Nikkor 50mm 1.4G of 1.8G?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
TRK

Nikkor 50mm 1.4G of 1.8G?

Bericht door TRK » di sep 24 2013 1:15 am

Beste Nikon club Nederland,

Sinds kort heb ik eindelijk een DSLR kunnen kopen van mijn gespaarde studenten-centjes.
Het is de Nikon D5100 geworden en ik kreeg er een 18-55mm 3.5-5.6G lens bij, wat wil je nog meer?

Nou, een 50mm!
Ik ben het internet al afgestruind naar vergelijk testen tussen de twee lenzen en daar kwam ik verschillende resultaten tegen.
Onder andere dat de 1.4G onscherp is onder 2.8G maar dat de bokeh wel aangenamer voor het oog is. Ook scheelt de prijs aanzienlijk tussen de twee lenzen wat voor mij ook niet totaal onbelangrijk is.

Fotografie is iets waar ik heel graag meer kennis van wil vergaren, ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Alvast hartelijk bedankt, groetjes!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nikkor 50mm 1.4G of 1.8G?

Bericht door Patrick » di sep 24 2013 1:28 am

Ik heb de 1.8 gekozen na het lezen van reviews. Ik kan echt de 1.4 versie wel betalen, maar de winst, als die er al is, is minimaal. Ik vind het een fantastisch objectief. Aanrader!

Ware het niet dat ik een FX camera heb. Op een DX camera zou ik kiezen voor de 35mm F1.8G DX. Veel praktischer brandpuntsafstand met die cropfactor.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

TRK

Bericht door TRK » di sep 24 2013 1:50 am

Bedankt voor je reactie, Patrick!
Het is er bij ingeschoten dat ik een DX-camera heb en dus de 50mm niet als een 50mm reageert maar als een 80mm (50x1.6). Dom van me!
Is de 35mm DX vergelijkbaar met een 50mm FX?

Ik ben blij dat ik me heb aangemeld op dit forum, ik leer direct!

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » di sep 24 2013 3:41 am

Ook de 35mm 1.8 is een prima objectief. Als de Engelse taal geen probleem is: http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_35_1p8g_n15" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je dit stukje leest dan zie je een keuze vak met de tekst; 1. Introduction. Je kan alles doorlezen daarna naar testresults en dan naar conclusion en dan lees je dat het een prima objectief is met een paar minpuntjes.
Nikon Z Z & de maskers

Etienne2
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Etienne2 » di sep 24 2013 7:59 am

De 35mm 1.8 is een pracht objectief, zelf ook in gebruik, en zoemen doe je met de beide voeten.
http://www.fotografie-etienne.be" onclick="window.open(this.href);return false;

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di sep 24 2013 9:05 am

Cropfactor Nikon is 1,5; dus 50mm is als 75mm.

Canon hanteerde of hanteert de andere cropfactor van 1,6.

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » di sep 24 2013 10:54 am

TRK schreef:Beste Nikon club Nederland,

Sinds kort heb ik eindelijk een DSLR kunnen kopen van mijn gespaarde studenten-centjes.
Het is de Nikon D5100 geworden en ik kreeg er een 18-55mm 3.5-5.6G lens bij, wat wil je nog meer?

Nou, een 50mm!
Bijzonder, ik neem aan dat je nog steeds ( na alle reacties over DX vs FX en cropfactor ) nog steeds op zoek bent naar een 50mm?

qua budget is de 1.8 een gemakkelijke en logische keus!

TRK

Bericht door TRK » di sep 24 2013 11:58 am

Ed Schouten schreef:Ook de 35mm 1.8 is een prima objectief. Als de Engelse taal geen probleem is: http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_35_1p8g_n15" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je dit stukje leest dan zie je een keuze vak met de tekst; 1. Introduction. Je kan alles doorlezen daarna naar testresults en dan naar conclusion en dan lees je dat het een prima objectief is met een paar minpuntjes.
Wat een prachtig artikel!
Ik begin nu wel erg te twijfelen..
Leuk dat de lens in de test ook vaak vergelijkt wordt met de 18-55mm lens die ik er nu op heb zitten.

@emdeklerk:
Oh, dat wist ik niet!
Diegene die me er over vertelde schiet zelf met Canon, waarschijnlijk hanteert hij daarom de cropfactor van 1.6 ;]

Bedankt voor alle reacties!

