Filters voor 67mm diameter lens

Discussies over filters
vivan

Filters voor 67mm diameter lens

Bericht door vivan » za sep 28 2013 1:21 pm

Hoi!

Ik ga in Januari naar Afrika, en ter bescherming van mijn lens wil in een Uv-filter. Ook wil ik al een tijdje een grijsfilter. Ik heb dus even een beetje rond gezocht, maar de prijsverschillen lopen enorm uit elkaar. Nu weet ik wel dat de prijs omhoog gaat als de kwaliteit omhoog gaat, maar ik wil geen 100 euro besteden aan filters.

Een grijsfilter die mij aansprak:
http://www.saake-shop.nl/FOTO+&+VIDEO/F ... 3godfmYA7g" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou graag willen weten of deze van kwaliteit ook goed is, of dat ik toch echt een duurdere moet uitzoeken. (ik denk dat ik per filter max 35 euro uit wil geven, maar dat is echt max).

En UV-filters zijn er zo veel, iemand een goede aanbeveling?

En eigenlijk zou ik hier een nieuw topic over moeten maken, maar dat vind ik zelf een beetje onzin.
Ik ben ook opzoek naar een lichtgewicht statief, en ik had deze op het oog:
http://www.bol.com/nl/p/hama-statief-tr ... 007140014/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu heb ik de Sigma 150-500mm lens, die 1,8kg is, en dan met body er bij, zal het in totaal wel 2 kg zijn, of ietsjes meer. Er staat wel bij dat het statief 4kg kan dragen, maar heeft iemand daar ook weldegelijk ervaring mee?

Bedankt alvast voor de hulp!

Kroontje

Re: Filters voor 67mm diameter lens

Bericht door Kroontje » za sep 28 2013 3:43 pm

Waarom niet gelijk een goede van B&W bijvoorbeeld? Neem een maat groter met een verloop erbij. Kan je hem evt later ook gebruiken als je ander glas koopt.
Waarom een UV filter ? Je kan beter dan een protect filter gebruiken.
http://www.cameranu.nl/nl/filters/prote ... /c334_6963
Weet je zeker dat dat goed gaat en is ;)

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » za sep 28 2013 3:46 pm

Beste V,
Voor een Nikon lens is (volgens velen) alleen een Nikon filter goed genoeg.
Als je een fitler op de 18-105 wilt zetten: check of het filter dun genoeg is om niet tot vignettering te leiden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

vivan

Bericht door vivan » za sep 28 2013 3:48 pm

Had net nadat ik dit topic opende idd gelezen van de protectfilter. Ik denk dat dat zeker een goede is.

En hoe bedoel je: Neem een maat groter met een verloop erbij. Kan je hem evt later ook gebruiken als je ander glas koopt.

B&W had mn vader idd voor de andere lenzen gekocht, als UV/Protect. Of bedoel jij hier grijsfilter?

Gijs: Hoe moet ik dat checken? Uitproberen?

Kroontje

Bericht door Kroontje » za sep 28 2013 3:53 pm

B&W had mn vader idd voor de andere lenzen gekocht, als UV/Protect. Of bedoel jij hier grijsfilter?
Ik bedoel voor de grijsfilter ;) Heb er twee van B&W en ben erg tevreden. Waarom een grote maat is,omdat als je beter glaswerk zou aanschaffen in de toekomst hebben deze vaak de 77mm filter maat ;)

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » zo sep 29 2013 10:35 am

V,

re: Uitproberen?
Ja dat is de enige manier om het zeker te weten.

Verloopringen zijn soms handig, maar vooral voor fitlers die je niet permanent op een lens wilt hebben (of niet voor iedere maat van lens wilt aanschaffen).
Als je ter bescherming iets op een lens zet, laat je die een tijd zitten, een v-ring is dan niet handig.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo sep 29 2013 10:36 am

Kroontje schreef:Waarom een grote maat is,omdat als je beter glaswerk zou aanschaffen in de toekomst hebben deze vaak de 77mm filter maat ;)
De Sigma 150-500mm die Vivian heeft, komt aan filtermaat 86mm
Een grijsfilter zou ik voor die lens niet aanschaffen/gebruiken. Met dit soort lenzen, die niet erg lichtsterk zijn, kom je al gauw licht tekort om aan voldoende korte sluitertijden te komen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo sep 29 2013 10:39 am

bart78
Is misschien wel makkelijk als je een link er bij zet welke je precies hebt.

Afbeelding
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

vivan

Bericht door vivan » zo sep 29 2013 12:25 pm

Nee voor mn sigma was ik niet van plan grijsfilter te kopen. Alleen voor mn 67mm-diameter (18-105mm)

Is het denk je mogelijk om dat in de winkel uit te testen? of halen zij liever de filter niet uit de verpakking ivm schade?

Kees H
Clublid
Clublid

Bericht door Kees H » zo sep 29 2013 12:47 pm

misschien is dit iets voor je van Hoya (Tokina) https://www.cameranu.nl/nl/filters/filt ... _827_70384
UV,CP en ND setje

gr Kees
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI

https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums

erikcreugers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door erikcreugers » zo okt 06 2013 3:36 pm

Ik heb de Cokin grijsfilters gekocht samen met de filterhouder. En omdat ik het onzin vindt om voor al mijn vier lenzen aparte filters te moeten kopen, heb ik ook mijn polarisatiefilter van Cokin gekocht. Het enigste wat ik voortaan hoef te doen bij een afwijkende filtermaat, is een adapterring te kopen. Zo heb ik overal één filter van, en kan ik gewoon gebruiken op alle lenzen.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl

Henri 19
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Henri 19 » ma nov 04 2013 11:25 am

Ik gebruik Hoya filters.
Na veel rondzoeken op internet was mijn conclusie;
Meestal aantrekkelijk geprijsd. Vaak bij de betere of beste in de tests.
Ik gebruik UV filters (HMC (C) als protectie, en CP Filters.
Daarnaast het Cokin Adapter systeem

Ik heb het gevoel gekregen dat er in filterland veel geld verdiend wordt met marketing en minder kwaliteitsverschillen, maar ja dat is natuurlijk maar een gevoel.

Zie ook de info van Erik en Kees

Succes

gr. Henri

Henri 19
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Henri 19 » ma nov 04 2013 11:49 am

V.w.b. statieven: Oriënteer je eens op Benro en Sirui. Best goed en betaalbaar.

ook Manfrotto is een gewild merk. Heb zelf voor Benro gekozen door nadat ik Manfrotto en Benro direct kon vergelijken.
Maar ook Manfrotto heeft niet voor niets een goede naam.

Sirui wordt door velen de laatste tijd als erg goed en als laag geprijsd beoordeeld.

Zelf werk ik met Benro en ben erg tevreden.
Misschien is het niet gek om naast een reis statief ook het eenbeenstatief (Monopod) eens uit te proberen. Als je reist heb je snel teveel bij je
Met een Monopod moet je wel even oefenen maar dat geld t voor alles. Ik gebruik (beide van Benro) afwisselend
Voor m'n zware Sigma gebruik ik de Berlebach 3032 maar dat is geen reisstatief.

Benro en misschien ook Sirui (dat heb ik even niet paraat) hebben ook statieven waarbij een van de poten als Monopod gebruikt kunnen worden.

Ik vond het voor mezelf gewoon leuk om me te beperken tot enkele merken, Kameras van Nikon (ook al heeft Canon soms ook erg goede compacts), Statieven van Benro, Filters van Hoya.

Uiteindelijk ben je zelf toch de belangrijkste factor in de keten. Het meest sophisticated apparaat maakt een beroerd genomen foto niet goed en geld is ook een belangrijke factor.

Ik laat prijs/kwaliteit altijd wegen. maar ook dan zijn ander combinaties mogelijk.

Ik hoop dat je heir iets aan hebt

gr Henri

Buckwheat
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Buckwheat » vr nov 22 2013 3:32 pm

Wat is het nut van een ND4 filter?

Neem dan een een CPL, dan haal je alleen het lelijke licht weg, en krijg je wel diepe kleuren en contrast volle foto's
Je verliest hier ook meer dan een stop licht

Kenko zijn goede filters vergelijkbare kwaliteit als Hoya, meestal wat gunstiger geprijst.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door ben42 » vr nov 22 2013 5:12 pm

vivan schreef:Nu heb ik de Sigma 150-500mm lens, die 1,8kg is, en dan met body er bij, zal het in totaal wel 2 kg zijn, of ietsjes meer. Er staat wel bij dat het statief 4kg kan dragen, maar heeft iemand daar ook weldegelijk ervaring mee?
Een statief dat tot 4 kg kan dragen, is een beperkt hulpmiddel voor een DSLR. Zelf gebruik ik een statief dat tot 4 Kg kan dragen, ik heb deze omdat het statief super compact is, maar de gebruiksmogelijkheden zijn beperkt. Volgens mij absoluut niet geschikt voor een 150-500 mm lens.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Plaats reactie

Terug naar “Filters”