D7000 gebruik 2e sd kaart, nummering van foto's

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
jwbokx
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

D7000 gebruik 2e sd kaart, nummering van foto's

Bericht door jwbokx » wo okt 09 2013 3:36 pm

Hallo allen,

Ik heb sinds kort de D7000, en heb in eerste instantie zo ingesteld dat de 1e sd kaart voor de NEF's en 2e sd kaart voor de jpg's gebruikt wordt.
Nu is het me opgevallen dat als ik tussendoor foto's verwijder dat de telling in het display vreemd gaat doen.
Als ik door de foto's loop, zie ik bv 1 van 57 staan, en als ik dan op vorige druk stat er 98 van 98.
Bij thuiskomst heb ik de sd kaarten naar de pc gehaald met nikontransfer.
Dan blijken er 163 foto's te zijn. Het verschil tussen de 57+98 en 163 waren het aantal verwijderde foto's die toch op de pc terecht gekomen zijn.
Dus kennelijk heeft verwijderen geen zin om ruimte te maken.
Bovendien krijg je dan 2 lijsten met foto's als je er doorheen loopt.

Is dit herkenbaar?
Wat gebruiken jullie voor instelling voor de 2e sd kaart?

Groetjes,

Jan
Nikon D50 als backup, nikon D7000, nikor af-s 18-55 3.5-5.6 ED/DX, nikor af 35-70 3.3-4.5, Tamron af 80-210 4.5-5.6, Sigma dg 150-500 5-6.3 APO HSM OS, flitser SB28DX

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D7000 gebruik 2e sd kaart, nummering van foto's

Bericht door justme » wo okt 09 2013 3:51 pm

twee dingen die ik je wil adviseren:

- schiet alleen op RAW
- bij het importeren naar je HDD, al je bestanden automatisch laten renamen naar "ORIGINELE NAAM - DDMMYY" of iets dergelijks. dus dan krijg je "NSC0198 091013.NEF"

Simpelweg om deze redenen
- RAW is enorm handig, en bevat stiekem jouw JPG alleen wat slimmer
- Mocht je ooit net als ik meer dan 9999 foto's maken, dan heb je gegarandeerd nooit duplicaten bv "NSC0198 091013.NEF" en "NSC0198 210415.NEF"
- extra opslaan van JPG kost je op den duur alleen maar extra opslagruimte
- en extra JPG wordt onoverzichtelijker omdat je direct al een duplicaat hebt van 1 foto

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door ben42 » wo okt 09 2013 6:58 pm

jwbokx schreef: Als ik door de foto's loop, zie ik bv 1 van 57 staan, en als ik dan op vorige druk stat er 98 van 98.
Bij thuiskomst heb ik de sd kaarten naar de pc gehaald met nikontransfer.
Dan blijken er 163 foto's te zijn. Het verschil tussen de 57+98 en 163 waren het aantal verwijderde foto's die toch op de pc terecht gekomen zijn.

Wat gebruiken jullie voor instelling voor de 2e sd kaart?
Zelf gebruik ik de 2e sd kaart als overloop.
Wat ik wel merk is dat als de kaarten een beetje alternerend worden gebruikt, het fototoestel volgens mij altijd het volgende nummer gebruikt en ook voor de folder de hoogste naam die tot dan toe is gebruikt. Bij wisselen van de kaarten ga je daardoor sneller door de folders heen volgens mij.

Ook met het intern copieeren heb ik wat rare zaken gehad, zoals het importeren (toen nog faststone viewer) lukt dan niet helemaal zoals ik dat wil, er kwamen foto's te staan in directories van een verkeerde dag en jpg's en raws kregen niet dezelfde nummering. Voor Lightroom weet ik het niet, omdat ik probeer die situatie te voorkomen.

Wat ik (nog) niet heb gemerkt dat verwijderde foto's meegeteld worden of zelfs opnieuw worden geimporteerd. De keren dat ik heb gecontroleerd hoeveel foto's ik had gemaakt klopte dat ook. Maar ik controleer niet zo vaak. Gedelete foto's heb ik nog nooit teruggezien. :?:

Ik maak JPG en RAW beiden, Bewaar ook beiden. Probeer de nummering van beiden gelijk te houden, voorheen dit ik door te importeren met Faststone Viewer en dan iedere dag vanaf 1 te tellen. Zowel JPG als RAW kregen dan dezelfde nummers. Nu ik met Lightroom importeer gebruik ik niet de telling per dag, maar het nummer van de foto, zodat JPG en RAW zeker hetzelfde nummer krijgen.
Mijn formaat dat ik gebruik is FYYYYMMDD_HH_mm_SS_nnnn waarbij nnnn staat voor het nummer van de foto in de map.
Zolang je minder dan 10000 foto's per dag maakt gaat dat goed.

Hou ons op de hoogte als je dit nog een keer constateerd.
ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

SWuBbe
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door SWuBbe » wo okt 09 2013 9:44 pm

Ik heb ditzelfde ervaren. Er is echter een logische verklaring (volgens de handleiding).
Wanneer SD2 voor NEF gebruikt wordt, worden op beide kaartjes files weggeschreven. Ze zijn echter niet aan elkaar 'gekoppeld'. Wanneer je de JPG op SD1 verwijderd, blijft de NEF op SD2 staan. Deze moet je dus ook zelf verwijderen. Ga je SD2 in je PC uitlezen, dan staan daar dus alle foto's nog op.
Je ziet dit ook als je op de camera door de foto's bladert, wanneer je overgaat van SD1 naar SD2 kom je de verwijderde foto's weer tegen (echter zijn dit de NEF's en niet de JPG's).

Zelf vond ik dit zeer omslachtig en gebruik SD2 nu ook als overloop. In deze modus zijn de bestanden wel gekoppeld. Verwijder je de foto, dan verwijder je de RAW én de JPG in één actie.

Bij het importeren in Lightroom worden de bestanden in een specifieke directory (met de datum van de foto) opgeslagen. Dat zou moeten voorkomen dat er ooit (na foto 9999) problemen met identieke files komen.

jwbokx
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jwbokx » vr okt 11 2013 9:09 am

Allen dank voor jullie reacties.

Ik ga de instelling ook veranderen, want dit is toch verwarrend.
Ergens vind ik het ook wel makkelijk om de jpg's te hebben.
Dan kan ik die snel op de server zetten om te laten zien.
Als ik dan meer tijd heb, ga ik met de nef's aan de gang.
Maar ik ga wel eens proberen om een batchverwerking van de nef's te maken.
Dan maakt het in tijd wellicht niet zoveel uit om ze op de server te krijgen.
Nikon D50 als backup, nikon D7000, nikor af-s 18-55 3.5-5.6 ED/DX, nikor af 35-70 3.3-4.5, Tamron af 80-210 4.5-5.6, Sigma dg 150-500 5-6.3 APO HSM OS, flitser SB28DX

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » vr okt 11 2013 9:29 am

het heeft mij wel geleerd, met het verwerken van NEF, om kritischer om te gaan met m'n foto's ook al zijn het merendeel familiekiekjes.

Daarnaast kan je NEF bestanden ook in windows image viewer zichtbaar krijgen ( nikon Codec downloaden )
Maar, als ik foto's wil laten zien dan doe ik dat standaard vanuit Lightroom, en niet met windows image viewer. Of het nu gaat om JPG foto's of NEF. Dit komt door de handig manier van het werken met een Catalogus!

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”