik dacht een keer het ei van Columbus gevonden te hebben. Ik had de Nikon AF Nikkor 28-200mm 1:3.5-5.6 G gekocht. Groot bereik en lekker licht. Prima lens! Dus die ging mee op vakantie.
Terug gekomen na het ontwikkelen en afdrukken van de foto’s voelde ik al nattigheid. Ik kreeg sterk de indruk dat het toch allemaal wat minder scherp was.
Ik denk de lens weegt bijna niets, en die F80 mag op dat punt ook geen naam hebben, het geheel is gewoon te licht. Dus een grip onder de camera. Dat voelde gelijk al beter aan. Wat schetst mijn stomme verbazing, de foto's werden er niet beter van. Ook niet minder, maar zeker niet beter.
Vervolgens maar weer terug naar mijn oude vertrouwde Nikkormat EL met zijn lenzen. En dat zag er weer perfect uit. Dat werd dus vervolgens investeren in een aantal goede AF lenzen.
Nu kan je met een mooi verhaal komen over een goede fotograaf en een slechte camera, maar ik ben hier op deze site nog nooit iemand tegen gekomen die een technisch slechte foto positief beoordeelden. En dit ondanks het feit dat zowel onderwerp als compositie er best mochten wezen.
Ik zie dan ook nog niet zo snel een goede fotograaf opstap gaan met weggooicameraatjes om een trouwreportage te maken. Ik zie dit soort opmerkingen dan ook alleen maar als flauwe kul. Daar kan je best indruk mee maken onder de kerstboom, maar we hebben er niets aan.
Gerrit
Terug gekomen na het ontwikkelen en afdrukken van de foto’s voelde ik al nattigheid. Ik kreeg sterk de indruk dat het toch allemaal wat minder scherp was.
Ik denk de lens weegt bijna niets, en die F80 mag op dat punt ook geen naam hebben, het geheel is gewoon te licht. Dus een grip onder de camera. Dat voelde gelijk al beter aan. Wat schetst mijn stomme verbazing, de foto's werden er niet beter van. Ook niet minder, maar zeker niet beter.
Vervolgens maar weer terug naar mijn oude vertrouwde Nikkormat EL met zijn lenzen. En dat zag er weer perfect uit. Dat werd dus vervolgens investeren in een aantal goede AF lenzen.
Nu kan je met een mooi verhaal komen over een goede fotograaf en een slechte camera, maar ik ben hier op deze site nog nooit iemand tegen gekomen die een technisch slechte foto positief beoordeelden. En dit ondanks het feit dat zowel onderwerp als compositie er best mochten wezen.
Ik zie dan ook nog niet zo snel een goede fotograaf opstap gaan met weggooicameraatjes om een trouwreportage te maken. Ik zie dit soort opmerkingen dan ook alleen maar als flauwe kul. Daar kan je best indruk mee maken onder de kerstboom, maar we hebben er niets aan.
Gerrit