Wie ben ik om te oordelen? Vraag ik me wel eens af als startend fotograaf. Toch dacht ik eens te reageren. (zelfs in beoordelingen)
Want "vers" geleerde materie valt het eerste op, dus vooruit

Als een ander z'n ervaringen kunnen helpen..prima!
Het is geen foto met een standaard pose of uitsnede, maar wel een foto met emotie/expressie. Uiteindelijk is dat wat je wilt overbrengen.
Inderdaad al genoemd is het focuspunt. Dit viel mij dus ook direct op. Uit m'n hoofd focus ik (ook d3100) via de zg. normaal veldstand . Via de cursor/pijltjestoets kun je zelf je scherpstelpunt selecteren. Als je eraan gewend bent werkt het best snel. Single point staat vast in je scherm en dan ga je de compositie maken naar je scherpstelpunt toe... Maar wie weet doe ik wel iets fout, dus manual lezen. Ik ook
Daarnaast lees ik het e.e.a. over nabewerken. Ik vind zelf dat nabewerking geen correctiemiddel moet zijn, maar net dat beetje meer moet toevoegen aan de foto. Een slechte foto maak je nooit mooi door nabewerking. Uit eigen ervaring, de valkuil van iedere beginnend fotograaf. Een kok maakt van een bieflapje ook geen sappige biefstuk door allerlei middelen toe te voegen