VR functie vraag.

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Riny

VR functie vraag.

Bericht door Riny » ma okt 07 2013 11:55 am

Had een vraag over de VR functie welke op mijn lenzen zit.
Dient deze uitgeschakeld te worden voor het loshalen/verwijderen van de camera en/of voor transport, bijv: in fototas?
Of mag deze altijd aan blijven staan cq. geschakeld.

Misschien een domme vraag maar zeg zelf altijd, "domme vragen bestaan niet" domme antwoorden wel, :mrgreen:

Rita
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: VR functie vraag.

Bericht door Rita » ma okt 07 2013 11:56 am

Geen idee eigenlijk, ik heb de VR altijd aanstaan.
Groetjes Rita
D90

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma okt 07 2013 12:04 pm

Beste Riny,
Welkom.
Het antwoord is simpel, als het zou moeten, moet het in het handboek staan.
Ben je die kwijt: surf naar http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor de PDF versie.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Riny

Bericht door Riny » ma okt 07 2013 12:10 pm

Dank voor de reacties, echter ik zie geen pdf's downloads.
Tenminste, ik kan ze niet vinden en ligt dus waarschijnlijk aan mij. :cry:

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma okt 07 2013 12:34 pm

Je kunt de VR gewoon aan laten staan. Waar je op kunt letten is dat je de camera pas uitzet als de VR is geparkeerd ofwel geen geluid meer maakt na loslaten van de ontspanknop.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: pdf's

Bericht door gijs sandberg » ma okt 07 2013 12:46 pm

Riny,
kijk hier eens:
http://www.nikonsupport.eu/europe/Manua ... GVR_07.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Riny

Bericht door Riny » ma okt 07 2013 1:09 pm

@ Gijs,

Dank voor de link en heb het pdf binnen gehaald.
Echter, wanneer ik voor de andere lens een handleiding wil binnenhalen lukt mij dat niet.
Dient men geregistreerd te zijn bij Nikon?
remoss schreef:Je kunt de VR gewoon aan laten staan. Waar je op kunt letten is dat je de camera pas uitzet als de VR is geparkeerd ofwel geen geluid meer maakt na loslaten van de ontspanknop.

Ik hoor helemaal niets van het aangegeven parkeren.
Nu moet ik erbij zeggen dat mijn oren ook niet meer helemaal top zijn, hahahaha.
Maar ik word van iedereen wel wijzer, dus mijn dank.

P.s. Ben een echt NoNo uit het tijdperk van de analoge Nikon camera;s e.d. :(

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door ben42 » ma okt 07 2013 1:13 pm

Een snelle zoekactie op het internet levert:

google zoek actie: 'VRII swithching on off removing from camera'
Bij DPREVIEW. 1
As the VR mechanism needed replacement in the repair of my lens I asked him to explain why it should be turned off on the lens before turning the camera off. I thought that just turning the camera off would render the VR safe. He went away and got a failed VR mechanism from a lens and showed me how it works. In the VR "on" position, a lens element wobbles around loosely to stabilise the image hitting the sensor. He further explained that when you turn the VR off it will park the wobbly lens element in a secure way so that it is supported if the lens gets a jar or bump. If the VR switch is left in the on position when then the camera turned off, the VR mechanism is left in the wobbly state which makes it vulnerable. Turning the VR switch to off after the camera is turned off is of no use as there will be no power supplied to the lens to enable the correct parking of the VR mechanism, leaving it in a vulnerable state. Having seen the parts involved I could see that his advice would make sense. No guarantees but seems like a good practice to follow.

Een antwoord daarop:
Agreed. The manuals say not to dismount the lens or switch the camera off while VR is in operation. Once the meter timeout elapses, VR turns off and secures the floating elements. This can even be heard as an audible click on some lenses (e.g. 105 VR micro).

Even repair center employees can be wrong sometimes...

Andere sites geven voor mij aan dat het allemaal wel zal loslopen, de meeste mensen geven aan VR niet uit te zetten en bij een lens wissel ook de camera niet uit te zetten. Alleen als het VR mechanisme actief in werking is (ontspanknop net nog ingedrukt of zo) dan is het verstandiger de lens (nog) niet te verwisselen.

Natuurlijk is het veiliger om VR altijd uit te zetten en dan de camera uit te zetten en dit alleen op maandag te doen, maar niet bij volle maan en natuurlijk alleen thuis in een stofvrijeruimte zonder dat er een geluidsinstallatie aanstaat, met alle mobieltjes in de nabijheid uitgeschakeld en natuurlijk met een veiligheidsbril op, bij voorkeur met schoenen aan met een versterkte neus.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma okt 07 2013 1:21 pm

Riny schreef:Ik hoor helemaal niets van het aangegeven parkeren.
Zal het proberen beter te omschrijven. Het parkeren hoor je niet als een extra geluidje of zo. Maar als de VR actief is hoor je die als het goed is. Na het parkeren is ie stil. Dan mag de camera uit.

Riny

Bericht door Riny » ma okt 07 2013 1:32 pm

remoss,

Dank, ik ga dit nu eens uitproberen en kijken wat ik waar kan nemen en kom er straks op terug.

Voor allen, alle reacties worden zeer gewaardeerd.

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » ma okt 07 2013 1:41 pm

Bij veel objectieven hoor je de VR heel licht brommen als deze is geactiveerd. Bij het loslaten van de ontspanknop loopt er een "time out" voor de deactivatie van je VR.
Vaak kun je ook in de zoeker zien dat de VR inschakelt, en ook weer uitschakelt. Dan zie je even een trilling in je zoekerbeeld.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Riny

Bericht door Riny » ma okt 07 2013 2:02 pm

Heb het even uitgeprobeerd en wanneer ik een oor tegen een lens aanhoud dan hoor ik een heel licht klikje.
Zelf denk ik dat ik op save speel om eerst de VR uit te schakelen en dan vervolgens de camera.
Bij het wisselen van lenzen zet ik automatisch de camera uit.
Dit met het idee dat de contacten op een lens geen sluiting zou kunnen maken.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: site Nikon en registreren

Bericht door gijs sandberg » ma okt 07 2013 4:35 pm

Riny,
Ik ben inderdaad geregistreerd op die site.
Wat ik selecteer:
Home, Service en support, Support en Downloads, Handleidingen (button rechts), selecteer product...
Ik zie nu dat de 55-200 niet in het Nederlands beschikbaar is.
Groeten, Gijs

Riny

Bericht door Riny » ma okt 07 2013 5:31 pm

Beste Gijs,

Dat vermoeden had ik al dus heb mij ook geregistreerd en inderdaad, was er ook achter gekomen dat de 55-200 niet beschikbaar was.
Geen probleem verder, zal ver op hetzelfde neerkomen als de 18-55.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » ma okt 07 2013 8:24 pm

Hier de pdf fil 55-200mm niet in het nederlands

http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/len ... 6GIFED.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier is alles te vinden van NIKON IN PDF
https://support.nikonusa.com/app/answer ... r-download" onclick="window.open(this.href);return false;
Weet niet waarom dit niet gewoon op de nederlandse site te vinden is raar :roll:
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”