Na nog iets meer onderzoek te doen raak ik in de war, beide de Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX en de Nikkor AF-S 50mm f/1.8G lijken me prachtlenzen, beide ook zacht geprijst. Het liefst wil ik een zo veel mogelijk veelzijdige lens, aangezien dit mijn tweede lens word. Ik wil mijn camera kunnen pakken en al het moois wat ik zie kunnen fotograferen. Niet zo zeer landschappen want dat vind ik mooier met een grotere hoek maar meer objecten waar ik dichtbij kan komen. Ik fotografeer het meest als ik met mijn BMX naar locatie fiets en als ik onderweg inspiratie opdoe probeer ik dat vast te leggen.

Dus nog een laatste vraag voordat ik de knoop doorhak:
Als ik een zo veelzijdig mogelijke lens wil, kan ik dan beter de 35mm of de 50mm (75mm) lens voor mijn camera kopen?

Sorry voor al deze vragen, mijn zakken zijn niet zo diep en dus is het nogal van belang dat ik de juiste keuze maak :]

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » di sep 24 2013 12:04 pm

TRK schreef:
Dus nog een laatste vraag voordat ik de knoop doorhak:
Als ik een zo veelzijdig mogelijke lens wil, kan ik dan beter de 35mm of de 50mm (75mm) lens voor mijn camera kopen?

ik probeerde die vraag al door jezelf te laten beantwoorden in mijn vorige reactie :

je hebt een 18-55? Dus dan weet je( of daar kan je achter komen) hoe een 35mm of 50mm zich gedraagt;

-stel je zoomring af op 35mm, en blijf er eens met een dagje fotograferen vanaf, en beoordeel je foto's

stel je zoomring daarna af op 50mm, en blijf er eens met een dagje fotograferen vanaf

Vergelijk nu je foto's, welke brandpuntsafstand spreekt je het meest aan, en past bij jouw manier van fotograferen?

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » di sep 24 2013 12:13 pm

Wat je zou kunnen doen is het programma exposureplot downloaden http://www.vandel.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit programma leest de exif van de foto's en laat zien met welk iso, brandpuntsafstand, sluitersnelheid je het meest fotografeert Handig als je wilt weten of het 35 of 50 mm moet worden :)
Nikon Z Z & de maskers

TRK

Bericht door TRK » di sep 24 2013 12:20 pm

@wiebeterpstra:
Natuurlijk!
Wat een handige tip, dat ga ik zeker doen.

@Ed Schouten:
Ziet er uit als een handig programma maar ik heb geen Windows computer :]

Ik zal hier melden welke lens het is geworden na een paar dagen spelen met 35mm of 50mm.
Hartelijk bedankt voor al jullie hulp!

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » di sep 24 2013 1:10 pm

Ik heb zowel de 35mm als de 50mm in mijn tas zitten.

Ja, dan wel tweedehands gekocht.
De prijs ligt dan per stuk rond de € 115.00.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 24 2013 1:12 pm

Een 50mm op DX is een beetje een vlees-noch-vis objectief. Te lang voor veel onderwerpen en te kort voor de rest. Even zwart-wit gesteld. Ik zou altijd voor de 35mm gaan als dat de keuze is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

TRK

Bericht door TRK » do sep 26 2013 12:53 am

Vandaag mijn eerste dagje test-schieten, het weer werkte niet mee maar dat maakt voor het testen niet erg uit.
Vandaag was 35mm dag al heb ik stiekem wel eens afgewisseld naar 50mm. Ik neig naar de 35mm maar wie weet veranderd dat morgen!

@Patrick:
Dat is wel waar ik vandaag achter kwam inderdaad, voor veel onderwerpen kon ik niet ver genoeg weg staan om met 50mm een mooie foto te schieten.
Misschien morgen!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do sep 26 2013 1:07 am

Ik gebruikte mijn 50mm maar zelden op mijn DX camera. Nu ik een FX camera heb gebruik ik 'm wel heel regelmatig. Mijn voorkeur gaat zelf nu nog uit naar een 35mm, maar dat is een persoonlijk iets. Hoewel; veel mensen vinden 35mm een mooie brandpuntsafstand. Wat dat betreft zou je op DX eigenlijk iets richting een 20mm moeten hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”