Een vraag over ISO-waarden
Een vraag over ISO-waarden
Hoi Nikon club Nederland!
ISO-waarden is iets waar ik eigenlijk nooit aan zit, het staat vrijwel standaard op 100 bij mij.
Als ik het goed heb is ISO hoe lichtgevoelig de sensor (of rolletje) is en als de ISO-waarde te ver omhoog gekrenkt wordt dan word het beeld korrelig.
Vandaar dat bij mijn camera ISO altijd op 100 staat.
Nu zie ik sinds ik op de forum ben ingeschreven en van sommige fotos de instellingen kan zien toch vaak vrij hoge ISO-waarden voorbij komen,
die foto's zijn beeldschoon en volledig scherp terwijl bij mij de fotos toch korrelig worden als ik er mee experimenteer.
Hoe kan ik de ISO-waarden optimaal gebruiken, dit is voor mij echt een raadsel?
ISO-waarden is iets waar ik eigenlijk nooit aan zit, het staat vrijwel standaard op 100 bij mij.
Als ik het goed heb is ISO hoe lichtgevoelig de sensor (of rolletje) is en als de ISO-waarde te ver omhoog gekrenkt wordt dan word het beeld korrelig.
Vandaar dat bij mijn camera ISO altijd op 100 staat.
Nu zie ik sinds ik op de forum ben ingeschreven en van sommige fotos de instellingen kan zien toch vaak vrij hoge ISO-waarden voorbij komen,
die foto's zijn beeldschoon en volledig scherp terwijl bij mij de fotos toch korrelig worden als ik er mee experimenteer.
Hoe kan ik de ISO-waarden optimaal gebruiken, dit is voor mij echt een raadsel?
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Een vraag over ISO-waarden
Zolang je uitkomt met lage ISO waarden, dan is dat heel prettig. Je hebt dan de schoonste beelden met veel informatie. Maar je hebt niet altijd genoeg licht. Als je bijvoorbeeld een beeld wil bevriezen met een korte sluitertijd en het is niet echt heel licht, dan moet je al snel de ISO waarde omhoog brengen om de sluitertijd kort genoeg te maken.
Moderne camera's kan je best gebruiken op ISO waarden als 800 en 1600, zeker als je goed belicht. Je hebt een D5100. Daarmee kan dat makkelijk zonder dat de beelden heel slecht worden!
Moderne camera's kan je best gebruiken op ISO waarden als 800 en 1600, zeker als je goed belicht. Je hebt een D5100. Daarmee kan dat makkelijk zonder dat de beelden heel slecht worden!
Ah, ik snap het!
Als de sluitertijd zodanig lang is dat het beeld onscherp word dan doe ik het verkeerd en moet de ISO omhoog.
Haha, het klinkt zo simpel.
Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg, Patrick!
Als de sluitertijd zodanig lang is dat het beeld onscherp word dan doe ik het verkeerd en moet de ISO omhoog.
Haha, het klinkt zo simpel.
Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg, Patrick!
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Contacteer:
Natuurlijk is er ook nog het diafragma dat van invloed is op de sluitertijd.
Blader eens een fotoboek door. Dan kan best een vrij oud boek zijn; dit soort zaken zijn nog gewoon hetzelfde als bij analoge spiegelreflexcamera's. Of even zoeken op het internet; websites genoeg die dit soort zaken uitleggen.

Blader eens een fotoboek door. Dan kan best een vrij oud boek zijn; dit soort zaken zijn nog gewoon hetzelfde als bij analoge spiegelreflexcamera's. Of even zoeken op het internet; websites genoeg die dit soort zaken uitleggen.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Kijk hier eens en ga eens spelen met de schuifjes (Jongleren met drie belichtingsballen). http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Probeer toch echt een zo laag mogelijke ISO waarde te gebruiken.
Neem de proef op de som:
Maak twee gelijke opnamen, op statief, in je woonkamer. Maak de foto als het buiten al redelijk donker is en je nog net voldoende hebt aan de verlichting van een klein schemerlampje achter je.
Maak één opname met ISO 1600 en één met ISO 100. Gewoon op P, A of S.
Daarna ga je eens met het gratis Nikon View NX2 de foto's bewerken:
details in hoge lichten
details in schaduwen
D-lighting HS
zie je het verschil?
Neem de proef op de som:
Maak twee gelijke opnamen, op statief, in je woonkamer. Maak de foto als het buiten al redelijk donker is en je nog net voldoende hebt aan de verlichting van een klein schemerlampje achter je.
details in hoge lichten
details in schaduwen
D-lighting HS
zie je het verschil?
-
- Forumlid
TRK , Ik weet niet wat voor Camera je gebruikt, maar het feit dat jij meer korrelig beeld krijgt op ISO 800 dan een ander kan ook liggen aan de camera.
Fullframe camera's hebben minder last van ruis bij hoge ISO.
Wat ik wel goed vind, dat je het terug herleid naar oude film rolletjes ISO/ASA, zodat je begint met een lage ISO en dan omhoog werkt, inplaats van meteen ISO3200 of Auto-ISO te kiezen.
Om een snellere sluitertijd te maken gaan we niet eerst de ISO opschroeven, dat doen we als laatst:
Snellere sluitertijd:
1 - Maak meer licht (gordijnen open, lamp aan, flitser)
2 - Open het diafragma (F1.8 laat meer licht door dan F3.5, daarom heb ik ook de 35mm F1.8G gekocht)
3 - Meet het licht op een licht onderwerp
4 - Schroef de ISO omhoog
Fullframe camera's hebben minder last van ruis bij hoge ISO.
Wat ik wel goed vind, dat je het terug herleid naar oude film rolletjes ISO/ASA, zodat je begint met een lage ISO en dan omhoog werkt, inplaats van meteen ISO3200 of Auto-ISO te kiezen.
Om een snellere sluitertijd te maken gaan we niet eerst de ISO opschroeven, dat doen we als laatst:
Snellere sluitertijd:
1 - Maak meer licht (gordijnen open, lamp aan, flitser)
2 - Open het diafragma (F1.8 laat meer licht door dan F3.5, daarom heb ik ook de 35mm F1.8G gekocht)
3 - Meet het licht op een licht onderwerp
4 - Schroef de ISO omhoog
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
Slecht voorbeeld, zeker in de A stand.Hans Braakhuis schreef:Probeer toch echt een zo laag mogelijke ISO waarde te gebruiken.
Neem de proef op de som:
details in hoge lichten
details in schaduwen
D-lighting HS
zie je het verschil?
Veel belangrijker is het om juist te belichten!
4 stops onderbelicht op ISO 100 en erna 4 stops "ophalen", geeft ook beeldruis!
- Léon Obers
- Forumlid
Dat heeft niets met de instelling P, A of S te maken.Flandria schreef: Slecht voorbeeld, zeker in de A stand.
Veel belangrijker is het om juist te belichten!
4 stops onderbelicht op ISO 100 en erna 4 stops "ophalen", geeft ook beeldruis!
P, A of S levert dezelfde belichtingswaarde (EV) op van waaruit dan een sluitertijd/diafragma combinatie rolt in relatie tot die P, A of S instelling. Opnamen hebben allen dezelfde helderheid.
Of er een onder- of overbelichting plaats heeft, ligt enkel aan de gegeven omstandigheden waarbij bepaalde delen in het onderwerp meer of minder in de meting worden betrokken. Daar kun je eenvoudig met een correctiewaarde op inspelen, mocht het resultaat niet optimaal zijn.
Als een automatische belichting meer dan 4 stops aan onderbelichting oplevert, moet je de camera opsturen voor reparatie, want dan is er simpel iets verkeerd aan de camera. Normaal kom je nooit aan dit soort extremen met een automatische instelling.
Onder-, over- of juiste belichting staat los van de ISO-problematiek.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
@Flandria Erg interessant, stukje online gelezen ook.
Als ik dat goed begrijp dus, krijg je een mooier schoner beeld op ISO800 goed belicht,
dan op ISO100 onderbelicht. En dat terwijl ISO100 theoretisch minder sensorruis oplevert.
nog maar eens een reden om te zorgen dat de belichting goed is inderdaad.
Nu is 4 stops een wel wat extreem voorbeeld maar goed voor het idee.
Ik ga het thuis eens een keer testen, ook omdat ik de D7100 nog maar net heb, goed om te zien waar de beperkingen liggen, maar ook vooral weten wanneer hij top prestaties levert
Als ik dat goed begrijp dus, krijg je een mooier schoner beeld op ISO800 goed belicht,
dan op ISO100 onderbelicht. En dat terwijl ISO100 theoretisch minder sensorruis oplevert.
nog maar eens een reden om te zorgen dat de belichting goed is inderdaad.
Nu is 4 stops een wel wat extreem voorbeeld maar goed voor het idee.
Ik ga het thuis eens een keer testen, ook omdat ik de D7100 nog maar net heb, goed om te zien waar de beperkingen liggen, maar ook vooral weten wanneer hij top prestaties levert

-
- Forumlid
Even Flandria's theorie op internet gezocht en ingelezen, Onder en overblichten staat zeker niet los van de ISO problematiek.Onder-, over- of juiste belichting staat los van de ISO-problematiek.
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik had de D5100 uit je eerste post gehaald. Blijkbaar al achterhaald.Patrick schreef:Moderne camera's kan je best gebruiken op ISO waarden als 800 en 1600, zeker als je goed belicht. Je hebt een D5100. Daarmee kan dat makkelijk zonder dat de beelden heel slecht worden!

