Heeft iemand enig idee, hoe de kamera (bijv. de 1J1) bij witbalansinstelling 'Automatisch' bepaalt, wat de juiste instelling moet zijn? Een technische vraag dus. John.
(Normaal gebruik ik de instellingen 'Bewolkt', 'TL verlichting' en 'Schaduw', dit terzijde.)
Automatische witbalans instelling
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Automatische witbalans instelling
Waarom zou je die presets gebruiken? Nikon heeft een hele goede automatsche WB. In de RAW converter kun je altijd nog bijsturen.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Thor
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
is dat niet wat kort door de bocht en te veel vanuit de "Nikon-gebruiker" gereageerd? Ik heb met de D70 en de D300s toch niet echt erg goede ervaringen met Auto-WB. Of mogelijk te veel met mix licht gezeten.
Als de AWB goed zou werken hoef ik in PP niets aan te passen, en kan ik net zo goed JPG schieten, toch
Als de AWB goed zou werken hoef ik in PP niets aan te passen, en kan ik net zo goed JPG schieten, toch

met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000
Dan denk ik dat je veel mix licht hebt gehad. Mijn D300s doet het prima.
Als het licht geel is dan staat het ook geel op de foto. Uitstekend dus.
Fotografeer in auto WB en RAW. Nadien kun je de WB altijd nog aanpassen in Viewnx, Caprure NX of in LR.
Fotografeer als eerste een color grijskaart. Daarmee kun je dan de boel naar neutraal trekken als je dat wilt.
Als het licht geel is dan staat het ook geel op de foto. Uitstekend dus.
Fotografeer in auto WB en RAW. Nadien kun je de WB altijd nog aanpassen in Viewnx, Caprure NX of in LR.
Fotografeer als eerste een color grijskaart. Daarmee kun je dan de boel naar neutraal trekken als je dat wilt.
Laatst gewijzigd door oud0001 op ma sep 16 2013 5:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- staal571
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik gebruik ook de auto witbalans op mijn D600 en dat bevalt mij prima, recent nog avond fotografie gedaan in het Techniek museum Het Heim hier lokaal, de Canon gebruikers zaten allemaal te klooien met de witbalans, de verlichting daar was wel een beetje vreemd een combinatie van TL en halogeen en gloeilampen.
Mijn D600 deed het prima op de automatische witbalans.
Gr Peter
Mijn D600 deed het prima op de automatische witbalans.
Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Misschien aardig om te weten, maar je kunt er verder weinig mee. Ik denk dat Nikon bij een 1J1 daar in basis een vergelijkbare methode voor gebruikt zoals ook in zijn spiegelreflexen. Een combinatie van RGB matrix lichtmeting. Dat gebeurt bij de Nikon 1 camera's echter rechtstreeks door onderdelen op de chip zelf inplaats van een losse RGB lichtmeetmodule zoals bij een spiegelreflex. De data van die gemeten matrix wordt dan vergeleken met een database van veel voorkomende lichtverdelingen / opnamesituaties. Daar komt dan een uitkomst uit waar de camera dan op ingesteld wordt.jvdme schreef:Heeft iemand enig idee, hoe de kamera (bijv. de 1J1) bij witbalansinstelling 'Automatisch' bepaalt, wat de juiste instelling moet zijn? Een technische vraag dus.
Fotografeer in RAW en je kunt het achteraf altijd bijregelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers