Fysiek langer lens meer onscherp dan korte?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
bart78
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Fysiek langer lens meer onscherp dan korte?

Bericht door bart78 » vr sep 27 2013 1:20 pm

Een vraag voor de echte kenners. Laten we eens 35mm als voorbeeld nemen (85mm wellicht beter)

Je hebt 35mm lenzen, en 35mm lenzen. De ene is kort (35mm F1.8) en de andere lang (Samyang 35mm).
Wat ik weet is dat je bij een 35mm lens minder kanst op bewegingsonscherpte hebt dan bij een 135 als je een sluitertijd van bijvoorbeeld 1/50ste gebruikt.

Nu vroeg ik mij dus af of zo'n zelfde effect optreedt bij objectieven met een gelijke beeld hoek, zoals de 35, maar die heel lang zijn, zoals de Samyang 35. ik kan me voorstellen dat hoe meer glas er voor zit dat trilt, hoe meer onscherpte er onstaat, ook als is de beeldhoek even groot...

Wie weet dit?
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Fysiek langer lens meer onscherp dan korte?

Bericht door Léon Obers » vr sep 27 2013 2:26 pm

Het effect van beweging ten opzichte van de brandpunt moet je eigenlijk zien tegenover een beeldhoek en verkleining van beeld op de sensor. Dat is voor een langer gebouwd 35mm objectief en een korter gebouwd 35mm hetzelfde. Je zult er onderling dan ook geen verschil inzien op basis van die optische samenstelling.
Maar het kan misschien wel op een andere manier naar voren komen. De ene lens pakt misschien makkelijker vast dan de ander en heeft door meer of minder gewicht meer of minder stabiliteit of ligt beter of minder goed in balans. Dat uit zich dan weer met verschillende gemiddelde resultaten in beweging.
Een wetmatigheid zul je daar niet in kunnen ontdekken, gewoon uittesten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”