De D7100 kan het zeker! Ook nog wel een stuk hoger zonder dramatische effecten op de kwaliteit.
Hartelijk dank, allen!
Om even iets op te klaren, ik schiet met een D5100 die als het goed is tot rond de 1000 ISO aankan.
Tot nu toe gebruikte ik altijd het diafragma en de sluitertijd om de hoeveelheid licht in de foto te balanceren.
Ik had geen idee dat ISO-waarden zo handig konden zijn om het licht te controleren en ervoor te zorgen dat ik met een snellere sluitingstijd kan schieten.
Veel van mijn foto's in het donker waren ook niet echt scherp, ik legde mijn camera dan op een muurtje of een paaltje en schoot.
Ook schiet ik altijd op de M-stand, ik schiet liever wat vaker totdat ik voor mijn gevoel een goede foto heb dan dat ik de camera het automatisch laat doen.
Ik vind het fijn net die extra controle te hebben.
@Jan:
Bedankt, de driehoek en het jongleren heeft een hoop opgeklaard!
Al vind ik de ruis boven de ISO-waarde van 200 wel erg substantieel, zo duidelijk dat ik het niet echt meer te gebruiken vind.
Waarschijnlijk is dat met een echte camera anders.
De driehoek is in ieder geval in mijn geheugen gegrift!
@Hans:
Dat ga ik zeker proberen!
Kan ik de foto ook in Photoshop bewerken? Ik werk het liefste in vertrouwde programma's :]
@Patrick:
Ik heb nog steeds de D5100 hoor, Bart heeft de D7100 ;]
Bedankt voor alle reacties, het is me een enorm stuk duidelijker geworden.
Ik heb heel veel zin om dit te gaan testen!
Om even iets op te klaren, ik schiet met een D5100 die als het goed is tot rond de 1000 ISO aankan.
Tot nu toe gebruikte ik altijd het diafragma en de sluitertijd om de hoeveelheid licht in de foto te balanceren.
Ik had geen idee dat ISO-waarden zo handig konden zijn om het licht te controleren en ervoor te zorgen dat ik met een snellere sluitingstijd kan schieten.
Veel van mijn foto's in het donker waren ook niet echt scherp, ik legde mijn camera dan op een muurtje of een paaltje en schoot.
Ook schiet ik altijd op de M-stand, ik schiet liever wat vaker totdat ik voor mijn gevoel een goede foto heb dan dat ik de camera het automatisch laat doen.
Ik vind het fijn net die extra controle te hebben.
@Jan:
Bedankt, de driehoek en het jongleren heeft een hoop opgeklaard!
Al vind ik de ruis boven de ISO-waarde van 200 wel erg substantieel, zo duidelijk dat ik het niet echt meer te gebruiken vind.
Waarschijnlijk is dat met een echte camera anders.
De driehoek is in ieder geval in mijn geheugen gegrift!
@Hans:
Dat ga ik zeker proberen!
Kan ik de foto ook in Photoshop bewerken? Ik werk het liefste in vertrouwde programma's :]
@Patrick:
Ik heb nog steeds de D5100 hoor, Bart heeft de D7100 ;]
Bedankt voor alle reacties, het is me een enorm stuk duidelijker geworden.
Ik heb heel veel zin om dit te gaan testen!
- Léon Obers
- Forumlid
Dat staat er wel los van. Je moet gewoon correct belichten. Dat is de eerste basis van waar je vertrekt, ongeacht of je lage of hoge ISO-waarden gebruikt. Van daaruit bij de heersende omstandigheden de afweging maken als er te weinig licht is om aan een bepaalde sluitertijd te komen in relatie tot het gebruikte diafragma, de ISO hoger.bart78 schreef:Even Flandria's theorie op internet gezocht en ingelezen, Onder en overblichten staat zeker niet los van de ISO problematiek.Onder-, over- of juiste belichting staat los van de ISO-problematiek.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Camera instellingen zijn zonder meer het belangrijkst maar vergeet ook niet dat de meeste platen voordat ze hier geplaatst worden ook door een fotobewerkingsprogramma gehaald worden - en daar kan je ruis ook nog mee verminderen.
Heb ooit eens platen geschoten in de schemering in Londen met mijn toenmalige D70s. Maximale ISO op die camera is 1600 en ik kon er toen niet onderuit om die te gebruiken. Maar als ik dan zie wat ik met de huidige fotobewerkingsprogramma's nog uit die foto's kan halen dan is dat zeker acceptabel.
Heb ooit eens platen geschoten in de schemering in Londen met mijn toenmalige D70s. Maximale ISO op die camera is 1600 en ik kon er toen niet onderuit om die te gebruiken. Maar als ik dan zie wat ik met de huidige fotobewerkingsprogramma's nog uit die foto's kan halen dan is dat zeker acceptabel.