High Key Poging. Zacht Zw/W portret

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

High Key Poging. Zacht Zw/W portret

Bericht door Rinaldo Wolvers » ma sep 02 2013 11:28 am

Afbeelding

Hallo allemaal,

Plaats voor het eerst in "foto beoordelingen". Had 'm ook al in presentatie's geplaatst, maar ik wil iets opsteken... Dus voortaan hier 8) .

Graag feedback op oa. de verhoudingen voorgrond/achtergrond en het plaatje in z'n totaal. Doel van deze foto is een zacht, aaibaar plaatje te laten zien.
De randen zijn verzacht in de nabewerking...

Avast bedankt!
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.

ruilof
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: High Key Poging. Zacht Zw/W portret

Bericht door ruilof » ma sep 02 2013 11:53 am

High key is een moeilijk onderdeel van de fotografie. Het vraagt een specifieke belichting, zodanig dat er vooral veel lichte tonen ontstaan, weinig schaduw, maar toch contrast.
Hier zie ik een foto die weliswaar licht van toon is, maar geen high key foto is. Dat komt vooral door het weinig contrast (oogwimpers) en door de vlakke huid.
Het blurren geeft bovendien een idee van onscherpte.
Ik raad je aan flink rond te zoeken op internet naar goede voorbeelden om een idee te krijgen van wat high key is. Gewoon doorgaan met experimenteren dus!
Schrijven met licht, meer is het niet, maar ook niet minder
Website
Blog

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma sep 02 2013 12:05 pm

De tinten in het gezicht vind ik eigenlijk nog te "grauw" / donker.
Een aanpassing (waarbij de dame in kwestie IMO beter niet de wimpers met mascara had kunnen opmaken).
Gezicht lichter. De "bloem" heb ik juist weer ietsje meer tekening gegeven, om het meer in balans te brengen met het gezicht.
Het geheel een minimaal tintje warme toonkleur.

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rinaldo Wolvers » di sep 03 2013 9:47 am

Dank jullie wel voor de feedback :)

Even als check: Ik begrijp uit uit de reactie's dat de huidtinten lichter mogen, maar wel enig contrast moeten blijven behouden, zonder hierbij in schaduw te vervallen. De huidtint mag tevens een toon warmer. De Make up had meer naturel gekund/gemoeten (mascara). De "bloem" had zich meer mogen onderscheiden van het gezicht. En ik mag/moet oppassen met blurren om vermoedens van onscherpte uit te sluiten. Correct begrepen?

Als ik een vraagje mag voorleggen n.a.v. jullie feedback? Overpeinzend denk ik dat de belichting van het model beter had gekund. Ik had de flitser/60/90 softbox, die het model belicht, meer uit het midden kunnen zetten en een flitser bij kunnen plaatsen vanaf de andere zijde. Of i.p.v. een flitser bijplaatsen een reflectiescherm kunnen gebruiken om bovengenoemde feedback te benaderen?

@Leon: Dank je voor de nabewerkte versie. Een foto zegt vaak meer als 1000 woorden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 03 2013 2:44 pm

Wolfman schreef: Als ik een vraagje mag voorleggen n.a.v. jullie feedback? Overpeinzend denk ik dat de belichting van het model beter had gekund. Ik had de flitser/60/90 softbox, die het model belicht, meer uit het midden kunnen zetten en een flitser bij kunnen plaatsen vanaf de andere zijde. Of i.p.v. een flitser bijplaatsen een reflectiescherm kunnen gebruiken om bovengenoemde feedback te benaderen?
Ik denk niet dat het zo werkt, veranderen en dan weer extra licht erbij plaatsen. Dan kom je min of meer op hetzelfde uitgangspunt weer uit.
Iets verplaatsen en een reflectiescherm, het zou kunnen. Is per situatie verschillend. Het is vooral kijken wat licht/schaduw en toonwaarden doen, en het resultaat waar nodig in nabewerking dan nog in balans brengen.

Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rinaldo Wolvers » wo sep 04 2013 10:23 am

Ik doelde niet direct op meer licht, maar op lichtval vanuit meerdere kanten. En inderdaad kijken wat het licht uiteindelijk doet werkt natuurlijk het beste.
De gegeven feedback gaan we binnenkort toepassen/mee aan de slag. Uiteindelijk probeer ik zo min mogelijk nabewerking te doen.Zal dan opnieuw om een beoordeling vragen. Nogmaals dank!! 8)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 04 2013 12:01 pm

Wolfman schreef:Ik doelde niet direct op meer licht, maar op lichtval vanuit meerdere kanten.
Daar doel ik ook juist specifiek op. :D
Als je een lichtopstelling gaat veranderen door lampen meer uit het midden te plaatsen waardoor er aan de ene kant meer licht is en aan de andere kant meer schaduw, en je gaat vervolgens bij die meer schaduwkant weer een extra flitser bijzetten om het licht op te vullen, kom je weer opnieuw aan ongeveer een vergelijkbare lichtwerking uit als waar je reeds mee was gestart.

Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rinaldo Wolvers » wo sep 04 2013 1:26 pm

Lichtopstellingen is waar ik nog redelijk mee aan het experimenteren ben :D Is het niet zo dat als er meerdere flitsers het model belichten, het aantal stops(in mijn geval 1/32) per flitser beperkt kan worden? Ik bedoel. vanuit meerdere kanten zachter inflitsen? Beautydish?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 04 2013 2:16 pm

Meer flitsers is meer licht, dus kun je het vermogen per flitser lager zetten. (Als je dat bedoelt).
Maar dat is niet het juiste uitgangspunt om je fotografie mee te starten. Het uitgangspunt moet zijn een juiste uitlichting voor je onderwerp wat een natuurlijke mooie lichtvoering geeft, gecombineerd met het juiste effect in doelstelling (bijv. high-key of low-key).
Doe dat in principe met zo min mogelijk flitsers inplaats van met zoveel mogelijk.

Meer flitsers, ook nog eens verkeerd opgesteld of gebruikt met misschien de verkeerde lichtvormens, geven vaak schaduwen in allerlei richtingen, wat een meer natuurlijke weergave van het beeld doorgaans juist alleen maar verslechtert in plaats van verbetert.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”