Rallysport fotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
R3MCO
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Rallysport fotografie

Bericht door R3MCO » zo sep 22 2013 12:51 pm

Gisteren ben ik voor het eerst met m'n D7000 foto's wezen schieten bij de Hellendoorn rally.
Door de continu modus die ik heb gebruikt kwam ik na een volle dag schieten op ruim 1000 foto's. Deze heb ik gisteravond nog weten te reduceren tot 500. Op die andere foto's was de auto niet helemaal te zien, was de foto te donker of licht, er stonden irritante objecten voor het onderwerp of de foto was gewoon onscherp.

Nu heb ik uiteraard van tevoren wat onderzoek gedaan welke instellingen ik het beste kon gebruiken. Ook heb ik m'n camera al flink getest onder andere omstandigheden.
Toch vind ik dat er relatief veel foto's toch wat onscherp zijn geworden.

De dingen die ik geprobeerd heb:

Stand S, sluitertijd op 1/200 of 1/250, ISO 200 tot 500 onder de bomen met een licht zonnetje tussen de bomen door, AF-C 9 of 21 punts of handmatig gefocust op de bocht en daar geschoten.
Ook heb ik in stand P met gelijke instellingen geschoten en af en toe wat gespeeld met de belichtings correctie of lichtmeting.
Uiteraard heb ik met het onderwerp mee bewogen wat prima de snelheid van de auto's weergeeft in de achtergrond.
Toch zijn veel auto's niet volledig scherp. Sommige delen wel maar niet de hele auto.

Kan iemand me na het lezen van bovenstaande wat tips of kritiek geven?

Alvast bedankt.
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Rallysport fotografie

Bericht door R3MCO » zo sep 22 2013 1:00 pm

Foto's zijn in 14bit RAW geschoten. Ik zal zo een aantal foto's plaatsen als voorbeeld. Weet allen niet of ik het origineel of jpeg moet plaatsen?
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » zo sep 22 2013 1:20 pm

Beste Remco,

Enkele algemene opmerkingen: Veiligheid, veiligheid, veiligheid.

NEF/RAW is vaak een goed idee, maar 14 bits heeft een enorm performance nadeel, niet doen dus bij sport en aanverwante snelle fotografie.
Belichting onder bomen etc. kan lastig zijn, begin eens met een handmatige meting en instelling.
Wees tevreden met de foto's die je wel geslaagd vind, een professional begint met een enorme investering in hardware en ervaring.

Het optimaliseren van o.a. het Autofocus gedrag van de kamera is een kunst, juist in rand-gevallen.
Op de website van Nikon staan (o.a. voor de D3 en D4) nadere tips, weliswaar voor andere kamera's maar vaak het lezen waard.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door R3MCO » zo sep 22 2013 1:29 pm

1.
Afbeelding
Exposure 0.004 sec (1/250)
Aperture f/5.6
Focal Length 105 mm
ISO Speed 500
Exposure Bias +1/3 EV

2.
Afbeelding
Exposure 0.004 sec (1/250)
Aperture f/5.6
Focal Length 92 mm
ISO Speed 500
Exposure Bias +1/3 EV

3.
Afbeelding
Exposure 0.005 sec (1/200)
Aperture f/6.3
Focal Length 105 mm
ISO Speed 400
Exposure Bias +2/3 EV

4.
Afbeelding
Exposure 0.01 sec (1/100)
Aperture f/5.0
Focal Length 38 mm
ISO Speed 250
Exposure Bias 0 EV

5.
Afbeelding
Exposure 0.006 sec (1/160)
Aperture f/7.1
Focal Length 45 mm
ISO Speed 500
Exposure Bias 0 EV

Nu heb ik er uiteraard nog meer en vooral de laatste foto vind ik erg mooi maar onscherp. Helaas zijn veel foto's geworden zoals deze.

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door R3MCO » zo sep 22 2013 1:34 pm

gijs sandberg schreef:Beste Remco,

Enkele algemene opmerkingen: Veiligheid, veiligheid, veiligheid.

NEF/RAW is vaak een goed idee, maar 14 bits heeft een enorm performance nadeel, niet doen dus bij sport en aanverwante snelle fotografie.
Belichting onder bomen etc. kan lastig zijn, begin eens met een handmatige meting en instelling.
Wees tevreden met de foto's die je wel geslaagd vind, een professional begint met een enorme investering in hardware en ervaring.

Het optimaliseren van o.a. het Autofocus gedrag van de kamera is een kunst, juist in rand-gevallen.
Op de website van Nikon staan (o.a. voor de D3 en D4) nadere tips, weliswaar voor andere kamera's maar vaak het lezen waard.

Groeten, Gijs

Had ik hem dan toch maar op 12bit ingesteld, ik had eigenlijk gehoopt hiermee later dus nog wat meer mee te kunnen met bewerken.
Ik weet dat bij fotograferen in RAW er nabewerking nodig is met name met betrekking tot scherpte maar waar doe ik dat dan precies (Lightroom 4.0)?

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo sep 22 2013 2:18 pm

gijs sandberg schreef: NEF/RAW is vaak een goed idee, maar 14 bits heeft een enorm performance nadeel, niet doen dus bij sport en aanverwante snelle fotografie.
Enige nuancering lijkt mij op zijn plaats. Dat "enorme performance nadeel" van 14-bits valt doorgaans erg mee. Meestal blijft dat beperkt tot een kleine verlaging van de buffer-grootte. Camera's als de D300 en D300s ontkomen bovendien niet aan een behoorlijke verlaging van de maximale beeldsnelheid tot 2.5 fps. Dit geldt echter niet meer voor de recentere body's (o.a. D7000), waarbij ook in 14-bit mode geen verlaging optreedt van het maximum aantal beelden per seconde. Met mijn D700 en D800 werk ik ook voor snelle actie-fotografie gewoon in 14-bit mode, zonder dat ik daarvan enig nadeel ondervind.
Jur

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door R3MCO » zo sep 22 2013 3:49 pm

Ok dus 12 of 14 bit heeft meer invloed op buffer als op scherpte. Wat is er dan mis met de onderste 2 foto's, hier zit misschien wat meer snelheid in. Is de sluitertijd te kort (of juist te lang)? Of is m'n iso te laag? Of zit het toch ergens anders in?

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo sep 22 2013 4:26 pm

Er is duidelijk sprake van bewegingsonscherpte; goed meetrekken met bewegende onderwerpen vereist veel oefening en geduld. Probeer te focussen op een vast punt van de auto en stop niet abrupt met meetrekken nadat de foto is gemaakt. Kijk ook naar de instellingen van de camera: persoonlijke instelling a1 op scherpstelling, a3 op uit of kort, AF-C op 9 punts.

De foto's zijn, gelet op de gebruikte brandpunten, soms op zeer korte afstand gemaakt. Tijdens het meetrekken loop je dan grotere kans op een zich wijzigende afstand tot het onderwerp. De hoeksnelheid is relatief hoog en daardoor ook de kans op bewegingsonscherpte. Meetrekken met lagere sluitersnelheden is wat gemakkelijker bij een wat grotere afstand tot het onderwerp; de hoeksnelheid is dan lager.
Jur

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door R3MCO » zo sep 22 2013 6:10 pm

Bedankt Jur voor je antwoord. Het is me al een stuk duidelijker.
Die 9punts AF-C is beter als de 21punts?
Ik zal eens kijken waarop mijn instellingen gestaan hebben. Waarschijnlijk nog op de fabrieksinstellingen.

Is het trouwens beter om je VR gewoon ingeschakeld
te laten?

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door bjornc » zo sep 22 2013 7:46 pm

Ik schiet zelf altijd op AF-C, en als ik op hetzelfde punt schiet dan soms AF-S.
Wel altijd single point autofocus, dus vooraf een focuspunt kiezen.
Hierdoor hoef je de camera niet te laten 'nadenken' en kan je dus tijd winnen.
Vervolgens ook tijdens het afdrukken van de foto blijven meetrekken.
Ik heb de VR overigens gewoon altijd ingeschakeld. Ik weet niet hoe dat op andere objectieven is, maar mijn objectief 'herkent' panning bewegingen, en compenseert in die gevallen alleen verticale bewegingen.

Plaatje uit eigen werk:
Afbeelding

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door R3MCO » zo sep 22 2013 9:31 pm

Kijk, zo scherp had ik ze graag gezien. Mooi Bjorn!
Dus jij gebruikt 1 focus punt? Die zet je neem ik aan niet helemaal in het midden maar iets daaronder?
Klinkt inderdaad vrij logisch wanneer je zegt dat het tijd scheelt wanneer je zelf je focus punt instelt.
Goeie tips, hier heb ik wel wat aan. Bedankt!

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door bjornc » zo sep 22 2013 10:35 pm

Het is een beetje afhankelijk van de compositie die ik wil maken, waar ik het focuspunt neer leg.
Maar in veel gevallen heb ik het focuspunt wel uit het midden liggen inderdaad.
Welk objectief gebruik je overigens?

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door R3MCO » zo sep 22 2013 11:37 pm

bjornc schreef:Het is een beetje afhankelijk van de compositie die ik wil maken, waar ik het focuspunt neer leg.
Maar in veel gevallen heb ik het focuspunt wel uit het midden liggen inderdaad.
Welk objectief gebruik je overigens?

Ja juist, zo bedoelde ik het ook.

Op dit moment gebruik ik de kitlens, 18-105vr

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”