Lens buitenkant beschadigingen herstellen

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
Olliepippie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Lens buitenkant beschadigingen herstellen

Bericht door Olliepippie » wo okt 02 2013 7:51 am

Ik ben net als de meesten van jullie erg zuinig op mijn foto apparatuur maar ik gebruik het wel!
Dan krijg je wel eens kleine ongelukjes met krassen en paint chips op de buitenkant van een lens tot gevolg.
Is er iemand die een herstelmethode of herstelbedrijf kent en kan aanraden voor het herstellen van deze puur cosmetische zaken?
Ik heb op dit forum wel eens iets gelezen over het spuiten of verfen van de buitenkant van een lens maar heb me helemaal suf gezocht en het item niet meer kunnen vinden......
Groet,

Michel.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Lens buitenkant beschadigingen herstellen

Bericht door emdeklerk » wo okt 02 2013 8:19 am

zie onder...
Laatst gewijzigd door emdeklerk op wo okt 02 2013 8:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo okt 02 2013 8:22 am

Een camerareparateur kan plekjes inderdaad vaak "bijlakken".
Maar vergeet niet dat Nikon ook gebruik maakte van poedercoaten; waardoor je die plekjes altijd wel enigszins zult kunnen blijven zien.
Bij een in Den Haag destijds heel bekende zaak in occassions werd wel bijgelakt met zwarte rijwiellak, en dat gaf een prima resultaat. Ik weet niet meer welk merk, Gazelle, Batavus of Koga Myata...

Nagekomen: door de term "rijwiellak" herinner ik me het "topic" wat je waarschijnlijk bedoelt: ik heb even gezocht...

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... rijwiellak" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo okt 02 2013 8:53 am

Wat waren mijn oplossingen:

Vlekjes (chip) tippen met een zwarte viltstift, nu heb ik kennelijk twee linkerhanden.

Lens uit het objectief, laten reinigen zodat alle coating weg is en daarna er een nieuwe coating op laten dampen op de Universiteit in Enschede. Nu is de coating uut Twente niet dezelfde als die uit Tokio. Geen idee of men dit op de UTwente nog doet.

Naar Nikon Service in Beverwijk, nieuwe frontlens bestellen, dat lukt niet. (het ging om een 18mm AFD)
Naar Nikon Service in Shinjuku, je krijgt een kop koffie en na 15 minuten en een betaling van ongeveer €100 heb je er een nieuwe frontlens in. Mocht je deze oplossing overwegen, ik weet de weg en wil best met je mee.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » wo okt 02 2013 9:05 am

Waarom zou je dat doen?

Voor jezelf, prima.
Om reflecties te voorkomen, ook goed.
Maar als ik een 2-e hands objectief zou overnemen zie ik liever gebruikssporen dan reparaties.
Ik ben bloedzuinig op mijn dure spullen, maar een kleine beschadiging is niet altijd te voorkomen.
Je kunt je (grotere) objectieven b.v. preventief met camotape beplakken, dat helpt.
De tip van Hans is een goede, zwarte viltstift, en netjes te verwijderen.
Lakken zou ik persoonlijk niet doen, blijf je duidelijk zien en ik vind het lelijker dan de beschadiging.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo okt 02 2013 9:28 am

Ik deel het gevoel en vind het ook erg vervelend als iets aan mijn apparatuur beschadigd is (gelukkig zelden gebeurd tot nu toe).

Maar vraag is of je die beschadiging op de frontlens terugziet in jouw foto's - zeer waarschijnlijk niet - en dan is vaak de remedie erger dan de kwaal.
Naar dit berichtje van lensrentals is al vaak verwezen, maar het is wel illustratief.
http://www.lensrentals.com/blog/2008/10 ... -scratches
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Olliepippie
Forumlid
Forumlid

Bericht door Olliepippie » wo okt 02 2013 9:54 am

Hallo allemaal,

Wat een hoop (snelle) reacties. Denk dat de tip met de zwarte viltstift de moeite waard is!
Heb het oude draadje nog eens gelezen en dat wordt op z'n minst ingewikkeld en kostbaar (demontage en montage, spuiten etc). Voor de goede orde glas en overige inwendige techniek is 100%, het gaat puur cosmetisch om de buitenkant van de lens, krassen, paint chips etc (dus geen deuken).
Groet,

Michel.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo okt 02 2013 10:03 am

Beetje vreemde reacties als vraagsteller het duidelijk heeft over "paint chips"; het gaat mijns inziens om de buitenkant van de tubus, van het objectief. Dat vraagsteller de term "lens" gebruikt in plaats van objectief is inderdaad niet handig, maar de strekking van zijn vraag gaat niet over coatings op lensdelen.

En ik vraag mij in arren moede af welke TU of bedrijf in Nederland dan ook in staat is de Nikon Integrated Coating te vervangen. We hebben het over een van de meest geavanceerde multicoatings. Misschien dat ze het bij Zeiss in Oberkochen kunnen - tegen een prijs...

nagekomen: bericht kruiste met laatste bericht van vraagsteller.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do okt 03 2013 7:07 am

Was dus ook niet tevreden met die Twentse coating.

Waarschijnlijk maakt het wel uit of een frontlens een beschadigde coating heeft, of een chip. Met een chip bedoel ik dat er een stukje glas weg is.
Alleen de chip is te repareren met invul inkt.
Zie wel eens objectieven waarbij soms alle coating er af gepoetst is.

Doe het zelf test, maak twee opnamen met een redelijk tele objectief. Bij een van de opnamen houdt je je vinger vlak voor het objectief. (wel in de schaduw houden)

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do okt 03 2013 8:20 am

Hans Braakhuis schreef: ...
Met een chip bedoel ik dat er een stukje glas weg is.
Alleen de chip is te repareren met invul inkt.
He? Nu begrijp ik je niet?
Als er een stukje glas weg is (chip = stukje glas weg, zeg je), dan vul je dat op met inkt?!?! :o Dan krijg je een zwarte (inkt) vlek op je glas... :shock:

Terwijl de TS het toch duidelijk had over paint-chip. M.a.w. verf schilfers die er af zijn... Dat lijkt me heeeeeeel wat anders dan beschadigd glas.

Olliepippie
Forumlid
Forumlid

Bericht door Olliepippie » do okt 03 2013 10:22 am

Glas = 100% (gelukkig), vlijmscherpe plaatjes, betreft puur buitenkant cosmetisch.
Groet,

Michel.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”