Grafische kaart op i7 processor
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Grafische kaart op i7 processor
Mijn computer is gisteren overleden, althans, ik denk dat de grafische kaart kapot is. Voor oktober stond al een ingrijpende upgrade op het programma met onder meer een nieuw moederbord en een nieuwe processor. Ik zit te denken aan een i7 4770. Deze processor heeft een interne grafische kaart. Is die kaart voldoende voor beeldbewerking met Nikon Capture NX2, Lightroom en Photoshop CS6? Voor fotobewerking hoef je in beginsel toch geen 'state of the art' grafische kaart aan te schaffen? Aan videobewerking doe ik nauwelijks.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Grafische kaart op i7 processor
Op zich wel. Het ligt aan het type monitor dat je hebt. Ik moest toch een aparte videokaart aanschaffen omdat het ingebouwde spul de resolutie van mijn monitor niet haalt.
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
i7 snelle processor, CS6 kan gebruik maken van een goede videokaart, dus als je het geld hebt, zou ik het niet laten.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Ik zou ook een losse kaart erin stoppen
Intern snoept van intern geheugen af.
Maar voor foto bewerken hoeft hij niet duur te zijn.

Maar voor foto bewerken hoeft hij niet duur te zijn.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zit te denken aan een kaart van om en nabij de 70 euro, de MSI 630 GT - MD4GD3.
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zou gewoon even bij Adobe op de website kijken, wellicht dat ze daar een voorkeur hebben.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
- Léon Obers
- Forumlid
Lightroom doet niets met typische hardware acceleratie wat door de GPU kan worden overgenomen (Open GL en Open CL). Dus daar zul je niets van merken. Ik betwijfel of Capture NX2 daar iets mee doet. Alleen Adobe CS6 voor sommige bewerkingen. Daar kan een extra grafische kaart die wat meer power heeft voordeel hebben, omdat die sneller is als de in de Haswell gebruikte GPU. Zou je wel typisch iets moeten nemen als bijv. NVIDIA GTX 650 (Ti) / 660 of AMD HD 7770Jos schreef:Ik zit te denken aan een i7 4770. Deze processor heeft een interne grafische kaart. Is die kaart voldoende voor beeldbewerking met Nikon Capture NX2, Lightroom en Photoshop CS6? Voor fotobewerking hoef je in beginsel toch geen 'state of the art' grafische kaart aan te schaffen? Aan videobewerking doe ik nauwelijks.
Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=46315" onclick="window.open(this.href);return false;
De prestaties van de GPU van de Haswell processor (HD 4600) staat er niet bij, die is in praktijk net een klein beetje beter dan die van de Ivy Bridge HD 4000, echter niet heel veel.
Er zijn genoeg mensen die het zonder extra grafische kaart doen. Je kunt beginnen zonder die grafische kaart en kijken of de interne GPU van de Intel processor voldoet. Bevalt het niet is er zo een extra kaart bijgeplaatst.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Jasper
- Forumlid
- Contacteer:
Ben het eens met Leon.
Ik zou eerst eens rustig aan de gang gaan met de grafische kaart op je processor.
Je kunt er altijd nog een kaart in stoppen.
Ik heb het gelaten bij de i7 graphics, gebruik lightroom, met een snufje ps.
Ik zou eerst eens rustig aan de gang gaan met de grafische kaart op je processor.
Je kunt er altijd nog een kaart in stoppen.
Ik heb het gelaten bij de i7 graphics, gebruik lightroom, met een snufje ps.
Groeten, Jasper.
Flickr
Flickr
Ik gebruik de interne gpu hd4000 van de i7 3750. Werkt als een speer met PS CS6 en LR. Stuurt mijn 27" Dell met 2560x1440 px resolutie via Displayport probleemloos aan.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik kan de kaart er inderdaad later nog bijzetten. Ik ga het eerst eens met de standaard graphics proberen. Nog een vraag: mijn NAS wil ik ook upgraden. Zit nu 1 terabyte in (althans 2 x 1 terabyte in RAID 0) en ik kan naar twee. Nu verkopen ze van die speciale NAS schijven, iet iets duurder zijn dan de gewone 2 terabyte harddisks. Deze zouden voor gebruik in NAS geoptimaliseerd zijn, maar wat dit precies betekent staat er njet (in gewone mensentaal) bij. Scheelt bijelkaar toch weer bijna 50 euro. Of is er toch een goede reden om die NAS schijven te kopen?
PS: ik heb in dit forum al eerder geklaagd over de trage afwikkeling van bewerkingen in Capture NX2. Het duurt geregeld meer dan een volle minuut voordat de bewerkingen zijn doorgevoerd en het bestand kan worden opgeslagen (wat op zichzelf heel snel gaat op mijn oude PC). Als ik naar mijn gevoel niet de beste resultaten kon bereiken bij de RAW conversie met Capture NX2, dan had ik het programma allang afgeschaft. Ik ben benieuwd hoe het op de nieuwe PC zal gaan.
PS: ik heb in dit forum al eerder geklaagd over de trage afwikkeling van bewerkingen in Capture NX2. Het duurt geregeld meer dan een volle minuut voordat de bewerkingen zijn doorgevoerd en het bestand kan worden opgeslagen (wat op zichzelf heel snel gaat op mijn oude PC). Als ik naar mijn gevoel niet de beste resultaten kon bereiken bij de RAW conversie met Capture NX2, dan had ik het programma allang afgeschaft. Ik ben benieuwd hoe het op de nieuwe PC zal gaan.
- drumsix
- Forumlid
- Contacteer:
Jos,
als je je uitbreiding van je NAS ook weer in Raid gaat doen zou ik de "speciale nas" schijven zeker doen.
Deze schijven hebben sowieso een betere 24/7 ondersteuning. Daarnaast ontbreekt er een search algoritme op de schijven wat zeer ten goede komt van de Raid performance.
Ben zelf al 20 jaar IT Professional en heb mezelf in de thuis situatie al een aantal keer voor m'n kop geslaan dat ik deze schijven niet heb gekocht.
Let wel, het kan ook goed gaan met de normale desktop schijven, maar de kans dat het fout gaat is gewoon minder.
Vooral met foto's van de kids e.d. (oja, die backup.....) niet iets om op te beknibbelen.
Bas
als je je uitbreiding van je NAS ook weer in Raid gaat doen zou ik de "speciale nas" schijven zeker doen.
Deze schijven hebben sowieso een betere 24/7 ondersteuning. Daarnaast ontbreekt er een search algoritme op de schijven wat zeer ten goede komt van de Raid performance.
Ben zelf al 20 jaar IT Professional en heb mezelf in de thuis situatie al een aantal keer voor m'n kop geslaan dat ik deze schijven niet heb gekocht.
Let wel, het kan ook goed gaan met de normale desktop schijven, maar de kans dat het fout gaat is gewoon minder.
Vooral met foto's van de kids e.d. (oja, die backup.....) niet iets om op te beknibbelen.
Bas
- Léon Obers
- Forumlid
Een NAS gebruik je vooral als back-up. Raid-0 is specifiek afgestemd op snelheid, maar in het geheel niet op betrouwbaarheid. Crasht één van de twee schijven ben je alle data kwijt.
Als het om betrouwbaarheid gaat, zou je beter kunnen gaan voor een RAID-1 of RAID-5 (met 3 schijven).
Als het om betrouwbaarheid gaat, zou je beter kunnen gaan voor een RAID-1 of RAID-5 (met 3 schijven).
- Léon Obers
- Forumlid
Dat is wel erg traag. Maar bij een oude PC met weinig geheugen en bijv. Windows XP (32x), kan dat inderdaad gebeuren. Ligt misschien ook aan je instellingen. Met een nieuwe moederbord en processor, voldoende geheugen zou het geen probleem moeten zijn.Jos schreef: PS: ik heb in dit forum al eerder geklaagd over de trage afwikkeling van bewerkingen in Capture NX2. Het duurt geregeld meer dan een volle minuut voordat de bewerkingen zijn doorgevoerd en het bestand kan worden opgeslagen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Drumsix, goede tip, dat ga ik doen. Overigens zitten er nu 2 1TB schijven in van Western Digital. Ze zijn van het 'green' type, dus energiezuinig. Deze schijven zijn af fabriek gemomteerd...
Leon, ik bedoelde raid 1, dat wil zeggen dat schijf 2 een kopie is van schijf 1.
Leon, ik bedoelde raid 1, dat wil zeggen dat schijf 2 een kopie is van schijf 1.
- drumsix
- Forumlid
- Contacteer:
Jos,
veel van de WD green hd's zijn later uit de compatability list gehaald van compatible harde schijven. Waaronder bij Qnap.
Ik had ze ook in mijn Qnap zitten. Ook fabriek af gemonteerd. Zijn inmiddels allebei naar de haaien, na ongeveer 2 jaar in gebruik 24/7.
Hangt overigens wel af welk type. Vooral de EAR types werken niet lekker.
Bas
veel van de WD green hd's zijn later uit de compatability list gehaald van compatible harde schijven. Waaronder bij Qnap.
Ik had ze ook in mijn Qnap zitten. Ook fabriek af gemonteerd. Zijn inmiddels allebei naar de haaien, na ongeveer 2 jaar in gebruik 24/7.
Hangt overigens wel af welk type. Vooral de EAR types werken niet lekker.
Bas