Als standaard zoomlens heb ik een Nikkor 16-85 3.5-5.6 op mijn D300 zitten en ik mis vaak een onscherpe achtergrond in mn foto's. Nou kan ik van 3.5 wellicht ook niet heel veel verwachten maar ik vind de achtergrond toch vaak nog te scherp wanneer ik op maximale opening (3.5-4) fotografeer.
Is dit nou een tekortkoming van mij of van de lens? Ik hoor het nml gráág als ik iets verkeerd doe. Wanneer ik bijv op 22mm een foto maak met F4 dan wordt de achtergrond licht onscherp en meer dan dat zit er helaas niet in.
Ik hoor het graag!
Bokeh 16-85mm 3.5-5.6
Re: Bokeh 16-85mm 3.5-5.6
Dat is bij groothoek een heel normaal verschijnsel.
Hoe minder mm hoe minder onscherpte.
Het helpt als je onderwerp dichter voor de frontlens zit.
Zet een mens op 1m van de frontlens en doe dat ook eens op 5 m afstand met volle opening en kijk naar het verschil.
Hoe minder mm hoe minder onscherpte.

Het helpt als je onderwerp dichter voor de frontlens zit.
Zet een mens op 1m van de frontlens en doe dat ook eens op 5 m afstand met volle opening en kijk naar het verschil.
Het is alleen wel zo dat wanneer ik inzoom (meer mm's dus) het niet veel beter wordt, de mogelijkheid om mn diafragma open te gooien wordt dan ook minder. Ligt aan de lens dus? Bedankt voor je reactie iig tuihanti
Yep ligt deels aan het objectief.en deels de fotograaf.
Als je dichter bij je subject staat en er op scherp stelt kun je wat Bokeh krijgen.
Als je dichter bij je subject staat en er op scherp stelt kun je wat Bokeh krijgen.
Wouter73, probeer het eens met F5,6 en 85 mm.
En dan het onderwerp dichtbij de lens ipv. verder weg helpt ook. John.
En dan het onderwerp dichtbij de lens ipv. verder weg helpt ook. John.